Jump to content

Ny bruker med "flytende restaurering".


Vidar-Alexander

Recommended Posts

Det kan godt være, at denne er bygget på Rosenberg verft.

Men som Poseidon sier, er det ikke verftet, men noen ansatte som har bygget den.

Det har blitt bygget mange båter der på kveldstid.

Det var egen båtforening, som disponerte eget bygg tidligere. (les -60 til midten av 80 tallet.)

De mest kjente båtene som ble bygget, er vel 25 fots Boknaplast, og 27 foteren, som kom etterpå.

27 foteren var en forlengelse av en 25 foter, men med tverr hekk, og andre linjer under vannlinjen.

Disse ble bygget på midten , og mot slutten på -70 tallet.

Link to post

Skal ha båten på sjøen i vinter. Har ordnet meg en plass litt lenger ut i fjordene, som ikke fryser like mye som her i Sauda.

Hva bør jeg gjøre med motor o.l. før vinteren?

Skal gå til dette stedet om en ukes tid, og der er dårlig tilgang på strøm i vinter.

 

Setter pris på tips, siden dette blir min første vinter på vannet. (noe som forøvrig ikke skal bli en vane)

Link to post

Skjer vel ikke så mye mer i år.

Har ikke hatt tid til alt jeg skulle få gjordt i år, men nå fungerer hvertfall motor og gear problemfritt, og båten er vanntett ovenfra, i regn. Til våren får jeg for alvor starte med det utvendige, for å få det til å se ut som en båt igjen.

 

DSC00113.jpg

 

DSC00180.jpg

 

DSC00178.jpg

Link to post

For å få tatt den utvendig vil jeg anbefale deg å sette den på land, skrape av alt det løse og la den tørke etpar måneder, vil nok ikke få det tørt nok til å male det opp igjen! Når den ligger på vannet vil du ikke få god nok tørk i bordene nærmest vannlinja og det er viktig for å få god heft for malingen! Lykke til!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Etter å ha sett de siste bildene av båten din må jeg si jeg beundrer den mer og mer..

 

Solid og flott båt med en fornuftig plassutnyttelse med hevet fordekk.

 

Ligge ute i vinter -uten strøm (tidligere sunket)....

Føler du deg trygg på det?

 

Vet du hvorfor den sank sist?

 

Lykke til med prosjektet -som garantert blir en vanvittig fin båt :yesnod:

Link to post

Grunnen til at den ble ubåt var visstnok kombinasjon av snø, og frosne lensepumper.

Ingen presenning e.l. over båten, så det hadde regnet og snødd rett inn.

Skulle selvfølgelig hatt båten på slipp e.l. i vinter men har ikke tilgang på noen her i området.

Aller helst skulle jeg hatt en henger som var stor nok til å få den hjem.

Link to post

Skulle gjerne hatt noen tips ang. hva som bør gjøres med motor o.l. før vinteren, siden jeg skal ha båten på vannet.

Det er bra med frostveske i kjølevannet, men hva med sjøvannsystemet?

Det var en stoppekran i bunn av båten, men den er ikke mer igjen av. (står åpen, men kan ikke stenges) Denne skal byttes når båten kommer på land.

Link to post

All ære til deg som begynner på dette prosjektet...

 

Har lite erfaring med trebåter, men vet det kan bli kaldt i vannet inne hos deg... Hadde ikke sovet godt med den båten på vannet. Med tanke på motoren ville jeg fått frostvæske inn på "sjøsiden" også. Det gjøres ved å ta av slangen på stoppekranen ( problem siden den ikke kan stenges ) og stikke den ned i en bøtte med frostvæske.

 

Tips:

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,640&Language=no-NO

 

Lykke til videre...

fenris111.jpg
Link to post

Koster vel ikke alverden å få kjørt båten på lastebil fra vannet og hjem, hvis du ikke bor langt fra vannet da. Fikk selv en 27 fots seilebåt kjørt hjem for 1700 kroner for et par år siden. Inklusiv nedrigging med kranen. Ca 15 minutters kjøring.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Har satt av plass til båten hjemme, men det er for smalt og svakt til å få inn en stor lastebil. Skulle derfor hatt en traktorhenger e.l.

 

Båten skal ikke ligge i Sauda i vinter, men lenger ut i fjordene, hvor det er mildere. Men likevel, det kan nok bli kaldt.

Så for meg at jeg kansje kunne få gjordt litt mer innvendig i vinter, og at jeg da i samme slengen startet opp motoren så den får gå litt innimellom.

 

Den lå jo på vannet sist vinter/under vann uten at noe hadde frosset på motoren, men det er jo litt risiko sport.

 

Skal ta en ny sjekk på den ventilen, om den kan stenges.

Da tar jeg altså en stor bøtte med ferskvann og frostveske og kjører i systemet og lar det stå i vinter?

 

 

Sjekket litt ang lastebil tidligere, og det var ikke enkelt med en så stor trebåt. Planen på bilene som var tilgjengelige var for korte, og de mente at en trebåt kunne "åpne seg" om overhenget på planen var for stort.

Link to post

Driver med fridykking, så å plugge utenfra har alt slått meg.

Men nå ser det forøvrig ut til at jeg får ordnet transport hjem i tunet. Så da får jeg den hjem og på land. Så får jeg gjordt betraktelig mye mer i høst,vinter og vår. :)

Finner ut om dette løser seg i løpet av uka, Må flytte noen amcar og lagringstelt o.l. for å få plass her, men satser på at det løser seg nå ja.

Da blir det nok også flere og bedre bilder etterhvert. :cheers_wine:

Redigert av Vidar-Alexander (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Da var båten kommet hjem og på land.

Har såvidt startet på skraping av skroget, det vil nok ta tid...

Ingen råte å finne foreløpig, så dette ser lovende ut.

 

Legger ved et par filmklipp, fra turen fra båtplassen til kranbilen, og et par bilder fra "kraningen".

Så ser man linjene på hele båten.

Har fortsatt ikke funnet ut noe mer og produksjonsdata.

Motoren gikk hvertfall fint på siste turen i år. :)

 

Fra båtplassen. (ble litt styr med et tau jeg ikke ville ha i propellen i starten der.... )

 

"Parkering" hjemme. Redigert av Vidar-Alexander (see edit history)
Link to post

Tenkte å få skrapet hele skroget nå i høst/vinter så treverket får luftet seg og tørket skikkelig til våren. Noen steder flasser malingen av i flak, men andre steder henger det godt.

Noen tips til å få alt bort på en enkel måte?

Har startet å skrape litt, men etter noen timer så hadde jeg ikke kommet så veeeeldig langt.

Hvordan er det å bruke varme på treskroget? Brenner, eller varmluftpistol e.l.?

Link to post

Hvis du uansett skal male den etterpå så ville jeg helt klart ha brukt varme! Varmluftpistol gir deg god kontroll, mens propanbrenneren er mer effektiv og dermed også farligere (åpen flamme og knusktørt treverk)... Jeg ville ha prøvd varmepistolen først, mindre fare for å ødelegge noe da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...

rekner med han mener løfteåk, det er en ramme man henger stroppene i slik at ikke stroppene går sammen i kroken men ut til sidene, da blir ikke skrogsidene klemt sammen. På skjøre båter kan man ødelegge en del, men rekner med det gikk bra. man eliminerer kreftene lit med lange stropper

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...