Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Jeg har sett røde kors båten i Horten prøve seg på Breiangen i liten kuling - det er en sånn Draco du etterslyser. Breiangen er på innsiden av Mølen - inn mot Holmestrand. De hadde det ikke godt - og ikke gikk det fort heller. Hadde det vært liv om å gjøre hadde de ikke kunnet gjøre jobben sin. Jeg trodde liv var viktigere enn bølger - men det virker ikke som om du deler den oppfatningen. Med mindre du bare er helt snever i din vurdering og tenker på hele Norge som Kragerø skjærgården da.

Røde Kors båtene er et godt supplement - men den dagen en ferge brenner eller et helikopter styrter eller en seilbåt mister roret i kuling - da trenger vi skikkelige båter som kan hjelpe også om det er dårlig vær

Men du har kanskje en løsning på en god brannpumpe på utenbordsmotor på en Antares? :wink:

Også lurer jeg på om du noen gang har forsøkt å gjøre det du uttaler deg sikkert om? har du noen gang gått i 30 knop mot 2 meters jø og 15m/s vind og hatt virkelig dårlig tid - fordi folk trenger hjelp? Eller bare synser du fra den varme gode sofakroken?

Jeg leste en artikkel for en tid tilbake i Moss Avis om RS Sundt. Bastøferga hadde fått motorstopp og drev mot Bastøya. http://www.nssr.no/Andre+sider/Visningssider/Artikkel?key=64830 Her hadde nok en Antares med 100 hester gjort vei i vellinga. Tenk deg konsekvensene av en grunnstøtt Bastøferge med trailere med farlig gods og flere hundre passasjerer.

Om du ser på stasjoneringsplanen til skøytene på nssr.no ser du at de gjør akkurat som du vil. Små og raske båter i beskyttet farvann, halvplanende båter med stor trekkraft i ubeskyttet farvann. Denne skal feks til Finmarken

http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=115648

Redigert av Bitteliten (see edit history)

har du noen gang gått i 30 knop mot 2 meters jø og 15m/s vind og hatt virkelig dårlig tid

Ja det har jeg.

Mange ganger.

Med den sivile versjonen av denne:

svenskmagnum.jpg

Det går så fort du har nerver til.

Ville vært et svært godt redskap her på kysten.

38 knop og ett tonn på kroken.

Ullmancockpit som gjør at det kan kjøres fort.

Seks mann og plass til båre.

Ja - og det er noe annet enn en Draco 21 eller Antares :smiley:

Svenskene bruker slike - de har noen langs Bohuslänkusten. Ser for meg at det er kaldt som f... om vinteren i de om de skal brukes til søk? Men de må være smidige om man skal inn til havarister i trange bukter og grunt vann. De siste "Flyerne" har nå fått Rescue Runner - Stormbull har en slik - de kommer inn de fleste steder.

RS 117 ser ut som en tilsvarende RIB

http://www.nssr.no/Redningsskøytene/Redningsskøyte?key=2215

RS 134 er også en liten båt - den går på Femunden. Ser ut som Searideren vi brukte i KV.

http://www.nssr.no/Redningsskøytene/Redningsskøyte?key=772

Også har vi jo Erna Olsen som nå går på Femunden

http://www.nssr.no/page?id=70&search=olsen&cat=8

(den var utstilt på Sjøen for Alle i år om jeg husker rett)

Jeg var ute i en RIB med Ullmann seter denne uken. Jeg kjenner forsatt de bølgene i kroppen :smiley:

Når det gjelder fartøy så må man se på hele redningstjenesten og beredskapen under ett. Ofte må fartøy på slipp og verksted, større ulykker og søk kan medføre redusert beredskap i områder. Da må også de minste fartøyene kunne være egnet for operasjoner i et større og røffere område. Både bruksområdet og sikkerhet for mannskap må proriteres.

Mindre båter kan sikkert brukes i visse områder, men vil ha begrensninger mht. slukkekapsitet, trekkraft, radius, teknisk utstyr som kamera, radar, peilere etc og også komfort og dermed god nok arbeidsituasjon for tilstrekkelig antall mannskap som kan jobbe lenge og sikkert etc. Kostnadsmessig vil det koste nesten like mye å drifte en liten båt som en sjøkorpsbåt mht. mannskap, base og havnefaciliteter. Et sikkerhetsaspekt er også at fartøytypen er velkjent for alle mannskapene landet rundt.

I Oslofordenfjorden er det p.t. et erstatningsfartøy som ligger i beredskap. Dette er en sjøkorpsbåt som jevnlig blir lånt av de faste stasjoenen.

Å ikke kunne gå ut pga. været blir vel dumt.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

løse et krevende oppdrag etter 1 time med hopp, slag og sjø med den båten der?

Mulig jeg misforsto, men gikk det ikke på et mindre fartøy for bruk i Indre og Yttre Oslofjord?

Det ville aldri være snakk om en times kjøring. Men det ville vært svært rask respons.

Ikke ville den laget noen plagsom hekksjø heller.

Men du kan kjøre i ganske mye sjø med Ullmancockpit. Den er litt mer enn stolen som noen later til å tro.

Konseptet ser slik ut:

ullmanncockpit01.jpg

Full Fly-by-Wire.

Utformingen gjør at du tvinges til å fordele belastningen på armene, buksebaken og den beste fjæra i kroppen, leggmusklene.

En annen litt lur ting er at båten kan manøvreres med en hånd, slik at man har den andre fri til radio, radar osv.

Må jo også legge til at Magnumen er en fenomenal båt i sjøen.

I hvertfall har prisene på kontorer Oslo vest, gjort det.

Nå ligger hovedkontoret på Høvik som er i Bærum og jeg vet ikke hvilken husleie de betaler, vet du? Og hvor skulle de ha flyttet i stedet, hva er leieprisen der og hvilken besparelse oppnår man da? Tillater meg å stille disse spørsmålene siden du har så bestemte meninger om dette og da regner jeg også med at du vet svaret.

Neste spørsmål blir så om du har noen tanker om at denne besparelsen (hvis noen i det hele tatt) raskt kan bli spist opp av en del flybilletter og tapt arbeidstid pga behov for å ha jevnlig kontakt med sentrale myndigheter, sponsorer osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Svar til Mouche: Du skal ikke så mange meterne ut av Bærum før

prisene er lavere. Det er faktisk en myte at ingenting kan drives

utenfor Oslo.

Ryktene sier at de til og med har telefon og internett i Drammen!

Flytog har de visstnok også.

Men så høy status som en kontorplass på Høvik har de ikke. :smiley:

Til bitteliten: Nei, du kan nok ikke slukke brann med en liten båt.

Ikke kan du slepe store båter heller. Men du kan helt sikkert ta deg av

mange av de oppdragene som var i sommer.

Når jeg trengte slepehjelp, fikk jeg den hjelp jeg trengte.

Og ja. Jeg sitter og synser fra sofaen. Men i forrige uke tilbrakte

jeg fire dager i en (som omtalt over), Magnum. Fantastisk båt. Trenger

allikevel ikke slik redskap for, som jeg har sagt, å supplere redningsskøytene.

Mener fremdeles at Redningsskøyter i full fart i trange farvann ikke er bra.

- Og der er visst Redningsselskapet enig også.

Det er jo et utsagn som sier fortøy alltid for storm, det burde de tenke på selv ute på Borgen.

Dette er litt artig synes jeg, jeg er i startgropa når det gjelder erfaring på sjøen, men dette med å fortøye for storm er vel noe som bør gjøres i visse tilfeller som f.eks når man forlater båten over tid et sted hvor det kan bli værhardt.

På mine turer har jeg aldrig sett en eneste båt som har fortøyd for storm :confused: når man befinner seg rett i nærheten på ferietur o.l hverken i gjestehavn eller uthavn.

En båt vil jo heller slutte å bevege seg selv om den er "fortøyd for storm"

Mener fremdeles at Redningsskøyter i full fart i trange farvann ikke er bra.

- Og der er visst Redningsselskapet enig også.

Det er ikke det du skriver om - du skriver om hva slags redskap NSSR skal ha. At de ikke skal kjøre fort i trangt farvann er jeg enig i - med mindre det er nødvendig da og det ikke er til skade for andre.

Mange av oppdragene er slepeoppdrag. Hvordan det er å slepe en gjennomsitlig norsk familiebåt en en liten Draco vet jeg ikke. Har aldri prøvd det. Den gjennomsnitlige familiebåten nå er vel en Bavaria 34 seilbåt omtrent eller?

Godt å vite at du synser fra sofakroken. Og godt å vite at du ikke er med å bestemme hva slags skøyter som skal finnes.

Og angående kontorer: det er vel greit om de ligger på Høvik om det er Veritas som betaler leien - eller?

Hva brukes en sånn der Magnum til? MOB båt i Nordsjøen?

Nå ligger hovedkontoret på Høvik som er i Bærum og jeg vet ikke hvilken husleie de betaler, vet du? Og hvor skulle de ha flyttet i stedet, hva er leieprisen der og hvilken besparelse oppnår man da? Tillater meg å stille disse spørsmålene siden du har så bestemte meninger om dette og da regner jeg også med at du vet svaret.

Har også litt lyst til å svare på dette.

Vi leier hos et firma som nylig flyttet fra Høvik til Tranby(ved Liertoppen, men på andre siden av motorveien). Dette firma nærmes halverte sine utgifter til lokale(de leier selv foreløpig og fungerer som fremleier til oss).

Selv leier vi 300kvm lager og 60kvm kontorer av dem i samme lokale. Vi leier til kr. 400,-/m2 for lager og 600,-/m2 for kontor. Jeg har også sjekket prisene nærmere Oslo og den gang for ca et år siden klarte jeg ikke å finne egnede lokaler til mindre priser enn henholdsvis 750,- og 950,- i området Høvik-Sandvika. Jeg tror ikke disse prisene har endret seg nevneverdig på et år og ved en kjapp kalkulering finner du ut at vi snakker om en differanse på neste 40%. Kjøretiden er ca 15minutter med bil utenom rush. Nå var ikke vi på utkikk etter noen fasjonable kontorer så dette er et nøkternt krav til lokale. Det er ikke noe problem å finne kontorer til opp mot 2000,-/m2 i Oslo. Det finner du ingen andre steder i landet.

Nå vet også du litt om kostnader ved de forskjellige beliggenheter Mouche, så kan du gjøre deg opp en mening om det er noe å spare på å flytte litt ut av Oslo.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

hva slags motor er det på Magnumen?

Standard 210 Yanmar. Har kjørt den med 325 Cummins og da går det unna koblet til Hamiltos 272. Den håndterer opp til 420 hk.

Er det el inkobling av brannpumpe?

Kan du få. Eller manuell vil jeg tro. Har aldri brukt akkurat den med brannpumpe.

Hva brukes Magnumen til? MOB båt?

Den er en SOLAS godkjent FRC. (Fast Rescue Craft)

Brukes også til sjøreddning/kystvakt i flere land.

Den er en fenomenal sjøbåt.

Redigert av Mulligan (see edit history)

spennende båt. alu i skroget eller?'

Norsafe som lager de?

Hvordan tåler motorene på de båtene nødstopp? Jeg har blitt fortalt at slikt ikke er bra for motorene ettersom turboen da går uten smøring i noen sekunder.

apropos fart i trange farvann....

Synes Magnusm 1200 liger på det KV kaller Sjøbjørn.

For ordens skyld: Har lest hele tråden.

Det er interessant at Redningsselskapet, helt sikkert etter en saklig vurdering av det aktuelle tilfellet, går ut og beklager. Vi er sikkert flere som har opplevd at alt i båten er blitt kastet veggimellom når redningsskøyten har passert, selv opplevde jeg det for mange år siden under Cutty Sark i Bergen. I det tilfellet ville en rask beskjed på kanal 16 ha løst problemet, i alle fall for min del.

Like interessant er det at et høyprofilert medlem og mannskap på redningsskøyten går ut og i praksis motsier sin egen ledelse og forsvarer at man ikke kan ta slike hensyn når man rykker ut. Uten at jeg kjenner vedkommende, må jeg nok si at hvis noe slikt hadde skjedd blant dem jeg er leder for (og jeg arbeider også med nødetater/ forhold vedrørende livreddende utrykninger) så ville nok jeg ha tatt vedkommende inn til en alvorlig samtale om prioriteringer og kultur.

Hensikten med utrykningsetatene er at vi skal redde liv, og det skal skje med en avveining av risiko og potensiell gevinst/ effekt. Hekkbølger i havn eller blant båter som ligger tett er høyrisiko med stor fare for liv og helse. Så enkelt er det.

Laholm

Under brannen i Sandspollen i fjor i august kom Odd Fellow II inn i 15 knops fart, og da lager den bølger! Klokka var tre på natta og mange fikk seg en ekstra dytt i køya vil jeg tro. Skøyta gikk med blålys, noe de færreste så, fordi de lå og sov. Det var vel kun vi inne ved den brennede båten som så skøyta komme mot oss.

Fra jeg kalte opp til skøyta til de var ved den brennende båten tok det syv - 7 minutter! Skøyta lå stasjonert på Oscarsborg og mannskapene lå i køyene og sov når PAN-PAN-meldingen kom på K-16. Denne bråvåknet de av fortalte de og de var i båten før Tjøme radio ba dem gå til assistanse.

Inn til den berennede båten hadde de prosydyrer som skulle gjennomgås før de var aksjonsklare med brannsprøyta.

Jeg spurte mannskapet i etterkant hvorfor de ikke kunne gitt signal med sirene under utrykning? De svarte: - Hadde jeg hatt en ekstra hånd ville jeg selvsagt kjørt med sirene, men denne måtte da holdes inne manuellt. Jeg hørte ingen i etterkant bebreide mannskapet på Odd Fellow II for kjøringen denne natten.

Etter denne natten sover vi alltid med K-16 på i styrhuset. Vi hjelper gjerne til hvis behovet er der i natten.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hensikten med utrykningsetatene er at vi skal redde liv, og det skal skje med en avveining av risiko og potensiell gevinst/ effekt. Hekkbølger i havn eller blant båter som ligger tett er høyrisiko med stor fare for liv og helse. Så enkelt er det.

Denne uttalelsen er selvsagt også jeg enig i!

Min agenda er hva vi selv kan gjøre for å begrense de skader som kan oppstå i slike situasjoner.

Bedre og riktig fortøyning og fendring er allerede nevnt, om dette blir gjort tviler jeg på at de matrielle skadene ville bli særlig omfattende.

Vi har selv ansvar for å vurdere om havnen er trygg nok for å kunne praktisere de "aktiviteter" eller den formen for "båtliv" som jeg forstår er "livsfarlig" hvis bølger plutselig oppstår.

Hvis denne havnen er kjent for å bli utsatt for "livsfarlige" bølger fra passerende fartøy...hvorfor "klumpe" seg sammen akkurat her?

Flere her drar sammenligninger til utrykningskjøretøy på land.. om du selv velger å "campe" i nær tilknytning til trafikkert ferdselsvei hvor et utrykningskjøretøy kommer kjørende i overkant av hva DU mener er forsvarlig fart, og som på den måten vil kunne være "livsfarlig" for barn/personer som måtte befinne seg i området..skulle man så forby dette eller forvente beklagelse fra den utrykningsetaten dette måtte gjelde?

Jeg synes det derfor blir fullstendig feil hvis livreddende etater skal bli forhindret i utøvelsen av sin livsviktige gjerning, det være seg til sjøs eller på land, av hensyn til "smånervøse, feite halvfulle skitviktige østlendinger (spissformulering det i hermetegn)som av den grunn holder på å falle ned fra fly-bridgen" pga. av bølger fra et forbipasserende fartøy?

Jeg sier bare: Pass dere for redningsskøyta!

Det er riktig at havnen ligger i le for bølger fra danskebåten osv, men det er utrolig mye trafikk av småbåter rett utenfor åpningen av selve havnen mot Håøya. Og dersom redningsskøyta setter opp fart før den er nord for havnen, merkes det godt som det er beskrevet av trådstarter. For de som ikke er kjent her, legger jeg ved bilder fra Google

borgen_leia.jpg

borgen_havna.jpg

borgen_havna_foto.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er riktig at havnen ligger i le for bølger fra danskebåten osv, men det er utrolig mye trafikk av småbåter rett utenfor åpningen av selve havnen mot Håøya.

Men disse skal jo stort sett til eller fra Oscarsborg eller en av de mange naturhavnene i nærheten og går i sakte fart og lager lite bølger. De som har det travelt og skal langt videre går jo som regel på østsiden av Kaholmen, eller på vestsiden av Håøya.

Har ligget på Oscarborg noen gangner, og aldri hatt problemer med hekksjø fra passerende båter, men "bor" ikke der så jeg skal ikke påstå at det ikke forekommer.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Ser ut til å være en skjermet havn!

Hvor godt den er egnet til å "dekke langbord med stettglass"(spissformulering) i, er en annen sak!

Når man likevel selv velger å legge seg i umiddelbar nærhet av RS stasjonerinssted, for så å klage på bølger,

virker kritikken av RS enda mer meningsløs.

At de går ut med en beklagelse til sine største "kunder" og bidragsytere, finner jeg på en måte forståelig.

De er tross alt avhengig av en viss goodwill fra båtfolket og andre (folk i båt).

Tror faktisk dette problemet vil løser seg, ved at de som kan fortøye skikkelig samt tar høyde og forholder seg til

den "risikoen" et besøk i denne havnen medfører, fortsatt velger ligge her ved senere anledninger.

De som opplever denne havnen som "livsfarlig" bør oppriktig talt bli værende på land eller finne andre steder.

Tror faktisk dette problemet vil løser seg, ved at de som kan fortøye skikkelig samt tar høyde og forholder seg til

den "risikoen" et besøk i denne havnen medfører, fortsatt velger ligge her ved senere anledninger.

rogeri - jeg tror dette må skyldes mangel fra din side på forståelse av hvor store og kraftige bølger disse RS'ene faktisk graver opp. Beklagelsen fra skipper var på sin plass. Behandlingen av NSSR's operative avdeling av saken var bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...