Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Når man likevel selv velger å legge seg i umiddelbar nærhet av RS stasjonerinssted, for så å klage på bølger, virker kritikken av RS enda mer meningsløs.

Eller det meningsløse å stasjoere RS så nær en populær feriehavn.

Hvis det var så bråttom, hvorfor gikk de ikke sør om øya?

Hei Bitteliten!

Det er neppe der det ligger!

Vel jeg er ganske sikker på at det er der det ligger - med mindre du faktisk har erfart bølgene fra akkurat disse skøytene. For de er nok et par hakk "hvassere" enn fra andre skøyter. De har vel ikke fått disse skøytene nordafor så videt jeg vet.

Sundt Flyer ligger på Hitra

Horn Flyer ligger på Skjærhalden

Stormbull ligger på Oscarsborg.

Jeg skrev tidlig i tråden at jeg mener skipperen kunne ha gått ut av sjeteen sør for Kaholmen. Men jeg vet ikke hva AIS bildet hans sa om trafikken i området.

RS gjorde en feil i en stresset situasjon. De ga gass for tidlig. Det har de beklaget.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vel jeg er ganske sikker på at det er der det ligger - :giggle::nonod:

Du går Snåsakaillen en høy gang...! :giggle:

Årsaken til oppstandelsen omkring denne saken er nevnt lenger opp i tråden...!!!

Av hensyn til ønsket om at Båtplassen fortsatt skal være et kosested...osv...

har jeg en viss følelse av at jeg ikke bør gjenta dette akkurat nå!!!! :yesnod:

RS gjorde en feil i en stresset situasjon. De ga gass for tidlig. Det har de beklaget.

Men de er ikke dømt før baatplassens kompetente forståsegpåere har holdt grundig sjøforklaring der alle sider, som f.eks. husleia til HK , har vært belyst. Har juryen kommet til en kjennelse? :smiley:

Men disse skal jo stort sett til eller fra Oscarsborg eller en av de mange naturhavnene i nærheten og går i sakte fart og lager lite bølger. De som har det travelt og skal langt videre går jo som regel på østsiden av Kaholmen, eller på vestsiden av Håøya.Christian 8-)

Jeg kan love deg at det forekommer, ganske ofte. Derfor bør alle som ligger i gjestehavna være oppmerksom på dette med bølger fra forbipasserende båter og ikke minst fra passasjerbåten Kaholmen, som ligger like ved kroa. Mannskapet på denne båten har trolig kun to hastigheter. Full og slow. Og den lager skikelig med bølger.

Har man en "lett" båt som hiver seg lett i bølgene må man alltid være oppmerksom på bølger fra andre båter. Også i gjestehavner ala Borgen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da det har vært snakk om å fortøye "for storm" osv, legger jeg ved et bilde hvordan det skal/kan fortøyes i gjestehavnen. For områdene merket med rødt, er det solide bøyer for akter/bau-fortøying og tamper i land til fortøyningsringer. Her har en ikke særlig mye valg med fortøyningen, bortsett fra å fendre godt mot nabobåten. De gule oppmerkingene er for longside fortøying, hvorav to områder er merket med: for båter over 35", henholdsvis 42". Her gjelder selvfølgelig også regelen om god fendring, men her er det jo litt viktig hvordan en fortøyer mot land og båtene seg imellom dersom det ligger flere utenpå hverandre.

Spesielt god fendring mener jeg er viktig i denne havnen iom. at hekkbølger fra båter som passerer i stor fart går rett inn i havnen. For slike bølger er havnen svært åpen, men for vær og vind er den trygg.

borgen_fortoying.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til bitteliten:

Norsafe lager ikke alubåter. Er glassfiber....

Motorene tåler nok såkalt crashstopp, stoppe fra fullt forover til å ligge helt i ro.. Jeten får nok den største belastningen når impelleren går på fullt og skuffen draes ned... De bruker mye Steyr motorer i de båtene som kommer fra Arendal.

At de går ut med en beklagelse til sine største "kunder" og bidragsytere, finner jeg på en måte forståelig.

De er tross alt avhengig av en viss goodwill fra båtfolket og andre (folk i båt).

Det er jo så "korrekt" å måtte "legge seg flat" for tiden. Tipper RS-mannskapet er drittlei og "gremmes i hjel" av å måtte legge seg flat og ikke kunne ta til motmæle, bare for å være korrekte. Tenker at de innerst inne er møkka lei av fjollete kommentarer fra oss "bedrevitere" til sjøs, mens de skal redde liv. Dessuten så er det vel sånn at mange av oss har opplevd å måtte tørke opp hvithvinen fra dørken etter en Scan Baltic i 10 knop la sjøen på land. Da har men etter hvert lært å ta høyde for det, for sånn er det bare.

Ja det har jeg.

Mange ganger.

Med den sivile versjonen av denne:

svenskmagnum.jpg

Det går så fort du har nerver til.

Ville vært et svært godt redskap her på kysten.

38 knop og ett tonn på kroken.

Ullmancockpit som gjør at det kan kjøres fort.

Seks mann og plass til båre.

Man mener at dette er en båt en kunne transportert en pasient i om vintteren med 20 minus i 30 knop i stor sjø?

I minus 20 inni fjorden her tar du deg fortere frem på sykkel.

Det er ytterst få fjorder som fryser i Norge,gjør oppmerksom på at vi også har en skjærgård som er noe mer utsatt enn fjordarmene.

Men hvis du er på jakt etter en båt kun til sommersbruk så er ikke denne dum, men da mangler en båt resten av året.

hvorfor "klumpe" seg sammen akkurat her?

"smånervøse, feite halvfulle skitviktige østlendinger (spissformulering det i hermetegn)som av den grunn holder på å falle ned fra fly-bridgen" pga. av bølger fra et forbipasserende fartøy?

Jeg sier bare: Pass dere for redningsskøyta!

Det er helt utrolig!

Jeg har halve slekta mi i nordnorge, og jeg håper ikke de har samme holdning som deg.Makan til forutinntatt fyr har jeg aldri vært borti. Er det helgefylla som får folk til å uttale seg så jæv... snevert???????

Er det helgefylla som får folk til å uttale seg så jæv... snevert???????

Ikke no helgefyll her nei...det overlater jeg til andre.. :saint:

Hva har jeg uttalt som er så snevert..og som opprører deg slik, vennligst spesifiser!! :worry:

(Sikkert noen som har en valium å låne deg..)

Dine karakteristikker av folk på østlandet, er vel ikke akkurat positive?

Trenger vel ikke å spesifisere det? Det er lavmål å dra alle over en kam sånn som du gjør.

Når det gjelder nevnte gjestehavn, så har du ikke filla greie på hva du snakker om , og bør derfor ikke være så inn i helve.. bastant i forhold til hvordan det er der!!!!!!!

Etter flere år i nordnorge, så har jeg til gode å se så mye båter samlet i en gjestehavn samtidig, så fendring til nabobåt er vel ikke deres største problem? :confused:

Mine karakteristikker er tilegnet det hysteriske hylekoret som raljerer over at redningsskøyta lager noen bølger som ikke kan tålereres, de som innehar den intoleranse, mangel på forståelse for hvordan man fendrer og fortøyer til nabobåten. Som faktisk til overmål oppsøker dette "livsfarlige" stasjoneringsstedet til redningsskøyta og forventer at folk i sin ytterste nød desverre bare må vente..lengre enn nødvendig for at du og dine sjelikere ikke skal bli forstyrret av disse "farlige" bølgene.....var det noen som nevnte snever her..!

Det er din plikt å sørge for sikkerheten til båt og mannskap, det gjør du ikke uten at du selv tar ansvar og idet minste sørger for å sikre deg å dine på best mulig vis...om mulig finne en tryggere havn..!

Værre er det ikke!

Dette har ikke nødvendigvis noe med hvor folk kommer fra! :nonod:

Da må du formulere deg som om det ikke har noe å si hvor folk kommer fra! (ref. tidligere innlegg)

Jeg gjentar at du ikke har filla greie på hvordan det er på Borgen, og jeg er helt overbevist om at det ikke er så mange måter å fortøye båten, da man har en bøye i ræva/baugen, og tau i land, og følgelig ikke kan sikre båten mer enn dette tillater. Bøyene ligger med en gitt avstand, og da blir båtene liggende sånn som bøyene er lagt ut.

Jeg får en følelse av at det er kverrulanten i deg som snakker :giggle:

Hva jeg har greie på og hvor geografisk kjent jeg er i området vet du ingen ting om, kjære venn!!

Men du med flere (skuffende mange) har avslørt en egoisme, total mangel på ansvar, elementært sjømannskap, forståelse og respekt for RS's livs/samfunns viktige misjon til havs.

Dine uttalelser og påstander vil jeg beskrive som "tomt rør" :sleep: som knapt fortjener et tilsvar!! :seeya:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...