Jump to content

Manglende turbotrykk på 2 x Volvo AQAD40

BjornLie

Recommended Posts

Jeg har som tittelen 2 stk Volvo AQAD40 i en 36 fots båt planende båt. Mao to gamle slitere på to 280DP drev. I utgangspunktet har ikke båten fått redusert topphastighet på de fire årene jeg har hatt båten, men i følge tidligere eier skal båten ha potensiale for høyere fart. Motorene er sjekket når det gjelder dyser (trykk og spredning), intercoolere (renset) og dieselpumpenes timing er kontrollert. Motorene oppnår riktignok tilnærmet maks turtall ved belastning, dvs. 3500-3600 o/min. Jeg har sjekket turbotrykket på begge moterene i dag. De ble begge målt til 0,55 Bar, korrigert for temperatur tilsvarer det 0,5 Bar. Korrekt trykk skal være 0,95. Jeg har brukt et tradisjonelt manometer til formålet og jeg fikk tak i de rette overgangene på Tess og en slange frem til manometeret som ble plasssert i nærheten av førerplass. Spørsmålet er hva som gjør at det er manglende trykk? Er det noen enkel måte og sjekke for lekkasjer på forbindeler fra turbo - intercooler (Volvo kaller det Aftercooler) - innsugsmanifold. Det er naturlig å gjøre dette før jeg demonterer turboene for kontroll. Foreløpig ide er å bruke såpe el. som jeg antar vil lage bobler/skumme rundt punkter som lekker.

Et interssant poeng er at jeg prøvd å kjøre en og en motor på maks. Mao frikoplet den andre motoren, mens jeg kjørte den første på full belastning. Fikk da maks 3000-3100 o/min, men trykket var 0,8 Bar, korrigert tilsvarer det 0,75 Bar. Spørsmålet er om dette er korrekt måte å kontrollere trykket på eller skal man kjøre begge motorene på fullt slik jeg gjorde først?

Her er kurven for turboen i forhold til trykk/turtall. Det er kurve 2 som gjelder denne motoren.

trykk.jpg

Dette er korrigeringstabellen i forhold til temperatur.

korrigering.jpg

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg har i dag vært i kontakt med Norsk Turboservice om den problemstillingen beskrevet over. Deres kommentar er at det er rart at begge turboene har dårlig trykk. De anbefalte å sjekke for lekkasjer først. Vil begynne med det først. Noen som har noen tips for enkelt å avdekke lekkasjer på trykk siden av lufttilførselen til motorene??

Hei,

En liten betraktning rundt det faktum at du fikk ulik måling ved bruk av begge motorer vs bruk av en.

Når du tester en motor på denne måten vil målingene kun bli riktige om motoren "bremses" korrekt. Dersom motoren jobber for lett vil du ikke ta ut nok/rett effekt ved de gitte turtall følgelig ikke produsere nok eksos til å få rett turbotrykk.

Det at du måler 0,55 bar v/3600 rpm på begge maskiner når du kjører begge maskinene for fullt men at du får 0,80 når du kun kjører en maskin kan tyde på at du har for lett propell. Det blir litt som å ruse ut motoren i fri, du får opp turtallet men det blir ikke rare effektutaket ei heller særlig turbotrykk.

En enkel måte å teste om det er hold i min teori er å bremse båten litt, heng f.eks jolla på slep etter båten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Fikk du 0,8 bar på begge maskiner når du kjørt en og en?

Som du selv skriver er det rart at du da evt. får samme måling på begge to. Spørs om ikke motorene dine er helt ok men at du har feil propell eller utveksling på drevene.

Det at tidligere eier uttaler at "skal båten ha potensiale for høyere fart" kan jo tyde på at han var kjent med at utvekslinga ikke er optimal og at motorene går litt lett.

PS: Dette er litt synsing fra en lekmann men jeg ville sjekket dette ut før du bruker for mye tid å penger på å feilsøke og utbedre motorer som kanskje er helt OK, alder tatt i betraktning.

Redigert av SF (see edit history)

Hei, En liten betraktning rundt det faktum at du fikk ulik måling ved bruk av begge motorer vs bruk av en.Når du tester en motor på denne måten vil målingene kun bli riktige om motoren "bremses" korrekt. Dersom motoren jobber for lett vil du ikke ta ut nok/rett effekt ved de gitte turtall følgelig ikke produsere nok eksos til å få rett turbotrykk.Det at du måler 0,55 bar v/3600 rpm på begge maskiner når du kjører begge maskinene for fullt men at du får 0,80 når du kun kjører en maskin kan tyde på at du har for lett propell. Det blir litt som å ruse ut motoren i fri, du får opp turtallet men det blir ikke rare effektutaket ei heller særlig turbotrykk.En enkel måte å teste om det er hold i min teori er å bremse båten litt, heng f.eks jolla på slep etter båten.

Godt poeng, forrige eier har påstått at han hadde båten i 28 knop med en 14 fots jolle på slep. I dag klarer den maks 22. Finner det allikvel rart at ekstra belastning skal gi større fart. Vil uansett anta at større fart vil kreve høyere turtall enn 3500 - 3600 som den klarer i dag, som også er maks turtall i forhold til maks effekt. Ref spek fra Volvo. Maks rusningsturtall er riktignok 4000 o/min, men det er uten belatasning.

Hadde han båten i den farten med samme propeller som du har i dag?

Ekstra belastning gir selvsagt ikke mer fart men andre propeller kan gi det. Dette med å trekke jolla etter båten var ment som en test mens du måler turbotrykk for å se om trykket gikk opp ved økt belastning.

Tanken min er at motorene jobber for lett og at du ikke tar ut all effekt grunnet feil propeller. Det at du ikke får mer enn 3500-3600 rpm på maks kan tale i mot denne teorien.

Hadde han båten i den farten med samme propeller som du har i dag?

Ekstra belastning gir selvsagt ikke mer fart men andre propeller kan gi det. Dette med å trekke jolla etter båten var ment som en test mens du måler turbotrykk for å se om trykket gikk opp ved økt belastning.

Tanken min er at motorene jobber for lett og at du ikke tar ut all effekt grunnet feil propeller. Det at du ikke får mer enn 3500-3600 rpm på maks kan tale i mot denne teorien.

Uten å gå inn på detaljer, så er ikke tidligere eier i stand til å svare lenger, men alt tyder på at det er samme propeller som har stått på hele tiden. Enig at turtallet burde vært høyere hvis det var for lette propeller. Vil forsøke å avdekke evt. luftlekkasjer først. Er åpen for gode råd for å avdekke det på enke måta. Vi snakker om 0,5 Bar, så trykket er ikke stort...

Redigert av BjornLie (see edit history)

Vet du svaret på denne? Fikk du samme turbotrykk på begge maskiner når du kun kjørte med en maskin?

Jeg har all grunn til å anta at forrige eier hadde samme propeller som jeg har i dag. Jeg fikk også samme trykk på hver enkelt maskin når de ble kjørt enkeltvis på fullt pådrag.

Da tviler jeg på at dette skyldes luft/eksos lekkasje eller slitt turboer, sansynligheten for at du skulle ha samme grad av lekkasje på begge motorer må være forsvinnende liten.

Undrer også over at ladetrykket går opp når du kun tester med en motor. Selv ser jeg ikke annen grunn enn den jeg nevner over, men som nevt er jeg en lekmann her. Kanskje noen diesel guruer kan hive seg på tråden og avklare dette. :fishing::smiley:

Undrer også over at ladetrykket går opp når du kun tester med en motor. Selv ser jeg ikke annen grunn enn den jeg nevner over, men som nevt er jeg en lekmann her. Kanskje noen diesel guruer kan hive seg på tråden og avklare dette. :fishing::smiley:

Jeg lurer også på om det kan være at motorene får for lite diesel. Bakgrunnen for det er at når begge motorene går for fullt oppnås tilnærmet maks turtall, dvs 3600 o/min. Når kun en motor går for fullt oppnås maks 3100-3200 o/min. Det betyr at når en motor går for fullt er belastningen så høy at det oppnås lavere turtall, men pådraget gjør at det sprutes inn mer diesel enn det turtallet på motoren klarer å svelge unna og dermed øker turbotrykket. Har noen andre kommentar til det forslaget??

Heisann!

Her er min tese:

Så lenge motoren(e) ikke ryker svart så klarer de(n) å forbrenne drivstoffet. Dvs. at motoren klarer å svelge unna drivstoffmengden som blir sprøytet inn i sylindrene og forbrennes fullstendig.

Turbolader drives av motorens eksos som i realiteten består av forbrent tilført luft- og drivstoff- masse. Om motoren ikke får tilført nødvendig forbrenningsluft i forhold til tilført brennstoff så begynner den å ryke pga. ufullstendig forbrenning.

Når du skyver spakene i full fororver, så gir du beskjed til regulatoren at du ønsker fullt turtall. Regulatoren gir så signalet videre til pådrag på brennstoffpumpen.

Når du kjører begge motorene så regulerer regulatoren slik at du oppnår fullt turtall, men pådraget på brennstoffpumpen ligger på kanskje 70%. (Som tidligere nevnt så ville en større propell gitt litt større fart på skuta, akselmotstanden øker, pådrag på brennstoffpumpen likeså, og selvfølgelig drivstoffforbruk.)

Når du derimot kjører på bare en motor, så vil regulatoren forsøke å oppnå fullt turtall, men pådraget på brennstoffpumpen er allerede på 100% fordi den andre motoren ikke hjelper å pushe og dermed øker propell/akselmotstanden. Motoren klarer simpelthen ikke å oppnå fullt turtall! Det er rett og slett pådraget på brennstoffpumpen som har nådd "ytterpunktet" med 100% pådrag. Motoren får maks drivstoff og forbrenningsmassen øker som igjen gjør at turboen jobber for fullt.

Iallefall lykke til uansett hva du velger å gjøre!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Heisann!

Her er min tese:

Så lenge motoren(e) ikke ryker svart så klarer de(n) å forbrenne drivstoffet. Dvs. at motoren klarer å svelge unna drivstoffmengden som blir sprøytet inn i sylindrene og forbrennes fullstendig.

Turbolader drives av motorens eksos som i realiteten består av forbrent tilført luft- og drivstoff- masse. Om motoren ikke får tilført nødvendig forbrenningsluft i forhold til tilført brennstoff så begynner den å ryke pga. ufullstendig forbrenning.

Når du skyver spakene i full fororver, så gir du beskjed til regulatoren at du ønsker fullt turtall. Regulatoren gir så signalet videre til pådrag på brennstoffpumpen.

Når du kjører begge motorene så regulerer regulatoren slik at du oppnår fullt turtall, men pådraget på brennstoffpumpen ligger på kanskje 70%. (Som tidligere nevnt så ville en større propell gitt litt større fart på skuta, akselmotstanden øker, pådrag på brennstoffpumpen likeså, og selvfølgelig drivstoffforbruk.)

Når du derimot kjører på bare en motor, så vil regulatoren forsøke å oppnå fullt turtall, men pådraget på brennstoffpumpen er allerede på 100% fordi den andre motoren ikke hjelper å pushe og dermed øker propell/akselmotstanden. Motoren klarer simpelthen ikke å oppnå fullt turtall! Det er rett og slett pådraget på brennstoffpumpen som har nådd "ytterpunktet" med 100% pådrag. Motoren får maks drivstoff og forbrenningsmassen øker som igjen gjør at turboen jobber for fullt.

Iallefall lykke til uansett hva du velger å gjøre!

:sailing:

Bjørn

Ut i fra det du skriver regulerer regulatoren på dieselpumpa pådraget slik at den gir mindre pådrag enn fullt da motorene oppnår fullt turtall relativt lett. Mao det kan være hold i teorien om at det for små propeller. Er det andre som har kommentar til dette??

Helt enig med mateco

Siden "høy tomgang" på disse motorene er rundt 4000 o/min., vil det ikke da være naturlig at motorene vil få høyere turtall enn 3600 o/min når det er for liten belastning. (Eller mao. for små propeller.) (3600 o/min er maks turtall ved maks effekt på disse motorene) ("høy tomgang" er maks rusningsturtall, mao. fullt pådrag uten belastning)

Litt synsing:

At denne båten noen gang har gjort 28 knop tviler jeg sterkt på. F.eks en scand 11000 med 41 motorer klarer jo så vidt 27...

Jeg synes det høres ut som du har ideell propell ut i fra den kondisjon motorene har idag.

Du klarer maks turtall 3600 og ladetrykket oppfører seg normalt mener nå jeg.

I ogmed at trykket øker med en motor så fungerer turboen sålenge motor får "mat" ser det ut til.

Trykket er aldri maks på marsjfart men i det båten skal opp i plan.

En annen ting, hva var oppløsningen/skalaen på manometeret ditt? Hvis f.eks 1-10bar så er disse meget unøyaktige...

Å falle for fristelsen og henge på en sprekere turbo på disse = sanne motordød. Da ryker toppen garantert.

Litt synsing:

At denne båten noen gang har gjort 28 knop tviler jeg sterkt på. F.eks en scand 11000 med 41 motorer klarer jo så vidt 27...

Jeg synes det høres ut som du har ideell propell ut i fra den kondisjon motorene har idag.

Du klarer maks turtall 3600 og ladetrykket oppfører seg normalt mener nå jeg.

I ogmed at trykket øker med en motor så fungerer turboen sålenge motor får "mat" ser det ut til.

Trykket er aldri maks på marsjfart men i det båten skal opp i plan.

En annen ting, hva var oppløsningen/skalaen på manometeret ditt? Hvis f.eks 1-10bar så er disse meget unøyaktige...

Å falle for fristelsen og henge på en sprekere turbo på disse = sanne motordød. Da ryker toppen garantert.

Husk at denne båten kun veier 6 tonn og er en helplanende båt.

Manometeret hadde god oppløsning da det gikk til kun en bar. Det er kun orginal turboene som står i.

Må si meg enig med svartrøyk her...Akkurat nå virker alt slik det skal og motorene er jo heller ikke noen ungfoler lengre... De har fungert tilfredsstillende i mange år og kommer helt sikkert til å fortsette med dette. Du vet ikke hva som skjer når man begynner å skru for å tyne mer ut av de.

Er et ordtak som sier: Never change a winning team.....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kan det være at begge motorer får diesel via felles rør/slange eller på annet vis slik at de må dele på drivstoffet? Det er som kjent ikke små mengder diesel som kreves når begge motorer trekker maksimalt. Dette vil kunne forklare at motorene har vesentlig høyere turbotrykk når den ene er alene i "grøtfatet" og får tilstrekkelige mengder drivstoff tilført. Retur bør også kontrolleres for å sikre at den har fri passasje.

Kan det være at begge motorer får diesel via felles rør/slange eller på annet vis slik at de må dele på drivstoffet? Det er som kjent ikke små mengder diesel som kreves når begge motorer trekker maksimalt. Dette vil kunne forklare at motorene har vesentlig høyere turbotrykk når den ene er alene i "grøtfatet" og får tilstrekkelige mengder drivstoff tilført. Retur bør også kontrolleres for å sikre at den har fri passasje.

Hver motor har sin egen tank.

Har planer om følgende.

- Sjekke om motorene får nok diesel ved bla. å kjøre en motor direkte fra en kanne diesel.

- For å teste at de får nok belastning skal jeg prøve å få lånt et set DP propeller som er større.

Har planer om følgende.

- Sjekke om motorene får nok diesel ved bla. å kjøre en motor direkte fra en kanne diesel.

- For å teste at de får nok belastning skal jeg prøve å få lånt et set DP propeller som er større.

Når først kanna er der, før returen nedi også :

Ved å måle nøyaktig forbruk over en tidsenhet kan en via motorens spesifikke forbruk regne seg tilbake og finne aktuell effekt, på alle ønskelige trinn, med både en og begge maskinene innkoblet.

Avlest forbruk (liter pr. time) x 1000 / (spes.forbruk (gram) /egenvekt) = hk

(eventuelt KW om det er det som er oppgitt)

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...