Jump to content

Har du alltid vann nede i kjølsvinet på båten?

Magne A.

Recommended Posts

Kunne få litt vann inn i luftinntaket dersom jeg var litt uforsiktig med spyling under vask på min forrige båt,en Falcon 26. Ellers så var motorommet mitt alltid knusktørt,og jeg tror det er viktig med et tørt inneklima i motorrommet.

Mekanikeren som jeg bruker påpekte dette,han kunne ofte se på motorene hvordan inneklimaet i motorrommet hadde vært.

Har altid vann der..trives med det.

Samme her. Men jeg har ikke kjølsvin da, siden jeg har plastbåt :rolleyes: .. Siden jeg har en vanlig fettsmurt pakkboks av den gode gamle typen, er det alltid en skvett vann i kjølen. Disse pakkboksene skal jo dryppe noen dråper i minuttet under drift for kjølingens del. I tillegg drypper det noen dråper fra varmeveksleren nå og da, sjøvannssiden har vist seg vanskelig å få 100% tett. Men jeg ser ikke noe problem med noen få cm vann nederst i kjølen, det er uansett så langt ned dit at jeg ikke har mulighet til å tørke opp det som ikke lensepumpa får tak i.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De gangene det har vært vann i motorrommet på mine båter, har det vært på grunn av en eller annen lekasje. Jeg har alltid sørget for å få denslags utbedret omgående. Jeg er sterk tilhenger av at vann skal befinne seg utelukkende på utsiden av skroget. Med unntak av det som befinner seg i rør og tanker.

Det er mulig at jeg tar feil, mem jeg mener bestemt å ha hørt at ukontorlert vannintregning er den vanligste årsaken til at båter synker.

Hvis du vil ha ut enda noen liter fra "kjølsvinet" uten å stå på hode nede i hullet

Kjølen er ca 80cm dyp og 10-15cm bred, så jeg får verken hode eller arm nedi der. Dessuten ligger det jo en 40mm aksling rett over som også gjør tilgangen begrenset. Men det gjør meg absolutt ingenting om det ligger en liter eller to igjen nedi der etter at lensepumpa har gjort jobben sin, med fettsmurt pakkboks både på aksling og ror så kommer det uansett inn litt vann hver gang båten brukes. Så her er alt som det skal være, en helt tørr kjøl ville vært mer unormalt på en slik båt...

Redigert: Hvordan mener du egentlig at en hevertpumpe skal kunne pumpe opp vann fra 1,2 meter under vannlinjen til dekket 1,5 meter høyere oppe? Dette strider da vel mot fysikkens lover...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Alt som inneholder "en snev av intelligens" kan svikte og småpumper med nivåbrytere er såvisst ikke noe unntak :headbang::headbang:

Slutter meg til Poseidons svar, jeg har en gammel trebåt, og som trebåter flest lekker den litt, egentlige bittelitt, så det blir ikke mange

liter i løpet av sesongen. Men i løpet av sommeren tok nivåbryteren kvelden, selvfølgelig i stilling, pumpa tømte selvfølgelig båten,

men også batteriet, som da gjorde som gamle blybatteri gjør i slike tilfeller, dro sitt siste sukk. Pumpa ser heldigvis ut til å ha klart

tørrkjøring i over ett døgn (150Ah time batteri) men nok en påminning om at moderne leamikk har sine begrensninger.

ja ja

Jeg har ikke trebåt for å spare penger, jeg sparer penger for å ha trebåt :lol:

vimpel_signatur.gif

Redigert: Hvordan mener du egentlig at en hevertpumpe skal kunne pumpe opp vann fra 1,2 meter under vannlinjen til dekket 1,5 meter høyere oppe? Dette strider da vel mot fysikkens lover...

ca 10m heving er den teoretiske grensen. 1.2 m er jo en ikke-sak. Løftingen oppover fra pumpen er jo teoretisk ikke begrenset

Jo, men vi snakker jo ikke om en "ordentlig" pumpe her, men kun en hevertpumpe med en "hjelpebelg" i plast. Jeg tviler på om den spesifiserte pumpen vil klare å gjøre noe som helst i mitt tilfelle med halvannen meters høydeforskjell feil vei. At en skikkelig pumpe klarer det er det ingen tvil om, men det var ikke det saken gjaldt...

Redigert av index (see edit history)

En tanke, iallfall for de som har plastbåter.

Dersom det alltid er vann der og en har en automatisk lensepumpe, hvordan vet en da egentilg hvor mye vann som kommer inn?

Har "reddet" en båt en gang hvor lensepumpa hadde gått til den ikke virket mer og tomt batteri, eieren stolte på at dette gikk bra. Var hakket før den hadde sunket.

Og så dette med fettsmurte pakkbokser, som jeg har også, men det kommer da ikke vann gjenom denne. Den inneholder jo fett og simmeringer i hver ende?? :smash:

....

Nå var det snakk om de siste litrene? Da er det vel ikke nødvendig å pumpe denne skvetten over rekka i første omgang? Jeg har en fireliters kanne som jeg plasserer så lavt som mulig og pumper det lille som komme inn ( ett partre liter ) opp i kanna og så tømmer jeg det ut. Nå er det stort sett ferskvann virker det som, men får det ligge lenge nok så vil vel også dette råtne og til slutt lage lukt?

Og så dette med fettsmurte pakkbokser, som jeg har også, men det kommer da ikke vann gjenom denne. Den inneholder jo fett og simmeringer i hver ende?? :smash:

Med simmerringer lekker det ikke stort, men med talgpaskninger som mange har så skal det faktisk lekke litt for at pakningene ikke skal gå varme.

Nå var det snakk om de siste litrene? Da er det vel ikke nødvendig å pumpe denne skvetten over rekka i første omgang?

Som sagt så gjør det meg absolutt ingen ting om det ligger en liten liter igjen nederst i kjølen. Om det skulle begynne å lukte litt, hiver jeg bare nedi en bøtte med såpevann og kjører det ut med lensepumpa. Enkelt og greit...

alltid tørt og rent. er det vann der er det noe feil.

Den støtter jeg!!

Ser jeg 5 dråper lurer jeg virkelig på hvor de er kommet fra.

I år har jeg faktisk ikke hatt en eneste dråpe nedi der. Har noia for lekkasjer. En oljeflekk på garasjegulvet er i samme kategori. Frem med jekken med en gang selv om gamlebilen har rundet 325000km

Selvsagt skal det være tørt i kjølsvinet på en plastbåt! For meg handler det om til en hver tid å kunne ha oversikt over eventuelle lekkasjer som skulle oppstå. Er det vann i kjølsvinet kan det være regnvann, men det kan også være en begynnende lekkasje fra vannpumpe, en pakning eller slange som begynner å gi etter. Jeg hadde aldri kjøpt båt hos noen som slurvet med sånt. Ren båt=oversikt

Jeg skulle gjerne hatt det tørt alltid i motorrommet, men etter lang tids leting har jeg gitt opp. Jeg har ferskvann i bunn og det kommer litt inn fenderlist, litt inn luftekanaler og sikkert andre plasser også. Men , som sagt, skulle gjerne hatt det tørt...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Min har ikke noe kjølsvin :rolleyes: ...

Ikke min heller!

Som påpekt utallige ganger her på BP, så er et kjølsvin IKKE bunnen av skroget, men en langsgående bjelke i treskip som forbinder kjøl og spant.

Som båtfolk bør vi prøve å bruke maritime ord i riktig betydning. Her er en nyttig ordliste: http://www.maritimstart.com/maritimordliste.shtml

Redigert av Kjeles (see edit history)

Ikke min heller!

Som påpekt utallige ganger her på BP, så er et kjølsvin IKKE bunnen av skroget, men en langsgående bjelke i treskip som forbinder kjøl og spant.

Som båtfolk bør vi prøve å bruke maritime ord i riktig betydning. Her er en nyttig ordliste: http://www.maritimstart.com/maritimordliste.shtml

Beklager feil bruk av ord, men skjønte du hva jeg mente med spørsmålet ?

Hensikten var ikke å demonstrere hvor mye jeg kan, men lærer jo for hver dag :wflag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...