Jump to content

Har du alltid vann nede i kjølsvinet på båten?

Magne A.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Byttet fra gammel glassfibersnekke med stinkende, dypt og nesten umulig tilgjengelig kjølsvin til gammel glassfiberseilbåt som er knusk tørr og strengt tatt ikke har noe kjølsvin.

Utrolig deilig å bli kvitt svinet og svineriet :-)

LM 605, tja, man klarer vel og leve med det og gjør liten skade nede i kjølsvinet, men husk at vannet tar en vei dit og kan gjøre mye skade på veien dit, over tid. Mtp interiør etc.

Har vel lokalisert at det er en eller annen plass helt akter eller deromkring, dessuten er der ikke noen form for treverk eller annen "innredning" som disse dråpene passerer ,kun glassfiber, så noen skade kan det jo ikke bli ut av det , kun et irritasjonsmoment.

Byttet fra gammel glassfibersnekke med stinkende, dypt og nesten umulig tilgjengelig kjølsvin til gammel glassfiberseilbåt som er knusk tørr og strengt tatt ikke har noe kjølsvin.

Utrolig deilig å bli kvitt svinet og svineriet :-)

Det er vel ikke snekka sitt problem at du er ett svin.

Ligger noe vann hos meg men det er under kontroll da det drypper noe fra talgpakningene. Og det skal det gjøre ellers så blir det tørt med fatale konsekvenser for ødelagte akslinger. Tørker opp den ene cm med vann innimellom.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Følger nøye med og sørger for at det alltid er rent og tørt. Ikke noen problem da det dreier seg om en plastbåt av nyere generasjon der det er enkelt å ha tingene under kontroll. Skulle jeg lage søl av en eller annen årsak tørker jeg alltid opp og rengjør skikkelig med en gang. Skutebunnen er derfor like hvit og ren som resten av det innvendige skroget til enhver tid.

Med gjennomgående mast kommer det dessverre litt vann inn i min båt. Har fuget noen renner slik at jeg leder vannet i retningen jeg vil, tidligere rant det langs det ene skottet med råte til følge. Så er alltid vann i brønnen hos meg. Lukter det? Ja. Ønsker jeg at neste båt har mastefot på dekk? Ja.

• 8 måneder senere...

Låner denne tråden.....

Var på seiltur med en chartret Jeanneau Sun Odyssey 409 som var 1 år gammel.

Der måtte vi pumpe ut 3-4 liter sjøvann hver dag fra "kjølsvinet" (ved kjølboltene)

Er vel ikke normalt at det skal være sjøvann her?

På min Hanse 400 er det i alle fall helt tørt....

Knusk tørt på alle båtene. Bank i bordet. Den gamle GH11 vi hadde (byttet til nyere selvlensende) hadde vann i dobbeltskroget. Det var pga lekk bunnpropp.

Snekkerne vi hadde før hadde også alltid noe vann i kjølen. Der kom det ofte noen drypp inn ved akslingen.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...