Jump to content

Har du alltid vann nede i kjølsvinet på båten?

Magne A.

Recommended Posts

kjølsvin, eller bunn av båt - uansett hva en velger å kalle det, ja, det er omtrent alltid vann nedi der når det kommer til båten min. Grunnen vet jeg ikke. Har en plastbåt og ser helst at den holder seg tørr "innendørs", men som med flere andre ting når det gjelder seilbåter fra søttitallet - ikke alltid under min kontroll. tipper det er kondens fra skrogsidene som driver og samler seg nedi der, samt en og annen dråpe fra masta. Synes det er nokså uheldig med vann samla der nede når det ligger flere slanger der, skjønner nesten ikke at det ikke er frosset. Skal ta en sjau i morgen, og se hvor fort vannet samler seg. Ligger omtrent femten cm grønt, tykt vann nedi der, og det lukter gru etter bruk av båten. Veit ikke hvorfor. (ny, gammel båt..) Tidligere eier har alltid hatt båten på land, men hadde aldri sjekka kjølsvin, så de visste ikke så mye om historikken på det området....

Amtigo har pakkbokser med talgpakning uten fettsmøring. Bedre at det drypper en og annen dråpe enn at de strammes så hardt at akslene går varme er min mening. Når jeg får ånden over meg suger jeg opp vannet med en våtsuger fra Clas ohlson til 399,-. Den fungerer utmerket til å ta det vannet lensepumpa ikke får tak i. Våtsuger. Den anbefales på det varmeste!

Litt på siden, men et aldri så lite sikkerhetstips i forhold til vann i kjølsvinet; I tillegg til vanlig automatisk lensepumpe har jeg koblet til rød varsellampe ved styreposisjonene som tennes samtidig med lensepumpa. Da er det lett å oppdage eventuelt ukontrollert vannlekkasje inn i båten. 10cm over nivåbryteren til lensepumpa har jeg montert en separat nivåbryter som er tilkoblet et bilhorn montert på flybridge. Da får man et skikkelig signal hvis man tar inn vann og lensepumpa ikke skulle holde unna. Dette gir ekstra sikkerhet spesielt når båten ligger i brygga. Regner med at en eller annen irritert sjel ringer hvis hornet setter i gang.... uansett en kjempebillig investering, og noe som burde vært standard i alle båter mener nå jeg.

Med simmerringer lekker det ikke stort, men med talgpaskninger som mange har så skal det faktisk lekke litt for at pakningene ikke skal gå varme.

Som sagt så gjør det meg absolutt ingen ting om det ligger en liten liter igjen nederst i kjølen. Om det skulle begynne å lukte litt, hiver jeg bare nedi en bøtte med såpevann og kjører det ut med lensepumpa. Enkelt og greit...

Amtigo har pakkbokser med talgpakning uten fettsmøring. Bedre at det drypper en og annen dråpe enn at de strammes så hardt at akslene går varme er min mening. Når jeg får ånden over meg suger jeg opp vannet med en våtsuger fra Clas ohlson til 399,-. Den fungerer utmerket til å ta det vannet lensepumpa ikke får tak i.

Jeg har halvert en 4liters plastdunk for spylevæske og tilpasset den under pakkboksen for å samle opp dryppene fra denne. Tømmes etter behov. Så nå er kjølsvinet knusktørt. Anbefales hvis man har plass til anordningen mellom skrogbunn og aksling.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har halvert en 4liters plastdunk for spylevæske og tilpasset den under pakkboksen for å samle opp dryppene fra denne. Tømmes etter behov. Så nå er kjølsvinet knusktørt. Anbefales hvis man har plass til anordningen mellom skrogbunn og aksling.

Genialt og enklet! hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før :headbang:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Trur jeg tar litt feil nå. er et dreneringshull i baugen. kommer selvfølgelig ut der. Vet ikke helt hvor rustvannet kommer fra da :confused: Trur ikke det er noe alvorlig. Vannet har holdt samme nivå leeenge. Har hadt batteriene ute av båten i ei stund å og lensepumpa har ikke hadt strøm og likevel har vannet vært i samme mengde :smiley:

Vann i kjølsvinet er som hårvekst på ryggen, ikke ønskelig, men et helvete å kjempe imot.

Forer kjølsvinet med tøymykner fra first price så det lukter sommereng i maskinrommet og lar hår være hår.

Den minst interessange delen av båtlivet befinner seg under motorfestene.

Beklager feil bruk av ord, men skjønte du hva jeg mente med spørsmålet ?

Hensikten var ikke å demonstrere hvor mye jeg kan, men lærer jo for hver dag :wflag:

Hei Magne, bare ta det med ro og ikke la deg stresse av meningspolitiet, alle skjønte hva du mente,

og faktum er vel at et begrep som hadde en betydning i gamle dager mens man enda bygde trebåter,

har fått en annen betydning nå, tilpasset til dagens virkelighet.

Feks så finner du at Jotun bruker ordet kjølsvin i samme betydning som du bruker, nemlig området

i bunnen av en båt, mens det "korrekte" er bunnbjelken, ordet kommer antakelig fra tysk, sier lekisikonet,

svin kommer fra svill.

fra Jotuns brosjyrer: Jotun kjøsvinbehandling

se også en forklaring her(ikke den mest seriøse) : kjølsvinet

mvh Reidar Otto

som har kjøsvin i Ørnen, og ja, der er det alltid vann...... :-)

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Har hatt mer vann nedi kjølsvinet enn normalt nå i vinter. Er ferskvann, siden drypp fra varmtvansbereder går i gråvannstanken, og jeg ikke kan finne noen lekasje i ferskvannsannlegget. Regner jeg med at det er kondensvann fra hulrommet mellom skrog og teakinnredning som havner der. Snakker om en 2-3 liter i uka.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er utrolig hvor mye vann det kan bli av kondens. Jeg hadde også ferskvann i svinet som jeg ikke forstod hvor kom fra, da alt mht ferskvann var tett :sweat: Så fant jeg en liten "bekk" av ferskvann som stammet fra skrogsiden på AC. Fjernet treplaten ( som var inni et skap), fikk tørket opp med varmevifte, og fikk byttet isolasjonen som var blitt våt. Så nå er all kondens borte og "bekken" er tørrlagt :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

• 4 uker senere...

Jeg har ikke hatt særlig med vann i kjølsvinet...før nå. sjekker regelmessig og det bruker ikke være noe særlig nytt, men i det siste har det kunnet komme en liter i døgnet. jeg tømmer, det stopper opp et par dager og plutselig kommer det igjen.det er blitt mildvær og jeg kobler dette, hva kan det væære? antatt tidligere at det er kondens, men jeg vet ikke...kan være smeltevann fra rundt mast og, men så mye?? jeg tenkte kondens ville være mest aktuelt i kulda, men nå, rundt nullpunktet og pluss, fyller det seg opp. noen teorier??

• 1 måned senere...

Jeg gjør båten klar for sjøsetting nå, det er litt vann under motoren. Det er ferskvann hva kan dette komme av da ??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Jeg håper det er det, men jeg ble overrasket over mengden sikker en liter eller to

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Jeg håper det er det, men jeg ble overrasket over mengden sikker en liter eller to

Det synes ikke jeg var så mye.

En luftfukter vi har på jobben pumper ut ca 45 liter vann i døgnet i et lokale på 30kvm for å holde relativ fuktighet på ca 30% i lokalet når det er tørt ute. På dager med feks tåke kan det være 80-90% relativ fuktighet ute og når den luften kommer inn i en båt med iskalde skottvegger, skal det ikke mye til før det blir mer enn et par liter kondens av det. Det er spesielt nå på våren at man har bruk for luftavfuktere og tørrballer.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

:cheers_wine: Da ble jeg beroliget.

Nå kommer det vel an på hvordan båten eventuellt har vært tildekket etc., hvis dette er etter vinteropplag. Er det ferskvann kan det jo ha kommet regnvann inn på de utroligste steder. Har sjøl hatt båter der vannet har piplet inn bak fenderlista (i skrogsammensetnigen) i til dels store mengder i løpet av noen perioder.Syntes dette høres mye ut til kun og være kondens?

Ja det er etter vinteropplag på land, med burka over ;-)

1-2 liter i kjølen er ingenting. Pumpet for noen dager siden kjølen for ca 10l og da er det enda vann der. Var ikke engang kommet opp til den automatiske lensepumpa før jeg pumpet. Derfor jeg måtte gjøre det manuellt. Var blanding av diesel, vann og rust der. Diesel, fordi det kom når jeg luftet dieselsystemet og tømte motoren og vannfilter for vann.

Redigert av cheetah (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...