Kodvaag Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Det lekker inn litt. Men det er kun i sommerhalvåret. Når båten ligger i opplag er det sjeldent noe problem. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
tkb Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Kunne få litt vann inn i luftinntaket dersom jeg var litt uforsiktig med spyling under vask på min forrige båt,en Falcon 26. Ellers så var motorommet mitt alltid knusktørt,og jeg tror det er viktig med et tørt inneklima i motorrommet. Mekanikeren som jeg bruker påpekte dette,han kunne ofte se på motorene hvordan inneklimaet i motorrommet hadde vært. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 hifo skrev On 25.9.2010 at 14.14: Har altid vann der..trives med det. Samme her. Men jeg har ikke kjølsvin da, siden jeg har plastbåt .. Siden jeg har en vanlig fettsmurt pakkboks av den gode gamle typen, er det alltid en skvett vann i kjølen. Disse pakkboksene skal jo dryppe noen dråper i minuttet under drift for kjølingens del. I tillegg drypper det noen dråper fra varmeveksleren nå og da, sjøvannssiden har vist seg vanskelig å få 100% tett. Men jeg ser ikke noe problem med noen få cm vann nederst i kjølen, det er uansett så langt ned dit at jeg ikke har mulighet til å tørke opp det som ikke lensepumpa får tak i. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Puffen Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 De gangene det har vært vann i motorrommet på mine båter, har det vært på grunn av en eller annen lekasje. Jeg har alltid sørget for å få denslags utbedret omgående. Jeg er sterk tilhenger av at vann skal befinne seg utelukkende på utsiden av skroget. Med unntak av det som befinner seg i rør og tanker. Det er mulig at jeg tar feil, mem jeg mener bestemt å ha hørt at ukontorlert vannintregning er den vanligste årsaken til at båter synker. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Du verden. Så godt vi har deg her til å fortelle oss disse tingene. Jommen bra at lensepumper er oppfunnet. Noen har sågar automatiske pumper i båten. Vann er ikke å spøke med. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 index skrev On 26.9.2010 at 8.17: ............det er uansett så langt ned dit at jeg ikke har mulighet til å tørke opp det som ikke lensepumpa får tak i. Hvis du vil ha ut enda noen liter fra "kjølsvinet" uten å stå på hode nede i hullet og tørke med klut, så er denne veldig grei: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe/ Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 fanntomas skrev On 25.9.2010 at 21.04: .... Har automatisk lensepumpe, og det er en fin sikkerhet :-) Ja, men noen har også fått erfare at det er en falsk sikkerhet Alt som inneholder "en snev av intelligens" kan svikte og småpumper med nivåbrytere er såvisst ikke noe unntak Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 batteriet kan gå tomt også.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) Hafrsfjord skrev On 27.9.2010 at 7.37: Hvis du vil ha ut enda noen liter fra "kjølsvinet" uten å stå på hode nede i hullet Kjølen er ca 80cm dyp og 10-15cm bred, så jeg får verken hode eller arm nedi der. Dessuten ligger det jo en 40mm aksling rett over som også gjør tilgangen begrenset. Men det gjør meg absolutt ingenting om det ligger en liter eller to igjen nedi der etter at lensepumpa har gjort jobben sin, med fettsmurt pakkboks både på aksling og ror så kommer det uansett inn litt vann hver gang båten brukes. Så her er alt som det skal være, en helt tørr kjøl ville vært mer unormalt på en slik båt... Redigert: Hvordan mener du egentlig at en hevertpumpe skal kunne pumpe opp vann fra 1,2 meter under vannlinjen til dekket 1,5 meter høyere oppe? Dette strider da vel mot fysikkens lover... Redigert 27.September.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Ørnen Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Poseidon skrev On 27.9.2010 at 8.49: Alt som inneholder "en snev av intelligens" kan svikte og småpumper med nivåbrytere er såvisst ikke noe unntak Slutter meg til Poseidons svar, jeg har en gammel trebåt, og som trebåter flest lekker den litt, egentlige bittelitt, så det blir ikke mange liter i løpet av sesongen. Men i løpet av sommeren tok nivåbryteren kvelden, selvfølgelig i PÅ stilling, pumpa tømte selvfølgelig båten, men også batteriet, som da gjorde som gamle blybatteri gjør i slike tilfeller, dro sitt siste sukk. Pumpa ser heldigvis ut til å ha klart tørrkjøring i over ett døgn (150Ah time batteri) men nok en påminning om at moderne leamikk har sine begrensninger. ja ja Jeg har ikke trebåt for å spare penger, jeg sparer penger for å ha trebåt Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 index skrev On 27.9.2010 at 9.38: Redigert: Hvordan mener du egentlig at en hevertpumpe skal kunne pumpe opp vann fra 1,2 meter under vannlinjen til dekket 1,5 meter høyere oppe? Dette strider da vel mot fysikkens lover... ca 10m heving er den teoretiske grensen. 1.2 m er jo en ikke-sak. Løftingen oppover fra pumpen er jo teoretisk ikke begrenset Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) Jo, men vi snakker jo ikke om en "ordentlig" pumpe her, men kun en hevertpumpe med en "hjelpebelg" i plast. Jeg tviler på om den spesifiserte pumpen vil klare å gjøre noe som helst i mitt tilfelle med halvannen meters høydeforskjell feil vei. At en skikkelig pumpe klarer det er det ingen tvil om, men det var ikke det saken gjaldt... Redigert 27.September.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Magne A. Svart 27.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 En tanke, iallfall for de som har plastbåter. Dersom det alltid er vann der og en har en automatisk lensepumpe, hvordan vet en da egentilg hvor mye vann som kommer inn? Har "reddet" en båt en gang hvor lensepumpa hadde gått til den ikke virket mer og tomt batteri, eieren stolte på at dette gikk bra. Var hakket før den hadde sunket. Og så dette med fettsmurte pakkbokser, som jeg har også, men det kommer da ikke vann gjenom denne. Den inneholder jo fett og simmeringer i hver ende?? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 index skrev On 27.9.2010 at 9.38: .... Redigert: Hvordan mener du egentlig at en hevertpumpe skal kunne pumpe opp vann fra 1,2 meter under vannlinjen til dekket 1,5 meter høyere oppe? Dette strider da vel mot fysikkens lover... Nå var det snakk om de siste litrene? Da er det vel ikke nødvendig å pumpe denne skvetten over rekka i første omgang? Jeg har en fireliters kanne som jeg plasserer så lavt som mulig og pumper det lille som komme inn ( ett partre liter ) opp i kanna og så tømmer jeg det ut. Nå er det stort sett ferskvann virker det som, men får det ligge lenge nok så vil vel også dette råtne og til slutt lage lukt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Tja lukt kan bli problem om det ligger vann i ro lenge. Eg skyller nedi av og til for å teste at lensepumpa virker. Og så har eg ein slant med tøymykner nedi. Knallbra det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Diana700 skrev On 27.9.2010 at 17.12: Og så dette med fettsmurte pakkbokser, som jeg har også, men det kommer da ikke vann gjenom denne. Den inneholder jo fett og simmeringer i hver ende?? Med simmerringer lekker det ikke stort, men med talgpaskninger som mange har så skal det faktisk lekke litt for at pakningene ikke skal gå varme. Hafrsfjord skrev On 27.9.2010 at 18.05: Nå var det snakk om de siste litrene? Da er det vel ikke nødvendig å pumpe denne skvetten over rekka i første omgang? Som sagt så gjør det meg absolutt ingen ting om det ligger en liten liter igjen nederst i kjølen. Om det skulle begynne å lukte litt, hiver jeg bare nedi en bøtte med såpevann og kjører det ut med lensepumpa. Enkelt og greit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar-Alexander Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) Siden jeg har trebåt, så sier det vel seg selv.. :) Ikke tørt her hvertfall. Redigert 27.September.2010 av Vidar-Alexander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Bitteliten skrev On 25.9.2010 at 14.13: alltid tørt og rent. er det vann der er det noe feil. Den støtter jeg!! Ser jeg 5 dråper lurer jeg virkelig på hvor de er kommet fra. I år har jeg faktisk ikke hatt en eneste dråpe nedi der. Har noia for lekkasjer. En oljeflekk på garasjegulvet er i samme kategori. Frem med jekken med en gang selv om gamlebilen har rundet 325000km Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Selvsagt skal det være tørt i kjølsvinet på en plastbåt! For meg handler det om til en hver tid å kunne ha oversikt over eventuelle lekkasjer som skulle oppstå. Er det vann i kjølsvinet kan det være regnvann, men det kan også være en begynnende lekkasje fra vannpumpe, en pakning eller slange som begynner å gi etter. Jeg hadde aldri kjøpt båt hos noen som slurvet med sånt. Ren båt=oversikt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Swande skrev On 27.9.2010 at 20.07: Selvsagt skal det være tørt i kjølsvinet på en plastbåt! Hvor er egentlig kjølsvinet i en plastbåt? Min har ikke noe kjølsvin ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aquadoren Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Jeg skulle gjerne hatt det tørt alltid i motorrommet, men etter lang tids leting har jeg gitt opp. Jeg har ferskvann i bunn og det kommer litt inn fenderlist, litt inn luftekanaler og sikkert andre plasser også. Men , som sagt, skulle gjerne hatt det tørt... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 index skrev On 28.9.2010 at 6.15: Hvor er egentlig kjølsvinet i en plastbåt? Min har ikke noe kjølsvin ... Helt helt nederst i båten da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Geir Hel Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Nok vann i snekka mi. Pumpa går flere ganger te dagen. Pumpa har også hengt seg opp grunnet dritt, så den har tømt batteriene 2-3 ganger Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Kjeles Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) index skrev On 28.9.2010 at 6.15: Min har ikke noe kjølsvin ... Ikke min heller! Som påpekt utallige ganger her på BP, så er et kjølsvin IKKE bunnen av skroget, men en langsgående bjelke i treskip som forbinder kjøl og spant. Som båtfolk bør vi prøve å bruke maritime ord i riktig betydning. Her er en nyttig ordliste: http://www.maritimstart.com/maritimordliste.shtml Redigert 28.September.2010 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Kjeles skrev On 28.9.2010 at 20.35: Ikke min heller! Som påpekt utallige ganger her på BP, så er et kjølsvin IKKE bunnen av skroget, men en langsgående bjelke i treskip som forbinder kjøl og spant. Som båtfolk bør vi prøve å bruke maritime ord i riktig betydning. Her er en nyttig ordliste: http://www.maritimstart.com/maritimordliste.shtml Beklager feil bruk av ord, men skjønte du hva jeg mente med spørsmålet ? Hensikten var ikke å demonstrere hvor mye jeg kan, men lærer jo for hver dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.