alidal Startet 24.September.2010 Link til dette innlegget Startet 24.September.2010 Ser på diverse alternativer når det gjelder kjøp av seilbåt. Et av valgene er 2 vs 3 lugarer. Egentlig har vi nok med 2 lugarer, det blir da også ofte større plass på toalett etc. Så er spørsmålet; hva er lettest å selge den dagen det kan bli aktuelt? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 (redigert) Ser selv på seilbåter om dagen og vil nok foretrekke 3 lugars dersom det passer pengepotten min. (Skal ha plass til datter med kjæreste og sønn på 15 i tillgg til reder og økonomisjef). Selv om man da får mindre bad ser jeg det som mere nyttig med tre lugarer. Det gir mere stue/lagreplass tilgjengelig fra salong selv om man kanskje ikke bruker den til soveplass så mye. Tror også helt uten statistisk materiale å støtte meg på at en båt med tre lugerer vil være lettere å selge enn en med to, særlig barnefamilier vil være en kundegruppe her. Jon Redigert 24.September.2010 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Jeg ville satset på 3 lugarer. Sitér dette innlegget Link to post
erlinghm Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Enig med Bitteliten - sats på 3 lugarer. Jeg har hatt 2 og trodde det var idelt med all den stueplassen man fick der den 3dje lugaren var. Samt större bad. MEN når du har 3 så er det ennå nok med stueplass selv om man må arrangere litt mer. Perfekt når man har flere gjster ombord - da slipper man å sove i "stuen". Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Valg av 2 eller 3 lugarer kommer helt an på båtstørrelse og hva man prioriterer og skal bruke båten til. Et råd er å se på plassering av bad -noen båter har bad i tilknytning til rederlugar forut om man velger to lugarer bak, og da kan gjestene komme vel tett på når de må på do. Noen båter føles også trange med 3 lugarer. Mange båtkjøpere med større barn tenker imidlertid først og fremst på antall lugarer når de ser på båt, og det er nok definitivt lettere å selge båten med 3 lugarer. Vi stod overfor samme velg nettopp og kunne velge å få båten både med 2 eller 3 lugarer, men valgte det første. Vår erfaring er at vi sjelden har med mer enn et par med på tur over lengre tid, men i "nødfall" kan vi jo ta med 3 til om vi tar i bruk salong. Vi prioriterte derfor god plass forut samt få et romslig bad akterut. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Magnefik Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Gå for 3 lugarer.Vi hadde 3 lugarer som krav da vi skulle kjøpe båt.Så at de med 2 lugarer ble liggende usolgt mye lenger enn tilsvarende med 3. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Tre lugarer uansett, eller bør båten over en viss størrelse f.eks 40 fot? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bergen Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Flott med 3 lugarer, men ta en runde på aktuelle båter og sammenlign. Blir stadig overasket over hvor små badene på 3 lugarers båter blir. Var nettopp ombord i en 40 foter med 3 lugarer og denne hadde mindre bad enn hva vi har i vår "lille" 32 foter. Om du er ganske så sikker på at det er ytterst sjelden det trengs 6 faste køyer har jeg full forståelse for at enkelte velger 2 lugar med deretter bedre romslighet spesielt på bad. Men er enig i at 3 lugars er mere lettsolgt, men dette er jo igjen et godt argument for prisforhandling om du kjøper en med bare 2 lugarer. Lykke til i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Regner med det blir båt mellom 35 og 40 fot. Er jo veldig mye å velge i for tiden. Var en flott Comfortina 35 som nettopp ble solgt, men den lå jo selvsagt litt over det jeg hadde teenkt å bruke på båt nå.... Er jo mange nyere Bavaria også. Forøvrig uten sammenligning..... Sitér dette innlegget Link to post
Magnefik Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Sikkert fint med stort bad, men hvor mye tid tilbringer du der? Er selv 197 høy, har båt med 3 lugarer og 2 bad.Har ikke problem hverken med å sitte på "potten", eller stå å dusje på disse badene.Det som gjorde det viktig for oss med 3 lugarer er vi har 2 tenåringsbarn som vil ha med seg venner/kjærester på tur, og da har de hver sin lugar. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Vel. Vi hadde båt med 4 lugarer fordi, da ville hver av barna få hver sin dobbel slik at de kunne ha med seg venninner. Det skjedde aldrig på de årene vi hadde den. den er nå solgt. Nå skal Vi ha ny og det blir en 2 lugars, da vi kommer kun til og ha med oss vår yngste datter, ombord før hun også ikke vil lenger , passerer 18 år. Så da er det bare Admiralen og meg igjen. Får vi besøk i fremtiden, så er det en stor akterlugar + dobbelseng + sofa i salong som kan gjøres om til sengeplass ved behov. og da har vi lett 7 sengeplasser. Vi prioriterer stor bysse stort bad/egen dusj fremfor å ha et eget soverom stående klart til eventuelle gjester, Hvordan den blir og selge igjen bekymmrer meg ikke, jeg har funnet min (trur eg) siste båt. Jeg vil ha et stor stuerom, utstyrsrom, tekniskt rom, og god plass rundt meg. Men vi er alle så forskjellige. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
JGH Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Me valgte 3 lugarer på 37 fot, er kjempefornøyd med det valget. Passe stor båt til at eg kan seile aleine og med 3 lugarer kan me ha med venner på seiling uten at det går ut over salongen. Badet er lite, men er stort nok til at eg dusjer osv der. Når det bare er kona og meg + minstemann, så blir den 3. lugaren brukt til lager av seilkler og diverse. 3 lugarer var ett av hovedkriteriene våre når me kjøpte "ny" båt. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Fanafjord Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hadde 2-lugars seilbåt (Bavaria 32) og med tre barn var det faktisk en viktig grunn at vi solgte og nå ser oss om etter en trelugars seilbåt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kjappfot Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Det er en grunn til at verft tilbyr både 2- og 3-lugars versjon av samme båt -det er et marked for begge løsninger, og kjøper vil selv velge den løsningen som passer best for sitt bruk og familiesituasjon. Redigert 25.September.2010 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Wannskrækk Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Somm flere sier; dette valget er helt avhengig av behovet. Vi valgte 2-lugars pga at det er lite aktuelt med mer enn 2 gjester samtidig, et par eller datter med venninne. På rene gutteturer sover folk "overalt", så da er det soveplass til mange nok. Båten er Jeanneau36i, badet er større enn på mange 40+ båter, og begge lugarene er mer enn store nok. Innefor badet er det stuerom, med madrass, lys og luft, dvs. en grei nødlugar. Som de fleste i denne tråden er jeg veldig fornøyd med eget valg ;) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Klassisk vurdering, tror nok jeg ville gått for 2 lugars om det bare var meg og mor på tur, men jeg syns det er stor forskjell på båtene hvor bra 2-lugarsbåtene er blitt kontra 3-lugars så her må en neste se begge alternativene. Jeg vil også tro at dette vil være med på å bestemme prisen den dagen den skal selges, har ikke 2-lugarsbåten fått noe bedre bad, større seng akter, ja så tror jeg to-lugarsen blir vanskelig å selge også til de som i utg.pkt klarer seg med 2 lugarer. Våre 35 foter er 3 lugars og det er utrolig fint å ha en lugare til med alt det vi har med oss. Skulle selvsagt også hatt disse dype store lagerrommene ute som 2-lugarsbåtene har, men min erfaring og det jeg hører er at disse ikke alltid er så enkel å utnytte. I nye Bav 32 som en kamerat har så må du ned i for å få taki det som ligger nederst..., upraktisk. Uansett er det de større tingene som er problematisk å få plass til, gennaker, ekstra forseil, blåser, store verktøyskrin etc, disse har en lei tendens til ikke å gå ned i disse store lagerrommene og vips har du faktisk større problem med lagerplassen også i en 2-lugars... I vår 3 lugars er den ene akterlugaren større enn den andre, det er smart fordi du da får en skikkelig stor lugar bak og en mindre, det er mye mer praktisk enn to middels... Nå har vel noen kommet med en løsning der du kan variere dette som en vil, smart, men hvordan blir det med lyttettheten? Det er ingen problem å ligge to voksne i den minste heller i vår, men den blir sistevalget for 2... Men èn ligger veldig komfortabelt der med både genoa og gennaker ved siden av seg... Eneste som er dumt på vår er at dørene er så smale at jeg må tenke på pakke "flatt" når disse seilen skal inn... Vel, det er mye å velge mellom Alidal, blant annet 3 Hanse 350er (2 med liten motor dog) som er uforskammet bra priset for oss som har flesket til med nytt... Glad jeg ikke skal selge nå... Men skulle jeg valgt etter å ha vært i Southampton og bare vært to ombord? Huhei, da hadde Dehler 35 kommet høyt ja eller Elan 350 selv om den var skuffende liten og kald nedenunder...; MEN, dette er jo båter til opp mot 1,5 mill ferdig rigget... Du får en Hanse 350 til nesten halvpris brukt nå, det er nærmest galskap å kjøpe nytt i dag med slike priser du ser på neste nytt brukt nå... Redigert 25.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Janda Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 At en tolugars båt er vanskeligere å selge er jeg ikke helt sikker på. Jeg har selv solgt en to lugars båt, og de kjøperne jeg fikk hendvendelse fra var kjøpere som var på leting etter tolugars båter. Min opplevelse var vel at det var mindre utvalg av tolugars og at det derfor ble lettere å oppnå prisen jeg ønsket. Solgte båten etter en uke på nettet, og da var det to kjøpere som konkurerte om å komme først. Dette var en Bavaria 37, 2001 mod. Jeg fant ikke tolugars da jeg skulle finne meg ny båt, måtte ta til takke med tre lugarer og ett lite bad. Men, det fungere det og. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 http://www.seilmagasinet.no/id/36593 Her ser du en 3 cabiner, som seiler bra, god som turbåt og kan kjøpes til en meget hyggelig pris. Bavaria 42 Match. Her er seilegenskapene lagt i fokus, mens på Cruiser er egenskapene lagt mer på bo-komfort. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.