vestover Svart 10.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 kjølsvin, eller bunn av båt - uansett hva en velger å kalle det, ja, det er omtrent alltid vann nedi der når det kommer til båten min. Grunnen vet jeg ikke. Har en plastbåt og ser helst at den holder seg tørr "innendørs", men som med flere andre ting når det gjelder seilbåter fra søttitallet - ikke alltid under min kontroll. tipper det er kondens fra skrogsidene som driver og samler seg nedi der, samt en og annen dråpe fra masta. Synes det er nokså uheldig med vann samla der nede når det ligger flere slanger der, skjønner nesten ikke at det ikke er frosset. Skal ta en sjau i morgen, og se hvor fort vannet samler seg. Ligger omtrent femten cm grønt, tykt vann nedi der, og det lukter gru etter bruk av båten. Veit ikke hvorfor. (ny, gammel båt..) Tidligere eier har alltid hatt båten på land, men hadde aldri sjekka kjølsvin, så de visste ikke så mye om historikken på det området.... Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 10.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Amtigo har pakkbokser med talgpakning uten fettsmøring. Bedre at det drypper en og annen dråpe enn at de strammes så hardt at akslene går varme er min mening. Når jeg får ånden over meg suger jeg opp vannet med en våtsuger fra Clas ohlson til 399,-. Den fungerer utmerket til å ta det vannet lensepumpa ikke får tak i. Våtsuger. Den anbefales på det varmeste! Litt på siden, men et aldri så lite sikkerhetstips i forhold til vann i kjølsvinet; I tillegg til vanlig automatisk lensepumpe har jeg koblet til rød varsellampe ved styreposisjonene som tennes samtidig med lensepumpa. Da er det lett å oppdage eventuelt ukontrollert vannlekkasje inn i båten. 10cm over nivåbryteren til lensepumpa har jeg montert en separat nivåbryter som er tilkoblet et bilhorn montert på flybridge. Da får man et skikkelig signal hvis man tar inn vann og lensepumpa ikke skulle holde unna. Dette gir ekstra sikkerhet spesielt når båten ligger i brygga. Regner med at en eller annen irritert sjel ringer hvis hornet setter i gang.... uansett en kjempebillig investering, og noe som burde vært standard i alle båter mener nå jeg. index skrev On 27.9.2010 at 19.30: Med simmerringer lekker det ikke stort, men med talgpaskninger som mange har så skal det faktisk lekke litt for at pakningene ikke skal gå varme. Som sagt så gjør det meg absolutt ingen ting om det ligger en liten liter igjen nederst i kjølen. Om det skulle begynne å lukte litt, hiver jeg bare nedi en bøtte med såpevann og kjører det ut med lensepumpa. Enkelt og greit... Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Amtigo skrev On 10.1.2011 at 20.46: Amtigo har pakkbokser med talgpakning uten fettsmøring. Bedre at det drypper en og annen dråpe enn at de strammes så hardt at akslene går varme er min mening. Når jeg får ånden over meg suger jeg opp vannet med en våtsuger fra Clas ohlson til 399,-. Den fungerer utmerket til å ta det vannet lensepumpa ikke får tak i. Jeg har halvert en 4liters plastdunk for spylevæske og tilpasset den under pakkboksen for å samle opp dryppene fra denne. Tømmes etter behov. Så nå er kjølsvinet knusktørt. Anbefales hvis man har plass til anordningen mellom skrogbunn og aksling. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Bartesam Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Har trebåt, og vannet renner forover pga at det er der båten stikker dypest. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
cheetah Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Det ligger rustvann helt bak i kjølen i underkant av lensepuma. Har Dreggen i et rom i baugen og luka har et hull for å åpne og lukke. Så rustvannet kommer sikker fra baugen hvor dreggen ligger. Er ikke engstelig av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Figaro skrev On 11.1.2011 at 9.37: Jeg har halvert en 4liters plastdunk for spylevæske og tilpasset den under pakkboksen for å samle opp dryppene fra denne. Tømmes etter behov. Så nå er kjølsvinet knusktørt. Anbefales hvis man har plass til anordningen mellom skrogbunn og aksling. Genialt og enklet! hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Viknes 1030 Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 (redigert) Helt tørt,og reint!! Redigert 11.Januar.2011 av Viknes 1030 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Trur jeg tar litt feil nå. er et dreneringshull i baugen. kommer selvfølgelig ut der. Vet ikke helt hvor rustvannet kommer fra da Trur ikke det er noe alvorlig. Vannet har holdt samme nivå leeenge. Har hadt batteriene ute av båten i ei stund å og lensepumpa har ikke hadt strøm og likevel har vannet vært i samme mengde Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Har trebåt, uten selvlensende dekk, så er altid vann i kjølen, ettersom lensepumpa ikke suger kjølsvinnet helt tomt. Kommer vel inn en dråpe eller to gjennom hylsa... Pumplukt? å jada! Men litt zalo i kjølen kan gjøre underverker Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Vann i kjølsvinet er som hårvekst på ryggen, ikke ønskelig, men et helvete å kjempe imot. Forer kjølsvinet med tøymykner fra first price så det lukter sommereng i maskinrommet og lar hår være hår. Den minst interessange delen av båtlivet befinner seg under motorfestene. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 (redigert) Magne A. skrev On 29.9.2010 at 15.26: Beklager feil bruk av ord, men skjønte du hva jeg mente med spørsmålet ? Hensikten var ikke å demonstrere hvor mye jeg kan, men lærer jo for hver dag Hei Magne, bare ta det med ro og ikke la deg stresse av meningspolitiet, alle skjønte hva du mente, og faktum er vel at et begrep som hadde en betydning i gamle dager mens man enda bygde trebåter, har fått en annen betydning nå, tilpasset til dagens virkelighet. Feks så finner du at Jotun bruker ordet kjølsvin i samme betydning som du bruker, nemlig området i bunnen av en båt, mens det "korrekte" er bunnbjelken, ordet kommer antakelig fra tysk, sier lekisikonet, svin kommer fra svill. fra Jotuns brosjyrer: Jotun kjøsvinbehandling se også en forklaring her(ikke den mest seriøse) : kjølsvinet mvh Reidar Otto som har kjøsvin i Ørnen, og ja, der er det alltid vann...... :-) Redigert 12.Januar.2011 av S/Y Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Har hatt mer vann nedi kjølsvinet enn normalt nå i vinter. Er ferskvann, siden drypp fra varmtvansbereder går i gråvannstanken, og jeg ikke kan finne noen lekasje i ferskvannsannlegget. Regner jeg med at det er kondensvann fra hulrommet mellom skrog og teakinnredning som havner der. Snakker om en 2-3 liter i uka. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Figaro Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Det er utrolig hvor mye vann det kan bli av kondens. Jeg hadde også ferskvann i svinet som jeg ikke forstod hvor kom fra, da alt mht ferskvann var tett Så fant jeg en liten "bekk" av ferskvann som stammet fra skrogsiden på AC. Fjernet treplaten ( som var inni et skap), fikk tørket opp med varmevifte, og fikk byttet isolasjonen som var blitt våt. Så nå er all kondens borte og "bekken" er tørrlagt Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
arkmarin Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Jeg har vann i kjølsvinet. Noe kommer via masta, som står på kjølen, og noe kommet fra vacumventilen i motorrommet. Jeg syns ikke det er noe problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
fangorn Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Jeg har ikke hatt særlig med vann i kjølsvinet...før nå. sjekker regelmessig og det bruker ikke være noe særlig nytt, men i det siste har det kunnet komme en liter i døgnet. jeg tømmer, det stopper opp et par dager og plutselig kommer det igjen.det er blitt mildvær og jeg kobler dette, hva kan det væære? antatt tidligere at det er kondens, men jeg vet ikke...kan være smeltevann fra rundt mast og, men så mye?? jeg tenkte kondens ville være mest aktuelt i kulda, men nå, rundt nullpunktet og pluss, fyller det seg opp. noen teorier?? Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Jeg gjør båten klar for sjøsetting nå, det er litt vann under motoren. Det er ferskvann hva kan dette komme av da ?? Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Verrie Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Kondens etter temperatursvinginger i løpet av vinteren tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Jeg håper det er det, men jeg ble overrasket over mengden sikker en liter eller to Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
RSL Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) Sumi II skrev On 29.3.2011 at 21.07: Jeg håper det er det, men jeg ble overrasket over mengden sikker en liter eller to Det synes ikke jeg var så mye. En luftfukter vi har på jobben pumper ut ca 45 liter vann i døgnet i et lokale på 30kvm for å holde relativ fuktighet på ca 30% i lokalet når det er tørt ute. På dager med feks tåke kan det være 80-90% relativ fuktighet ute og når den luften kommer inn i en båt med iskalde skottvegger, skal det ikke mye til før det blir mer enn et par liter kondens av det. Det er spesielt nå på våren at man har bruk for luftavfuktere og tørrballer. RSL Redigert 29.Mars.2011 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sumi II Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Da ble jeg beroliget. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hadde også kondensvann i bunn etter vinteren, så jeg fant frem våtstøvsugeren og slurpet det opp. Tørket med fille etterpå... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
LM 605 Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Nå kommer det vel an på hvordan båten eventuellt har vært tildekket etc., hvis dette er etter vinteropplag. Er det ferskvann kan det jo ha kommet regnvann inn på de utroligste steder. Har sjøl hatt båter der vannet har piplet inn bak fenderlista (i skrogsammensetnigen) i til dels store mengder i løpet av noen perioder.Syntes dette høres mye ut til kun og være kondens? Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Ja det er etter vinteropplag på land, med burka over ;-) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
sol Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Tauet på ankervinsjen min dra med seg noe vann inn i hvertfall. Innvendig montering Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 (redigert) 1-2 liter i kjølen er ingenting. Pumpet for noen dager siden kjølen for ca 10l og da er det enda vann der. Var ikke engang kommet opp til den automatiske lensepumpa før jeg pumpet. Derfor jeg måtte gjøre det manuellt. Var blanding av diesel, vann og rust der. Diesel, fordi det kom når jeg luftet dieselsystemet og tømte motoren og vannfilter for vann. Redigert 30.Mars.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.