Jump to content

hvordan bruker man et multimeter?

beauty of aqua

Recommended Posts

Hmm, ble mye lover og greier her....

Men, hvordan bruker man egentlig et multimeter? Noen som kan komme med nyttige eksempler på praktisk bruk? Helst enkelt forklart for oss som har multimeter men ikke har el. utdannelse.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hmm, ble mye lover og greier her....

Hvis du synes Ohms lov er kompliserte greier, så syns jeg du skal nøye deg med å måle spenning og la være å bruke andre andre innstillinger på hjulet enn 20V likestrøm (båten) og 600V vekselspenning (hjemme). Da kan du bruke instrumentet til å se om du spenning eller ei

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

... kompliserte greier, så syns jeg du skal nøye deg med å måle spenning og la være å bruke andre andre innstillinger på hjulet enn 20V likestrøm (båten) og 600V vekselspenning (hjemme). Da kan du bruke instrumentet til å se om du spenning eller ei

Det må jeg si, seriøst ment eller sagt som medlem av MNTF??

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Men, hvordan bruker man egentlig et multimeter?

Hvis du ser på linken jeg la ved i inlegg 51, finner du nederst på midten "Measurement". Her er forklart hvordan du måler spenning, strøm og motstand. En slik illustrasjon gir en mye bedre forståelse enn en bare en beskrivelse. Prøv den og se om du da blir mer fortrolig med målingene.

Og husk: En ting er å måle, men du må og vite hva svaret skal være.

:seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...