Jump to content

Selvbygg krybbe til 37" seilbåt?

kvikkas

Recommended Posts

Jeg er snart en lykkelig og fattig båteier, og skal ha båten på land i vinter.

Hadde jeg følt meg trygg på at det holdt, hadde jeg bygget noe som dette for å spare penger en ferdig krybbe koster: http://maximalt.dk/Artikler/Stativ_img/baadstativ.jpg

Men båten er seiler på 37" og 8,5 tonn. Goggling på emnet gir friske anbefalinger på sånne selvbyggstøtter på båter opp til 35" - og 8,5 tonn er mye.

Er det noen her som har erfaring med dette? En tanke er jo å evt lage 3 bukker (=6 punkter) - men det er uansett interessant å høre hva andre tenker om dette. Anyone?

-harald

Jeg laget et slikt stativ for ca fem år siden og basert på nettop de tegningene du linker til. Marinaen jeg hadde båten i opplag hos da var ikke noe glad i stativet og tok seg ekstra betalt for å få det justert riktig. Fungerte for så vidt greit nok, men jeg solgte det videre til selvkost, cirka 2000, og kjøpte en skikkelig krybbe, OPI, i stedet og har ikke angret på det.

Min båt er kun 27 fot og veier ca 2/2,5 ton og jeg ville vært litt skeptisk til denne trekrybben til en båt av din størrelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Heisan

Jeg er fersk seilbåteier OG fattig :flag:

Vi kjøpte i sommer en bavaria 33 cruiser, var 5,5 tonn den veier?? Vurderte frem og tilbake på flere alternativer opplagerutstyr (støtter med kjetting mellom, lage selv og billige krybber og litt dyrere krybber). Vi endte opp på OPI krybbe som var litt større og kraftigere (midi-serien)enn den vi burde ha, pga av muligheten for å kunne ha masten oppe. Jeg tror at god nattsøvn når vinden uler, er verdt prisen på ei god krybbe. Undersøk også om forsikringsselskapet ditt stiller noen krav.

Redigert av Tommy-lc (see edit history)

Jeg tviler ikke på at man kan lage en trekrybbe som er vel så sterk som noe ferdigkjøpt. Problemet, slik jeg ser det, er at investeringen i materialer er ganske høy, og markedsverdien på den ferdige krybben er ganske liten (rent bortsett fra at opplagsplassene ikke liker dem, de er tunge å håndtere og tar mer plass under lagring). En fabrikkprodusert krybbe burde holde seg greit i pris.

Bundin er bátleysur maður

Jeg skjønner poenget, spesielt at opplagssteder trenger å føle seg trygge på at alle har krybber som er sikre. Det er bad news om båter begynner å velte som dominobrikker en vinternatt....

Jeg har sett på disse to:

http://www.marinesystemer.no/?q=node/10 seaquip, evt 4xSB1 på hver side

http://opi.no/default.pl?showPage=181 KRY152 Midi4

Opi krybba er betryggende i og med at den er en hel konstruksjon der kjølen låst sammen med støttene skroget hviler mot, ikke noe kjettingsurr og ingen fare for at en støtte blir revet ned. Men med seaquip får skroget dobbelt så mange punkter å fordele vekten over, og det er lettere å flytte litt på støtter for å komme til for pussing/stoffing.

Har noen her innspill på hva som fungerer best? Det er óg interessant hvor kompakt løsningen kan gjøres i sommerhalvåret. Det virker som OPI-krybba kan demonteres ganske drastisk, stemmer det?

-harald

Har bygd en slik trekrybbe. Var enkelt nok og billig.

Det blir billigere hvis du drar rett til en person som sager tømmer til eget og naboers bruk.

Her på bøgda er det flere personer med egen sag.

8,5 tonn..

Tja, overdimensjonere voldsomt. Det dyreste blir da boltene som skal brukes. Tror de kom på ca 1800 kr for min del.

Ulempen med trekrybbe er vekt og plassen den tar når båten er på vannet.

Har du råd, gå for en som tar liten plass på sommeren og som er trygg og safe på vinterstid.

Så sover du godt i snøfall og ved mye vind.

Finnes også mange hjemmesveisa versjoner som jeg titt og ofte har sett til salgs. Mange sterke og gode krybber. Disse er igjen ikke sammenleggbare.

Lykke til!

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...