Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Tenker at du har fremtredende mangler også på dette området selv Rogeri. Dine spissformuleringer har ingen ting i en seriøs debatt å gjøre

Jeg sliter nok litt med å oppnå respekt for den selvhøytidlighet og egoisme som avspeiles fra flere i denne tråden...så du har nok delvis rett.

Om du ikke nødvendigvis liker den formen jeg har opptrådt med kan jeg forsikre at jeg er seriøs og mener

hvert et ord i hovedbudskapet mitt...

Redigert av rogeri (see edit history)

Det er ikke snakk om å fortøye for storm som en "ekte sjømann", eller fortøye som en østlending av typen "folk i båt" her. Den hekksjøen som Stormbull genererer når båten går opp i plan er enkelt og greit så høy, og har så mye energi/stor fart, at det ikke lar seg gjøre å fortøye en normalstor fritidsbåt på en slik måte at Stormbullbølga ikke er noe problem.

Rett og slett er saken slik at enten må Stormbull vente med å gå opp i plan til gjetsehavna på Borgen er passert, eller så må gjestehavna flyttes. Alternativt kan Stormbull gå sørover og gjennom jeteen. Eventuelt kan det også bygges molo foran gjestehavna. Men Redningsselskapet har jo allerede innrømmet at det å dra skøyta opp i plan rett utenfor gjetsehavna ikke er noen god ide, så egentlig er denne diskusjonen uinteressant...

Når det "tar av".

En diskusjon kan "ta av", og da ser det ut som deltagerne krangler eller kverulerer. Det er ofte ikke tilfelle.

De som diskuterer er ivrige og engasjerte, men det er slett ikke sikkert at de krangler, selv om det ser slik ut.

Hvis du ikke selv er part i diskusjonen så la være å kommentere.

Det er ingen grunn til å engasjere seg i en het debatt hvis du ikke har noe (konstruktivt) å tilføre debatten.

Selv om du kan skrive innlegg, så må du ikke.

Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her.

La dem holde på, og hvis du misliker utviklingen så la heller vær å les tråden.

Blir du provosert av noen/noe så ikke kast deg over tastaturet. Forsøk å roe ned og tenk gjennom hva du vil skrive.

Alt for mange slike "ta av" diskusjoner kommer av at noen poster når de er provosert.

Jeg tror jeg går ut og murer litt. :flag_bp:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 måned senere...

Redningsselskapet bekrefter at Stormbull skal vekk fra Oscarsborg og erstattes med et mindre fartøy.

"Den 15 meter redningskøyta som er vedtatt å bygge skal erstatte PCGS klassen i "indre Oslofjord". Vi har sett at behovet i dette spesielle farvannet i stor grad kan dekkes av et enklere fartøy, samt at det har vært et problem at PCGS klassen lager for mye sjø."

"Formen til 13.6 m redningsskøyta for sjøredningskorpsene kan forlenges til 15 m, så vi har i utgangspunktet valgt å prosjektere et fartøy basert på dette designet."

"Dette fartøyet skal i overskuelig framtid være en fast bemannet redningsskøyte med tre manns besetning og base på Oscarsborg. Vi er kjent med at det ikke opptjenes fartstid på et fartøy under 15 m lengde, men ser ikke dette som noe stort problem, da dette kan løses gjennom rullering med andre skøyter. Vi har jo også inntil nylig hatt redningsskøyter under 15 m i drift, uten at det har vært et stort problem."

Med vennlig hilsen

Hans Skaar

Leder Redningsavdelingen

Intern epost - du er nyregistrert her - velkommen forresten - hva er din relasjon til NSSR?

Blir interessant å se hva de kommer opp av med skøyter fremover. Den nye skøyta som skal bemannes av et redningskorps under etablering (!) i Kragerø avviker i følge NSSR også fra Simrad klassen: klippet fra denne artikkelen http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=117899

Redningsskøyta er for tiden under bygging hos Swede Ship Marine nord for Gøteborg. Den er av nytt design med lengde 13,60 meter, spesielt tilpasset frivillig bemanning. Skrog og overbygg tilvirkes i vektoptimal karbonsandwich, blant annet for å minimalisere drivstofforbruk og avgasser.

Særlig interessant synes jeg at den skal bygges i karbon. Lurer litt på hvordan operasjoner i grunt steinete farvann da skal håndteres - men det har de sikkert tenkt på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Redningsskøter som er på søk eller oppdrag i grunt farvann kan komme i situasjon der skøyta settes mot eller på land for å enten sette i land personale eller å komme til de nødstelte. Mitt spørsmål er om et glassfiber/karbon skrog tåler dette like bra som et alu skrog. Jeg spør fordi jeg ikke kjenner matieralagenskapene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

intern e-post?!! Snakker vi WikiLeaks-lekasje her :)

Likte særlig godt momentet med byantstreker oppetter skutesiden...hehe

Nei, jeg tror nok de som designer båten og velger materiale er veldig klar over påkjenningene skroget kommer til å utsettes for. Men det er vel ikke alt for lenge siden at en katamaran i karbon gikk i oppløsning..

Når det gjelder styrken i karbon-baserte materialer henvises til årets nobelpris i fysikk: http://en.wikipedia.org/wiki/Graphene

As of 2009, graphene appears to be one of the strongest materials ever tested. Measurements have shown that graphene has a breaking strength 200 times greater than steel,

Materialet er det samme som i blyanter, dog....

Men dersom grafén allerede skulle være tilgjengelig som matter til båtbyggingsformål, da må de har jobbet rask :eek:

Men hva hadde det med hekksjø å gjøre :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...