Jump to content

Utvikle en "Nattseilas-simulator", innspill?

HRAlbatross

Recommended Posts

Hei!

Som programmerer med tid til overs, og stor båtentusiasme, kom jeg på tanken om å lage en "nattseilas-simulator", mao et dataprogram som kan simulere fyrsignaler langs Norges kyst. Man velger seg et startpunkt (GPS-koordinater/klikke på et kart), og ser alle synlige fyrsignalene rundt seg, selvsagt med riktig farge og karakter. Man må kunne se rundt seg 360 grader og "seile" rundt fra fyr til fyr.

Jeg tenkter på dette ikke først og fremst som et hjelpemiddel ombord, men heller for å forberede seg på en nattseilas man ikke har gjort før, og kanskje som et hjelpemiddel under opplæring til f.eks. båtførerbeviset (eller videregående kurs).

Noen innspill rundt dette?

-finnes noe slikt fra før?

-ville dere ha vært interessert i et slikt program?

-ville dere ha vært villig til å betale noe for å få tilgang til dette (hvor mye)?

-kan det være et hjelpemiddel på relevante (nett-)kurs?

-tidsfordriv på mørke vinterkvelder?

Guest Kaptein Fredrik

Hei HRAlbatross! Det høres ut som en genial ide. Men skal det også være en slik "nødsituasjon simulator"? Hadde vært kjekt om det hadde vært at man er i en båt med forskjellig utstyr, også går strømmen og det blir mørkt, og man må finne ut hvor man er, go hvordan man må forholde seg til andre skip/båter.

Redigert av Kæpt'n Fredrik (see edit history)

Det er da ikke så mange år siden man hadde papirkart og parafinlampe (lommelykt også da) i cockpit ?

Selv på 80-90 tallet hadde man ikke GPS ombord og måtte lyse med lommelykt på papirkartet og telle sekunder mellom blinkene.

En slik simulator gleder jeg meg veldig til å bruke. Lag den plattform uavhengig da, XP,Mac og Ubuntu pluss online på web.

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Har trent litt på natt-navigering i sommer og høst.

Selvfølgelig har simulator-trening i mange sammenhenger noe for seg, men opplevelsen av lys, styrke og luftforstyrrelser på avstand skiller seg veldig fra en ensartet og statisk skjerm-opplevelse.

Poenget med simulatorer er fortrinnsvis å forebygge kostnad eller fare.

Når det gjelder natt-navigering er det jo bare å komme seg på vannet og begynne.

Om jeg ertefullt skulle sammenligne det med noe måtte det være simulator for ridning?

Villig til å betale: mellom 200 og 500 kr.

Har du sett for deg jobben med å innhente og implementere alle fyr og lamper?

Slike prosjekt er gjerne mye større jobb enn man tenker seg på forhånd.

Finnes det noe slikt som programmere med tid til overs? "Det er alltid en feil til" har jeg hørt.

(Erter, er programmerer selv.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...