Jump to content

Bygge om TMD40A til TAMD40B mulig?

Kodvaag

Recommended Posts

En venn av meg har ikke like karslig maskinist som jeg. :lol:

I min Master 820 står det en røslig Volvo Penta TAMD 40 B maskin.

Den er gått bare 1700 timer, jeg kan kjøre flatt jern uten at den går over 82 grader, båten går ikke fort, men den lager i hvert fall store bølger :lol:

En venn av meg har en Nidelv 28 med Volvo Penta TMD 40 A maskin, og han ønsker å bygge den om til TAMD 40 B maskin.

TMD maskinen hans overoppheter hvis han kjører fortere enn 10 knop.

Ja, han har renset varmeveksleren...

Hvilke deler trenger han for ombygning til TAMD40B?

A'en står jo for aftercoller, altså trenger han en VP TAMD40B etterkjøler/intercooler.

Videre har jeg sett at sjøvannsimpelleren er stor på min motor, så han må kanskje ha en annen sjøvannspumpe.

Er det noe mer han må ha av deler?

Er det noen som har/vet om noen som har en havarert VP TAMD40B maskin som ikke skal ha så alt for mye for vrakmotoren, så hyl ut!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei,

Jeg tror ikke en slik jobb er lønnsom, har selv to TMD40A, om mere effekt trenges tror jeg nok prislappen blir lavere med motor skifte, men for å bygge om trenger du:

Ny kjøler, ladeluft kjøler, turbo, vannpumpe, større kjølevannsinntak, nytt sjøvannfilter, ny innsugs manifoil, og alle rør og slanger. Er heller ikke sikker på om gearkasse kan brukes, bør ihvertfall være MS3B/C.

I tillegg må diesel pumpe oppjusteres. Jeg tror også det er noen forskjeller mellom 40A og B i veivlager.

Men for å komme bukt med kjøle problemer, kan kjøleren fra 40B monteres uten for mye greier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...