s/y UT-sia Startet 22.September.2010 Link til dette innlegget Startet 22.September.2010 Heisan Før ferien i år konverterte vi til seilbåt (2006 mod. bavaria 32 cruiser) og er veldig lykkelige med det!! MEN... det blir jo nesten som å begynne båtlivet og båtstell helt på nytt og særlig når man i hovedsak er vant til motorer som henger bak på båten og når 1.styrman er det høyeste punktet i båten når han sitter og kjører. M.a.o. det kan bli et laaangt lerret å bleke. MEN... det possitive er at vi har overlevd sommeren selv om vi har brukt både motor og seil og allerede ser frem til neste sommer. Søknad om 6 ukers ferie er også blitt høytidlig levert rederinnens arbeidsgiver. Så nå er høstens store utfordringer i gang. Båten skal snart på land og forberedelser for vinterklargjøringen er i gang, så jeg håper kan få lov til å plage dere litt med div. spørsmål etterhver som de gror en stakkars over hodet. Olje, oljefilter og diselfilterer er nå byttet. Men jeg oppdaget at frostvæsken ikke holdt mer enn ca 15 grader og jeg regner med at den ikke har vært byttet før, så jeg ønsker å få den gamle ut og ny frosvæske inn. Men hvordan og hvor tappes ev. suges denne ut?? Er ikke nevnverdig mototkyndig så forklaring med mokaskjeder mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Se dokumentarkivet her, diverse dokumentaasjon. "Volvo Penta Opplags- og sjøsettingsguide" Nå også i engelsk versjon "laying up and launching guide". Redigert 22.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Heisan Takker for svar, har allerede lastet ned fila. Men kan ikke se at det blir beskrevet hvordan man skifter frosvæsken??? Redigert 22.September.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Du heller frostvæske i en bøtte og stikker slangen fra impelleren til bøtten i stedet for til ventilen ved vanninntaket. Pass på at bøtten ikke går tom. Medfører i tifelle impeller skade. Redigert 22.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Du heller frostvæske i en bøtte og stikker slangen fra impelleren til bøtten i stedet for til ventilen ved vanninntaket. Pass på at bøtten ikke går tom. Medfører i tifelle impeller skade. Heisan igjen.... Her snakker du vel om å få frostvæske i det ytre systemet (saltvannskjølingen)og ikke ferskvannssystemet??? Redigert 22.September.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Du må koble en slange til tappekranen på motoren (1), og en slange til tappekranen på varmeveksleren (2). Ta slangene ned i en beholder av ett eller annet slag, slik at du ikke søler over alt. Ta av påfyllingslokket på varmeveksleren slik at luft tilføres tappesystemet, dette for å få tappet av alt kjølevannet raskere. Åpne kranene (1) og (2), og tapp av all kjøleveske. Rens varmeveksleren før påfylling av ny kjøleveske på følgende måte: Bruk en hageslange e.l. og spyl inn i røret (3). Skyll med rent vann til vannet som kommer ut av tappekranene er rent. Etter ferdig skylling, vent noen minutter slik at alt vannet renner ut. Steng kranene (1) og (2). Fyll korrekt blandet frostveske opp til det riktige nivået. Sett på plass påfyllingslokket. Ferdig. Sjekk nivået på kjølesvesken etter motoren er startet og har gått varm. Husk å ha kjøleveske i sjøvannssystemet før vinteren! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (yepp, var så trøtt at jeg postet før ferdig, men du fikk jo utmerket svar av adeneo, men står ikke dette i bruksanvisningen?) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Heisan Takker så mye for svar fra dere begge. Nå blir det nok vei i frosvæska. Småbåtentusiasten: hmmmm. Etter å ha fått den supre forklaringen gikk jeg gjennom instruksjonshefte EN gang til...... joda, "plutselig" stod det der i klartekst. Hvor lenge fersvannskjører dere "sjøvannsiden" av kjølingen, FØR dere kjører inn frostvæske?? Har tenkt å koble fra den ene slangen fra sjøvannfilteret og legge den opp i ei bøtte med vann, men hvis en skal kjøre en stund vil det vel gå med en del bøtter vann??? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 (redigert) Rensing av sjøvannssiden: Bøtten er buffer slik at du ikke risikerer tørrkjøring. Du må ha en vannslange som gir nytt vann hele tiden oppi bøtten. Lar den gå i 10 minutter med litt turtall av og til for å få fart på gjennomspylingen. En halvtime på utenbordsmotor ved opptak for vinteren. Volvo Penta skriver bare "en stund"! Hvis du ser på sprengskissen i delekatalogen til Volvo Penta som finnes på nettet, så ser du nok at det bare er rør utenpå hverandre. Enkelt og effektivt, så her fester det seg nok ikke saltrester i i kriker og kroker. Hvis du har sjøvannsfilter (det bør du ha, det kan bli skjellskog i drevet som trekkes inn) så blir faren for oppbygging av salt enda mindre fordi det er lite for saltet å feste seg i. Det står også i manualen at du skal sjekke inngangen til varmeveksleren. Ta av slangen i overgangen like før og fjern evt rester på inngangen til varmeveksleren. Det er vel kanskje mange små sirkelhull også på D1-nn som på 20nn-motorene. Det kan sitte skjell der som bygger seg opp etter at "babyskjell" har passert sjøvannsfilteret (avhengig av maskestørrelsen i filteret). Tar forbehold om at jeg ikke har tatt hele sjøvannssiden fra hverandre som kan underbygge det jeg skriver mht saltoppbygging, så jeg håper noen korrigerer hvis de har andre konkrete erfaringer. Bruker manualen for Volvo Penta D1-13, D1-20, D1-30, D2-40 engelsk er lagt i arkivet, motorer. Redigert 23.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Vet noen i farten hvilken type av Biltema sine frostvæsker jeg kan bruke på D1-30? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
leopard Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Du må koble en slange til tappekranen på motoren (1), og en slange til tappekranen på varmeveksleren (2).Ta slangene ned i en beholder av ett eller annet slag, slik at du ikke søler over alt.Ta av påfyllingslokket på varmeveksleren slik at luft tilføres tappesystemet, dette for å få tappet av alt kjølevannet raskere.Åpne kranene (1) og (2), og tapp av all kjøleveske.Rens varmeveksleren før påfylling av ny kjøleveske på følgende måte:Bruk en hageslange e.l. og spyl inn i røret (3).Skyll med rent vann til vannet som kommer ut av tappekranene er rent.Etter ferdig skylling, vent noen minutter slik at alt vannet renner ut.Steng kranene (1) og (2).Fyll korrekt blandet frostveske opp til det riktige nivået.Sett på plass påfyllingslokket.Ferdig.Sjekk nivået på kjølesvesken etter motoren er startet og har gått varm.Husk å ha kjøleveske i sjøvannssystemet før vinteren! Jeg skal skifte frostvæske på en D2 40. Jeg har ikke gjort dette før og er litt usikker, er det ren plankekjøring er det noen fallgruver her. Jeg har koblet til VV tank vil frostvæska der komme automatisk ut også ? Tror VV tanken ligger lavere en tappekranene. Hørt noen har hatt problemer med luft i systemet etter bytte, hvordan får man evt luftet ? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Luften blir du kvitt ved å kjøre litt. Etter hvert som frostvæsken sirkulerer vil luften stige opp i beholder, og nivået vil synke. Etterfyll med ferdig blandet væske. På en del motorer må du kjøre de såpass varme at termostaten åpner for å bli kvitt luften, men jeg tror ikke du trenger dette på D2. Hvis VV ligger lavere en tappekranene vil ikke denne dreneres. Jeg tar av nedre slange på VV når jeg tapper gammel væske, og monterer denne tilbake før jeg fyller. Du fyller uansett så "høyt" at VV blir full når du fyller opp. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
leopard Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Takk for info :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 Jeg ville benyttet anledningen til å rense kjølesystemet. Det skal gjøre hvis du skifter til Volvo Penta gule kjølevæske. Bruk Systemrens og skyll igjennom systemet med ferskvann. Prosedyren er beskrevet på VP's nettsider. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 1.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2016 Da er jobben gjort, det gikk forholdsvis greit. Hadde litt problemer med å få på samme mengde som jeg tok av men etter å ha kjørt motor en stund uten lokk gikk det bra :) I følge lokal VP forhandler var det ikke nødvendig med systemrens på motor fra 07. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Kobla til slanger, og åpna tappestussen, men ingenting rant ut. Kommer alt først når pluggen er helt ute? Åpna ikke lokket på ekspansjonstanken. Noen med kjennskap? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Du må åpne lokket på ekspansjons tanken for å få det til å renne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Jeg har akkurat byttet på min D2-40. Tappet av, fylte på systmrens, kjørte motor med belastning til gjennomvarm. Ventet 2 dager og gjentok prosedyren. Tømte ut alt og skylte med ferskvann. Fylte derettet opp med rød Biltema Longlife og kjørte varm motor igjen. Systemrensen løste opp mye gugg, til og med ekspansjonstanken ble gullende ren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Days 3 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Jeg skal i gang med det samme på min D1-30 mod 2016. Hvordan åpne/stenges kranene (1) og (2) Selvfølgelig trangt i "motorkassen" og jeg ser ingen kraner på min D1-30 eller på tegning eller bilde fra 111 baat. Er det noe jeg ikke skjønner her? Jeg har varmtvannsbereder montert høyere en motoren. Regner med at det da går greit å åpne kran 1 samt en av slangene inn til varmtvannsberederen samt påfyllingslokket for å tømme systemet? Jeg skjønner at det vil være lurt med slange på (kran) 1. Men må man skru løs hele innsatsen så ser jeg ikke slangens betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Bysse Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Du må skru på den sorte nippelen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Lazyjack skrev On 24.9.2016 at 15.05: Systemrensen løste opp mye gugg, til og med ekspansjonstanken ble gullende ren igjen. Den "gugg'n som Lazyjack beskriver i sitt innlegg er det som nedsetter varmelendingevne i motorblokk/topp og i varmevekslere. Viktig å huske på at at frostveske skal beskytte mot frostspengning og den er tilsatt betydelige mengder med korrosjonsinhibitor for å redusere korrosjon innvendig i motorens kjølesystem. Dersom motoren er ren innvendig når en heller på ny frostveske, varer den ca 3 år Er motoren full av gugg så "brukes" frostvesken opp på relativt kort tid.... Godt råd: Ikke vær kjiip på frostveske Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.