Jump to content

Plassering av skvalpeskott på dieseltanker P 35

Halvor

Recommended Posts

Hallo!

Driver og vurderer om jeg skal rengjøre dieseltankene mine, eller om jeg skal bytte til rustfrie tanker i vinter. Har noen rengjort de gamle ståltankene på en P 35? I så fall er jeg interessert i å vite hvordan skvalpeskottene er montert, og om man kommer til veggene på begge sider av skottene fra manlokket. Tar også i mot råd om jeg bør gå for en rengjøring, eller om det bare er å ta fatt på jobben med å ta ut motorer og skifte tankene.

Det skal sies at fargen på dieselen er svart som cola, og det ligger slam i vannutskilleren etter hver tur. Motorerne går som klokker på guffa, men det er ikke noen god følelse å se på den dieselen. Mistenker at dieselen får fargen av slammet, og at dette er døde dieseldyr, alger eller annen dritt. Har ikke vann i dieselen, og jeg tror heller ikke at jeg levende organismer i tanken. Dieselen og slammet lukter diesel. Noe må uansett gjøres!

Takknemlig for svar.

Halvor

Jeg ville forsøkt å rengjøre. Fra mannlokkene kommer du kun til det midterste skottet, og der finner du lite dritt. Dritten sitter i det bakre skottet. og da må du bore nytt hull i toppen av tanken med en hullskjærer, så stort at du får hele armen og en støvsugerslange ned.

Lag deg så et lokk som du skrur til tanken og med en korkpakning mellom (Biltema)

Kjøp deg ei elektrisk pumpe på BT (ca 1200,-)og kjør innholdet fra den ene tanken over i den andre, med unntak av 10-12 liter.

Skaff deg en våt/tørr støvsuger og sug ut innholdet i tanken fra det laveste pungtet. Før du starter å suge bør du "røre" om i bunnfallet slik at fastsittende møkk løsner fra de laveste pungtene. Sug tørt og fyll så nye 10-12 liter tilbake fra den andre tanken. og gjenta presessen.

Når du fyller tilbake benytter du anledningen til å spyle diesel rundt på vegger og tak i tanken. Bruk en oppvaskkost eller tilsvarende til å børste bunnen av tanken. Vær ekstra nøye med de laveste pungtene rundt pick-up røret og returrøret.

Nå som tanken din er tom og tørr, skrur du ut bunnpluggen og erstatter denne med en kuleventil med 3/8" gjenger.

Når du mener du har blitt kvitt dritten fyller du tilbake fra den andre tanken, og gjør samme jobben der.

Hvis du ikke har Racorfilter med sikteglass så er tiden nå inne for å skaffe seg det.Med et slikt sikteglass kan du følge med på utviklingen og se om du etterhvert kanskje har behov for å gjøre jobben på nytt. All dritt fra tanken som suges opp vil legge seg i bunn av sikteglasset og vil være enkelt å se.

Til stussen på denne krana du monterte i stad kopler du innpå en slik grønn hageslange du vet av en halvmeters eller så lengde.. En gang i måneden eller så stikker du hageslangen ned i ei 1,5l colaflaske og tapper ut litt diesel for å se på innholdet, og for å kvitte deg med evt. vann som har kommet inn i tanken.

En siste ting, hvis du finner dieseldyr på tanken må du i tillegg bytte et alle rør til/fra tanken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Neida, du husker nok ikke feil. Jeg tror Princess fra en viss dato gikk vekk fra denne overflatebehandlingsmetoden. Jeg har hørt om fler som har det, og som har fått problemer. Jeg har det ikke på min som er en sen -91 modell.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei!

Takker for svar. Jeg får åpne og se hva som åpenbarer seg først. Jeg har to tappeplugger i bunnen av tankene, og jeg skal tappe her neste gang jeg kommer til båten. Har sprayet dem flere omganger med 5-56 da det er mye rust på de. Vil nødig dra dem av så jeg får være forsiktig. Har også hørt om dette belegget i tankene. Min båt er fra 1990, og jeg vet ikke om dette belegget er i tankene mine. Det jeg vet er at det er mye dritt der!

Igjen, takk for svar.

Halvor

Jeg gjorde det på den enkle måten. Kontaktet et firma (Stavanger) som driver med rengjøring av tanker ved å sirkulere innholdet gjennom flere filter og vannutskillere. Etter 2 timers gjennomspyling og pumping i hver tank var innholdet i filtrene og utskillerene gullende rent, og det er det enda nesten 1,5 år etter prosessen. Alt nødvendig pumpe- og filtreringsutstyr var plassert på en tilhenger og jobben ble utført mens jeg lå på egen båtplass. Prisen avhenger av hvor lang tid operasjonen tar. For mitt vedkommede ble det totalt 3000, og det ble tatt ut ca. 10 liter med vann og forurensninger fra hver tank. I følge operatøren var dette lite og indikerte at tankene i utgangspunktet var rimelig rene.

Denne metoden krever at det er to tilganger til tanken; en til sugeslangen og en til returslangen etter renseprosessen. Returen var grei, den gikk ned påfyllingenstussen, men for å få tilgang for sugeslangen måtte jeg sage meg ned gjennom bunnen av sofaen, gjennom glassfiberen under (med hullsag) og stikke sugeslangen ned åpningen for tankmåleren. Går du den veien så vær forsiktig så ikke tankmåleren ødelegges! Alternativet er å sage ut et stort hull over inspeksjonsluken i forreste del av tanken og ta sugeslangen den veien, men tilgangen til denne luken er verre enn til åpningen for tankmåleren.

Tillegg: I mine tanker (1992 mod.) er skvalpeskottet skråstilt tverrskips omtrent rett under tankmåleren slik at øvre innfesting i toppen er ca. en halv meter lenger akterover enn den forreste som er festet i bunnen. Dette ble litt av et problem da jeg skulle ta ut den gamle tankmåleren med vippearm for å skifte denne med en måler med glider. Det endte opp med at jeg måtte brekke den gamle tankmåleren i biter og ta ut.

Redigert av kes (see edit history)

Har vært i kontakt med dem, men de mente at det ville bli veldig dyrt og at utskifting av tankene ville være et bedre alternativ. De hadde ikke den anretningen som ble beskrevet, men de gikk inn med høytrykksdyser og sugeslanger. Som rem forklarte må jeg bore nye hull i bakkant av tanken, da de ikke kommer til overalt pga skvalpeskottene. Trur jeg argumenterer meg selv mot utskifting av tankene, så får de andre utbedringene komme i tur med innhold i lommebok og tid.

Halvor

Det skal jeg gjøre Marida. Driver og innhenter tilbud fra forskjellige steder. Har fått mye bistand og vurderingshjelp av dere som har P 35. Takker for det. Håper jeg kan bistå i noe annet etterhvert.

Jeg har tenkt til å sette i en oljebunnplugg med en slangestuss på slik at jeg kan koble på en kuleventil i enden for så å koble en el. pumpe på denne for oljeskift. Slangen må jo tåle brukt olje, og kuleventilen må kanskje være av kompositt for at dette skal bli trygt? Har noen noen betenkeligheter med dette opplegget?

Takker for innspill.

Halvor

Takker så mye for deres beskrivelser. Dette hjelper meg hele tiden til å vurdere hva jeg skal gjøre. KES: husker du hva det firmaet i Stavanger heter, og eventuelt hva utstyret de bruker heter?

Halvor

Firmaet heter Ranco og det benyttes helt ordinært elektrisk pumpeutstyr og vannutskillere og filtre beregnet til rensing av drivstoff. Hele pumpeuniten med filtre etc. veide ca. 50 kg og hadde en kapasitet på ca. 2000(?) l/t. Hvem som er produsent av utstyret vet jeg ikke. Da rensingen ble foretatt hadde jeg ca. 200 liter diesel på hver tank. Med andre ord ble innholdet i hver tank sirkulert gjennom rensesystemet ca. 20 ganger før all synbar skitt og vann var borte. Det ble også benyttet et stoff som løste opp sedimenter i tanken mens sirkuleringen pågikk. Operatøren var også påpasselig med at returen til tanken gikk helt til bunns og dermed brukt til å spyle løst sedimentet.

Redigert av kes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...