Jay Gatsby Startet 24.September.2010 Del på Facebook Startet 24.September.2010 Som fersk (og fornøyd) førsteårs båteier har jeg ambisjoner om å holde mine fem år gamle utenbordsmotor i topp stand. I instruksjonsboken finner jeg en lang liste med punkter som bør sjekkes, men de fleste båteiere jeg snakker med, sier at de år etter år bare tar oljeskift/-filter, gearolje og smørepunkter. (Og selvsagt spyler gjennom systemet.) En annen ting. Bør service tas nå på høsten eller på våren ?? (Hører forskjellige ting her også). Takknemlig for råd .... :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Det jeg gjør i tillegg er: Tilsetter bensinen en dose med "fuel conditioner" før jeg spyler gjennom systemet (kjører motoren varm). Kveler motoren med fogging-oil eller tar ut tennplugger og sprayer inn i sylinderne og dreier svinghjulet noen runder. Skur til tennpluggene kun for hånd (over vinteren). Ved bytte av girolje bytter jeg også de pakningene som sitter på de to skruene. Tar av propellen og smører opp propellaskslingen med fett. Sprayer motoren innvendig, hele motoren og spesielt elektriske kontakter, med CRC 6-6 eller lignende. Gjør det samme med alle el-kontakter i båten. Etterfyller batterivann, lader opp batteriet maks, kobler fra og fetter polene og lar det stå i båten. Tar alltid dette om høsten. Og aller "viktigst", finne en god dag å gjøre dette på for da er det bare en kosejobb! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jay Gatsby Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Takk så masse, Mouche !!! :))) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Og i dag benyttet jeg regnværet til å gi skroget en lett omgang med eksentersliper, skumgummi-pad og Autosol! Blir det opphold i morgen så tar jeg frem en boks med Biltema-voks og stryker på til beskyttelse. Høsten kan også være hyggelig for en båteier, selv når den er på land. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Og aller "viktigst", finne en god dag å gjøre dette på for da er det bare en kosejobb! Fin liste, men det aller viktigste mangler. Sjekke pluggene, at motoren ikke tar inn vann. (kun 2-taktere) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Fin liste, men det aller viktigste mangler. Siden trådstarter viste til oljeskift/filter så regnet jeg med at det var en 4-takter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 En annen ting. Bør service tas nå på høsten eller på våren ?? (Hører forskjellige ting her også). Takknemlig for råd .... :) Jeg tar alltid service på høsten fordi jeg da får ut eventuellt vann fra f. eks gearhuset før frosten setter inn og sprenger det. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ingar Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 så regnet jeg med at det var en 4-takter. pokker.... men de aller fleste har fortsatt 2-taktere og da er det jeg nevnte det viktigste å gjøre, selv om ingen andre snakker om det. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Har altid brukt å sprøyte fogging-oil i sylindrene før vinterlagringen av påhengsen. Dette er jo noe som stort sett har stått i manualene at man skal gjøre. Har hatt en del Mercury-motorer i de senere år, hvor dette er nevnt i forb. med vinterlagring.Ser imidlertid på min nye Suzuki(DF60) at denne prosedyren ikke er nevnt i forb. med vinterlagringen. Er dette noe som er "glemt" i manualen, eller er det noe man er gått bort i fra på nye motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Etter 5 år bør reg.reim skiftes,sjekke thermostat,zink anoder i motor blokka,impeller-skift,sjekk ev skift tennplugger.Smør fett på splines når du først er ned med gearhuset,slik at du slipper ev. fastrusting til veiva senere.Ekstern bensinfilter bør også skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Ser imidlertid på min nye Suzuki(DF60) at denne prosedyren ikke er nevnt i forb. med vinterlagringen. Er dette noe som er "glemt" i manualen, eller er det noe man er gått bort i fra på nye motorer? Har en 90hk Suzuki fra 2007 og der står det under pkt. 8 i fremgangsmåte ved lagring: Fjern tennpluggene og sprøyt tåkeolje inn i tennplugghullene. Roter svinghjulet flere omganger for hånd slik at oljen fordeles og vann dreneres fra vannpumpen. Sett tennpluggene tilbake på plass. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Samme prosedyre har også stått i Mercurys manual i fra tidligere motorer jeg har hatt (bl.a. 90 Optimax, 115efi), men som nevnt så er dette "punktet" ikke tatt med i manualen til Suzuki vedr. langtidslagring av motoren på min nye DF 60A (2010 mod.) av en eller annen ukjent grunn? Sitér dette innlegget Link to post
Jay Gatsby Svart 26.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2010 STOR takk til alle sammen for råd/innspill/kommentarer. Jeg noterer her så blekket spruter ! :) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Dette med olje i sylinderne "tåkesmøring" kan være utelatt fordi moderne motorer bla. har en oksygensensor som skal optimalisere bensin/luftblandingen. Denne er ganske ømfindtlig og kan skades av belegg, som skapes av olje og dårlig forbrenning. Selv tåkelegger jeg ikke sylinderne. Pluggene står urørt i mange år før de blir skiftet..Propelldemontering gjøres maks hvert 3 år og da blir akselen fettet opp. Aldri vært behov for å gjøre dette oftere. Sjekker du gearolja og den er helt ren og uten vanninhold, hvorfor skal den da skiftes årlig? Gearolja er forøvrig av samme spec. som de som brukes i differensialer på bil, der skiftes den jo nesten aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.