Jump to content

Montering av smart Tabs. Kjedelig opplevelse...

Brodern

Recommended Posts

Etter å ha venta på deler til motoren min over 1 år ble jeg lovet delen på Onsdag, SOM VAR. Nå er det Torsdag, og fremdeles ingen deler :headbang:

Så mens jeg igjen var på bomtur i butikken så fant jeg ut at jeg kunne ta med meg et sett Smart Tabs. Har tenkt på disse en stund, så som et plaster på såret til meg selv kjøpte jeg ett sett. Fikk de til god pris, ikke noe å si på det.

Freste opp til båten og gledet meg altså til dette. Noe som skulle gå over i frustrasjon.

Allerede i båtsjappa spurte jeg om settet var komplett, og fikk til svar at det var det, og han kikka oppi og sa at aaaalt er der....

Vel. 3 minutter ut i første monteringsfase fant jeg fort ut at det ikke var tilfelle. Det manglet alt av bolter og muttere som holder flapsen til hengslet, på begge to/begge sider, alt av skruer til å skru fast hengslene var borte, og på toppen av alt så var det 2 FORSKJELLIGE dempere som holder flapsen i posisjon. Helt forskjellige "hoder" som gjorde at den ene ikke passa, så jeg måtte bøye og kødde for å få det til. Men om de er like i dempinga vet jeg jo ikke.

Burde jo luktet lunta når esken har et kryss over bildet som man ser på det første bildet :nonod:

Syrefaste bolter og skruer i tommedimensjon er faktisk ikke den jeg har så mye av. MM bolter er enten for små/tynne, eller for tjukke/store.

Godt jeg har noen amerikanske biler stående, så jeg saumfarte den ene og fikk med meg 10 bolter og muttere i passende str.

Egentlig merkelig hvor fort glede blir snudd til irritasjon og forbannelse over slike bagateller :yesnod:

Spesielt når det er siste turen med båten i år, og det er tur nr 2 :crazy:

Men jeg fikk det på, og får testa det i morra. Gleder meg egentlig ikke heller, er bare irritert over hvor mye sommel og tull det har vært i løpet av de årene jeg har handlet...

Men det SER jo ok ut. Om det funker ok er en annen sak :cheers_wine:

smarttabs.jpg

smarttabs2.jpg

smarttabs3.jpg

smarttabs6.jpg

smarttabs9.jpg

Føkk deg...

Første jeg tenkte her er, det så jo bra ut, men hva skal du med de, kan du ikke trimme motoren da, eller hjelper de på stabiliteten?

Hilsen Morten

hvis de er montert og justert riktig skal de iflg reklamen :rolleyes: gi lavere planingsfart. For min del ønsker jeg litt lavere planingsfart, så dette blir spennende. Trim/tilt fungerer jo, men i lav hastighet er det omtrent som varmeapparatet på ei boble, kaldt og iskaldt/nesa opp, og mere opp :)

Føkk deg...

har lurt på om jeg skal sette slike på dagens jolle også - men er usikker på om de har den effekten jeg vil ha. Jeg vil ha bort wobling tendensen i over 35 knop.

OVER 35 knop!!?

Beklager min nyskjerrighet, men hva slags "jolle" har du?

En venn av meg har en GH 11 med 30 hk yamaha totakter, og den går såvidt 30 knop.

Og jeg syntes dette er ganske ekstremt til å være jolle...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Vel. 3 minutter ut i første monteringsfase fant jeg fort ut at det ikke var tilfelle. Det manglet alt av bolter og muttere som holder flapsen til hengslet, på begge to/begge sider, alt av skruer til å skru fast hengslene var borte

Kjøpte 2 sett med ST1290-60 flaps på eBay, og begge eskene manglet over halvparten av hengselboltene. Istedet var det med masse ekstra skruer for å feste hengslene i båten.  

Sendte mail til produsenten, og han sendte meg da enda flere av de skruene  jeg ikke trengte. :lol:   :cheers:  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har blandede erfaringer med SmartTabs - riktignok typen som heter SX hvor alt er av plast. Har tatt knekken på to sett i løpet av de siste par årene. For noen uker siden så ble det ene trimplanet revet av i hengselfestet under kjøring. Har en reklamasjonssak gående på denne da de kun var 4 måneder gamle. SX utgaven har kun noen plastikkpinner som hengsler og disse gir lett etter. I tillegg er de veldig sårbare ved bakking da de står veldig skrått nedover. I fjor så rev jeg av en sylinder fra festet ved bakking. Når de peker slik nedover så blir det veldig stor belastning ved bakking.

Så lenge de fungerer så gjør de imidlertid jobben med å få båten lettere i plan og holde den der i lav fart. Ved sideveis stabilitet og oppretting har de heller begrenset effekt.

Jeg fikk høre i båtsjappa at de nye var mye bedre, og billigere :crazy:

Dy nye har vel noen slike langsgående finner på undersiden også ?

Jeg har ingen problemer med dårlig stabilitet eller at båten oppfører seg uforutsigbart i svinger etc. Har presset den ganske hardt, bla full sving i maks hastighet uten at det skjedde noe annet at båten svingte, og jeg knuste mobiltelefonen som blei presset flat av min kroppsvekt mot innsiden av båten :yesnod:

Men ønsker litt lavere planingsfart som sagt. Så jeg prøver dette i morra.

Føkk deg...

Det husker jeg faktisk ikke, men hvis du ser på snutten her, så ser du et par ganger at jeg drar på fra omtrent 0. I starten, og litt etter starten

Edit, noe kluss her, men linken kommer :)

Her er linken. Her ser man at planingsterskelen ikke er er så stor ved pådrag

I begynnelsen, og ved 2.10 og utover

Føkk deg...

GH11 og With båtene kan egentlig ikke samenliknes fordi with har en mye flatere V-bunn GH`en er sikkert nok lit mere tungbygget også i forhold til with. vil tro 30 knop i GH er en del behageligere enn 30 knop i with. Tror ikke det er uten grunn at GH båtene er helt på styr prissmessig på markedet. Men er jo enig i at 30 knop med 30hk kansje er lit lavt!

30 knop med 30hk høres sakte ut.

Guttungens With 320 gjorde 20 knop med en slapp 9.9 4takt, målt med GPS, og 37 knop med en litt friskere 25hk 2takt :yesnod:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...