M/S AIOLOS Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Dette kommer til å bli en kjempebåt når du er ferdig, ser ut som en båt også. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Det kan godt være, at denne er bygget på Rosenberg verft. Men som Poseidon sier, er det ikke verftet, men noen ansatte som har bygget den. Det har blitt bygget mange båter der på kveldstid. Det var egen båtforening, som disponerte eget bygg tidligere. (les -60 til midten av 80 tallet.) De mest kjente båtene som ble bygget, er vel 25 fots Boknaplast, og 27 foteren, som kom etterpå. 27 foteren var en forlengelse av en 25 foter, men med tverr hekk, og andre linjer under vannlinjen. Disse ble bygget på midten , og mot slutten på -70 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 Skal ha båten på sjøen i vinter. Har ordnet meg en plass litt lenger ut i fjordene, som ikke fryser like mye som her i Sauda. Hva bør jeg gjøre med motor o.l. før vinteren? Skal gå til dette stedet om en ukes tid, og der er dårlig tilgang på strøm i vinter. Setter pris på tips, siden dette blir min første vinter på vannet. (noe som forøvrig ikke skal bli en vane) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Skjer vel ikke så mye mer i år. Har ikke hatt tid til alt jeg skulle få gjordt i år, men nå fungerer hvertfall motor og gear problemfritt, og båten er vanntett ovenfra, i regn. Til våren får jeg for alvor starte med det utvendige, for å få det til å se ut som en båt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 For å få tatt den utvendig vil jeg anbefale deg å sette den på land, skrape av alt det løse og la den tørke etpar måneder, vil nok ikke få det tørt nok til å male det opp igjen! Når den ligger på vannet vil du ikke få god nok tørk i bordene nærmest vannlinja og det er viktig for å få god heft for malingen! Lykke til! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Vidar-Alexander Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Ja, klar over det. Men har ikke fått ordnet noen plass på land enda. Men den må opp ja. Skal prøve å skaffe en traktorhenger som er stor nok, så jeg får den hjem etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Etter å ha sett de siste bildene av båten din må jeg si jeg beundrer den mer og mer.. Solid og flott båt med en fornuftig plassutnyttelse med hevet fordekk. Ligge ute i vinter -uten strøm (tidligere sunket).... Føler du deg trygg på det? Vet du hvorfor den sank sist? Lykke til med prosjektet -som garantert blir en vanvittig fin båt Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Vidar-Alexander Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Grunnen til at den ble ubåt var visstnok kombinasjon av snø, og frosne lensepumper. Ingen presenning e.l. over båten, så det hadde regnet og snødd rett inn. Skulle selvfølgelig hatt båten på slipp e.l. i vinter men har ikke tilgang på noen her i området. Aller helst skulle jeg hatt en henger som var stor nok til å få den hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Skulle gjerne hatt noen tips ang. hva som bør gjøres med motor o.l. før vinteren, siden jeg skal ha båten på vannet. Det er bra med frostveske i kjølevannet, men hva med sjøvannsystemet? Det var en stoppekran i bunn av båten, men den er ikke mer igjen av. (står åpen, men kan ikke stenges) Denne skal byttes når båten kommer på land. Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 All ære til deg som begynner på dette prosjektet... Har lite erfaring med trebåter, men vet det kan bli kaldt i vannet inne hos deg... Hadde ikke sovet godt med den båten på vannet. Med tanke på motoren ville jeg fått frostvæske inn på "sjøsiden" også. Det gjøres ved å ta av slangen på stoppekranen ( problem siden den ikke kan stenges ) og stikke den ned i en bøtte med frostvæske. Tips: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,640&Language=no-NO Lykke til videre... Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 (redigert) Koster vel ikke alverden å få kjørt båten på lastebil fra vannet og hjem, hvis du ikke bor langt fra vannet da. Fikk selv en 27 fots seilebåt kjørt hjem for 1700 kroner for et par år siden. Inklusiv nedrigging med kranen. Ca 15 minutters kjøring. Redigert 3.Oktober.2010 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Vidar-Alexander Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Har satt av plass til båten hjemme, men det er for smalt og svakt til å få inn en stor lastebil. Skulle derfor hatt en traktorhenger e.l. Båten skal ikke ligge i Sauda i vinter, men lenger ut i fjordene, hvor det er mildere. Men likevel, det kan nok bli kaldt. Så for meg at jeg kansje kunne få gjordt litt mer innvendig i vinter, og at jeg da i samme slengen startet opp motoren så den får gå litt innimellom. Den lå jo på vannet sist vinter/under vann uten at noe hadde frosset på motoren, men det er jo litt risiko sport. Skal ta en ny sjekk på den ventilen, om den kan stenges. Da tar jeg altså en stor bøtte med ferskvann og frostveske og kjører i systemet og lar det stå i vinter? Sjekket litt ang lastebil tidligere, og det var ikke enkelt med en så stor trebåt. Planen på bilene som var tilgjengelige var for korte, og de mente at en trebåt kunne "åpne seg" om overhenget på planen var for stort. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Jeg ville vært forsiktig med å ta i på en råtten/korrodert ventil, ille hvis den ryker av. Hvis du liker å bade kan du sette i en plugg utenfra. For 25 mm hull finns det å kjøpe slike i gummi hos bl.a. Biltema. For andre dimensjoner har jeg bare funnet Kvina Service. Sikkert endel dyrere. http://www.kosas.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 (redigert) Driver med fridykking, så å plugge utenfra har alt slått meg. Men nå ser det forøvrig ut til at jeg får ordnet transport hjem i tunet. Så da får jeg den hjem og på land. Så får jeg gjordt betraktelig mye mer i høst,vinter og vår. :) Finner ut om dette løser seg i løpet av uka, Må flytte noen amcar og lagringstelt o.l. for å få plass her, men satser på at det løser seg nå ja. Da blir det nok også flere og bedre bilder etterhvert. Redigert 4.Oktober.2010 av Vidar-Alexander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2010 (redigert) Da var båten kommet hjem og på land. Har såvidt startet på skraping av skroget, det vil nok ta tid... Ingen råte å finne foreløpig, så dette ser lovende ut. Legger ved et par filmklipp, fra turen fra båtplassen til kranbilen, og et par bilder fra "kraningen". Så ser man linjene på hele båten. Har fortsatt ikke funnet ut noe mer og produksjonsdata. Motoren gikk hvertfall fint på siste turen i år. :) Fra båtplassen. (ble litt styr med et tau jeg ikke ville ha i propellen i starten der.... ) "Parkering" hjemme. Redigert 23.Oktober.2010 av Vidar-Alexander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Kommer til å bli en nydelig båt dette her!! Men vil fraråde deg å løfte båten slik dere gjør i videoen, uten åk. Blir et voldsomt trykk på båten! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Vidar-Alexander Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Tenkte å få skrapet hele skroget nå i høst/vinter så treverket får luftet seg og tørket skikkelig til våren. Noen steder flasser malingen av i flak, men andre steder henger det godt. Noen tips til å få alt bort på en enkel måte? Har startet å skrape litt, men etter noen timer så hadde jeg ikke kommet så veeeeldig langt. Hvordan er det å bruke varme på treskroget? Brenner, eller varmluftpistol e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Hvis du uansett skal male den etterpå så ville jeg helt klart ha brukt varme! Varmluftpistol gir deg god kontroll, mens propanbrenneren er mer effektiv og dermed også farligere (åpen flamme og knusktørt treverk)... Jeg ville ha prøvd varmepistolen først, mindre fare for å ødelegge noe da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar-Alexander Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Denne er langt ifra knusktørr for å si det sånn... Men får nok begynne med pistol da ja. Skroget skal bli hvit igjen ja. :) Sitér dette innlegget Link to post
Egil S Svart 30.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2010 Usikker, men kan minne ørlite om en livbåt jeg så i Bunnefjorden i fjor sommer. Mener å huske at det hadde stått en BMC i den. Var visst bestilt til Amerikalinjen, men de ville til slutt ha en annen type båter så disse ble solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Motoren min er nyere enn båten, for å si det sånn. Motoren er fra ca midten av 70 tallet. Hva som var originalt her vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Når båten er klar for nye turer og opplevelser bør du få sjåføren til å bruke "skrev" når han skal hente den for deg. Bra han brukte lange stropper første gang ellers er det lett at trykket blir for stort. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 22.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2010 Vi brukte kjetting skrev og lange stropper. Han har hentet mange trebåter, og aldri hatt problemer med denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Hvordan går det med båten? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.November.2011 Del på Facebook Svart 18.November.2011 rekner med han mener løfteåk, det er en ramme man henger stroppene i slik at ikke stroppene går sammen i kroken men ut til sidene, da blir ikke skrogsidene klemt sammen. På skjøre båter kan man ødelegge en del, men rekner med det gikk bra. man eliminerer kreftene lit med lange stropper Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.