Jump to content

Har du alltid vann nede i kjølsvinet på båten?

Magne A.

Recommended Posts

Hes meg er det vann, ikke mye, men litt. Har automatisk lensepumpe, så nivået er der den stopper. Hvorfor det kommer vann dit? Jo, jeg har 2 skroggjennomføringer over vannlinja, som havner under vannlinja når det er mange ombord, eller når det kommer store sidebølger.

Bygdetulling med båtførerbevis!

I fremre del av kjølesvinet hender det at det er litt vann. Drein fra kjøleboks og vann søl fra fremre toalett/bad går ned dit. Har lensepumpe, men noen liter ligger igjen. tørker det opp med gjamne mellomrom.

I kjølensvinet i motorrom (som er avstengt fra resten av båten), 0 vann.

Eventuelt søl etter motoromsvask etc, blir tørket opp umiddelbart.

I kjølen under aktercabin, har jeg ikke sett noe vann.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

alltid tørt og rent. er det vann der er det noe feil.

Da er det nok mange båter med "feil" der ute. En liten skvett med vann over tid er helt normalt. Man kan selvsagt bruke tid og krefter på å få den helt tett, men er det snakk om små mengder er det neppe verdt å ta bryet.

Hylse drypper på nokon båter, kondensvann fra tanker og skrog vil alltid oppstå ved tempereturforskjeller. Motorvask gir alltid litt vannrester. Pumpa suger ikkje allt ut, og slangen tømmer seg inn når pumpa slås av. Og som eg nevnte lenger oppe-det kommer inn luftespjeld til motor i sida på skroget, sjølv om det er vannlås(slangen går opp i bue fra kasetten på innsida)

Eg meiner bare at det ikkje er feil ved båten selv om det ligger litt vann i bunn :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mine forrige pakkboksen skulle lekke litt under gange. Om de ikke lakk var de for stramme - og varmgang som konsekvens.

Men de nye lekker ikke. Dog kommer det litt inn via lufte-kanalene, og det drypper en og annen dråpe fra motor-systemet som jeg irriterer meg over. I tillegg havner noe regnvann ned i kjølen.

Comprende? :smiley:

Hehe nei, hvorfor er det normalt at det skal trenge inn vann? at det ligger vann etter vasking etc. skjønner jeg men hvorfor er det som du skriver vanlig med vanninntrenging. Hos meg er det tørt

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hos meg er det tørt

Og dermed er dette selvsagt normalt på alle båter?

At det trenger noe vann inn gjennom drevåpninger, akselgjennomganger, fester til sjøvannsledninger etc. er dessverre helt normalt på mange båter, men ikke dermed sagt at det er noe problem å snakke om. Man kan selvsagt bruke tid på å tette 100% i den grad man finner problemet stort nok.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Jeg vil ha det helt tørt i kjølen. Er det noe fukt der må jeg finne årsaken. Viktig å oppdage farlige lekkasjer tidlig, feks eksosbend....som har altfor kort levetid på min motor. Eneste naturlige vannkilde er vel fra varmtvannstanken....eller er det mulig å få bort denne kilden også?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...