585 Startet 24.September.2010 Link til dette innlegget Startet 24.September.2010 Jeg har allerde startet planleggingen av familietur til neste sommer. Å i den sammenheng kunne vi tenke oss en båttur til Danmark. Jeg ser på meg selv som en erfaren fritidsbåtfører, men har aldri seilt utenlands før. Jeg planlegger en overfart fra Mandal til Hanstholm, så få vi se hvor turen tar oss videre. Men det jeg lurer på er om jeg må melde annkomst til Danmark, og om evt. jeg må melde annkomst ved retur til Norge? Eller er det bare gå ombord og seile avgårde? Evt. andre erfaringer setter jeg meget stor pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 til Sverige og Danmark er det bare "tut å kjør". Jeg har i allefall aldri raportert ankomst hverken på ut eller retur til Norge. Har ikke hørt om noen som har gjort det heller. Unntaket er selvfølgelig hvis man kommer hjem fra utlandet med ny importert båt etc. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tuffff Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Hanstholm er liksom litt sånn ingenmannsland for fritidsbåter i DK. I det hele tatt er hele vestkysten nokså ugjestmild med få havner. Dersom du heller sikter deg mot Tyborøn så har du hele den herlige Limfjorden foran deg, men stor sjanse for sløreseilas helt frem til Hals på østkysten. Derfra er det en flott tur opp til Skagen som danner et greit utgangspunkt for overfart til Arendal eller deromkring på veien hjem. Det vrimler av flotte havner i Limfjorden og mellom Hals og Skagen også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
585 Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Mange takk, dette hjalp meg langt på vei. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Jeg har noen få eksemplarer av Seilerens marina guide 2010 liggende. Perfekte blader som beskriver det meste av Danmark i detalj. Hvis du er forbi Moss i løpet av høsten/vinteren får du et eksemplar. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Den guiden finnes ikke på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Sejlerens. Sitér dette innlegget Link to post
Farside Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Hvorfor i all verden Hanstholm? Det er en ren fiskerihavn, helt uten fasiliteter for fritidsbåter. Iallfall så vidt jeg kunne se da jeg var der i begynnelsen av august (ikke i egen båt!). Det er heller ingen andre havner i nærheten. Kysten er øde og ugjestmild med mye pålandsvind. Hvis du ser i Sejlerens (linket inn i forrige innlegg), er Hirtshals den eneste småbåthavnen mellom Skagen og Thyborøn. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Er vel ikke rare greiene i Hirtshals heller, etter hva jeg kunne se når jeg var der og ventet på Superspeed2. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ingar Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Sejlerens. Flott Mulligan! For senere referanse ligger den i Eksterne linker/Gjestehavner Sitér dette innlegget Link to post
585 Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Hvorfor i all verden Hanstholm? Det er en ren fiskerihavn, helt uten fasiliteter for fritidsbåter. Iallfall så vidt jeg kunne se da jeg var der i begynnelsen av august (ikke i egen båt!). Det er heller ingen andre havner i nærheten. Kysten er øde og ugjestmild med mye pålandsvind. Hvis du ser i Sejlerens (linket inn i forrige innlegg), er Hirtshals den eneste småbåthavnen mellom Skagen og Thyborøn. Madammen har slekt i Hanstholm, så vi tenkte oss en tur innom før vi seiler videre. Både madammen og jeg likte godt ruta tuffff fåreslo. Men vi får se, det er lenge til neste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
585 Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Jeg har noen få eksemplarer av Seilerens marina guide 2010 liggende. Perfekte blader som beskriver det meste av Danmark i detalj. Hvis du er forbi Moss i løpet av høsten/vinteren får du et eksemplar. Mange takk for tilbudet, men ser at den ligger ute på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Om du ikke har tatt turen gjennom Limfjorden før så anbefaller jeg det på det varmeste. Jeg har bare tatt turen en gang, men det var en flott opplevelse. Du kan haste gjennom på 2-3 dager eller som oss bruke 2 uker. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Mariell Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Jeg tror gjestehavnene som står i Sejlerens.com har betalt en avgift for å være med i oversikten. Derfor er det ikke alle som står der. Bla, så forsvant Sæby fra oversikten for ett par år siden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
585 Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Vi tenker på en 3-4 ukers tur fra vis seiler til vi er hjemme igjen. Vi vil ta oss god til å nyte tilværelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 (redigert) Her er en til over Danmark. Dekker Norge, Sverige og DANMARK. Bra bøker men alt er på nett. http://www.havneguiden.no/id/29068?omr=32&grp=32 Havneguideserien utvides i år med tre nye bind: Havneguiden (Harbour Guide) 4 Bergen - Kirkenes, Hamnguiden 7 Söderköping Skanör, Gotland, Öland, Bornholm og Hamnguiden 8 Arholma Söderköping. Bøkene vil være i handelen 1.06, men du kan allerede nå bestilles. Redigert 24.September.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Laholm Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Etter å ha seilt turen et par ganger anbefaler jeg sterkt å gå rett til Thyborøn. Forsikringen min er slik at den dekker området for stor kystfart, og da er det den rette linjen fra Lindesnes til vestre munning av Limfjorden som gjelder. Vi går fra Egersund og holder kurs mot veipunkt 25 nM sør av Lindesnes der vi setter kursen mot Thyborøn. Starter fra Egersund slik at vi er i Thyborøn rundt kl 12 på dagen, da har vi meget god tid til å finne en god havn i Limfjorden. Vær klar over at i Limfjorden følger man seilingsmerkene! For nordmenn er det grunt i leden, for alle er det for grunt utenfor den. Jeg satser på å repetere turen neste år, drømmen er å kombinere den med Gøta kanal. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.