Jump to content

hvordan sjekke ventilklaring på en Yanmar 2GM20F?


toholthe

Recommended Posts

Hei, vanlig vedlikehold av motor for meg har vært bytting av væsker og filter samt frostsikring. ser imidlertid i institusjonsboka at man også bør sjekke ventilklaring ved jevne mellomrom (har ikke timeteller). Noen som vet hvordan jeg gjør det? Finnes det en god beskrivelse på nett? Alternatvt noen som vil tjene noen kroner og lære meg? Båten ligger i Bærum. T

Link to post

Jeg har ikke intruksjonsboken til denne foran meg, men det er vel stort sett det samme på alle Yanmar motorer.

 

Toppdekselet må av, sitter med to bolter, kan være en god ide å bytte pakningen når dekselet er av.

 

Det er vel bare to stempler, og stempelet må stå på topp (TDC) på den sylinderen du skal justere.

Du ser at stempelet står på topp(sånn omtrent) ved å rotere motoren for hånd til begge ventilene er lukket(står helt oppe). Du kan da sjekke klaringer mellom ventilen og vipparmen, se bilde (ikke av Yanmar motor, men samme prinsippet)

 

914_valve_adjust_pic18_big.JPG

 

Ventilklaringen justeres ved å løsne mutteren samtidig som du holder en skrutrekker i sporet i midten, når mutteren er løs kan klaringen justeres, og mutter strammes til igjen. Sjekk klaringen på nytt etter at mutteren er strammet til, og pass på at den er strammet til skikkelig. Det skal være mulig å bevege bladsøkeren, men det skal samtidig være litt motstand. Mener å huske at klaring på de fleste Yanmar er 0,2mm, men det står sikkert i boka hva som er riktig.

 

Når begge ventilene på en sylinder er justert, roteres motoren slik at det neste stempelet står på topp (TDC), og ventilene justeres på samme måte som for den første sylinderen. Ofte er TDC for sylinder nr.1 merket med ett tenningsmerke på ett av reimhjulene, som regel det nederste, som sitter på veivakselen.

 

Det er viktig at ventilene ikke er justert for "stramme", da det kan føre til skader, det er derfor bedre at ventilene heller er litt løse, da den eneste bakdelen med løse ventiler er litt mer "klakking" (til en viss grad). Det beste er selvfølgelig at justeringen er helt riktig.

Link to post

Vær obs på at ventiler alltid skal stilles på varm motor!Det enkleste for deg med to sylindre, er å sveive motoren rundt til ventilene på den ene sylinderen "veksler", dvs punktet der den ene går ned og den andre opp. Nå kan du stille begge ventilene på motsatt sylinder. deretter sveiver du rundt til ventilene på den andre sylindern veksler, og stiller den andre. Kjapt gjort, men vær nøyaktig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Forklaring fra brukermanualet:

 

......

 

Ventiljusteringen foretar du med kald motor,

Er motoren varm, vil klaringen bli en tanke

trangere.

Justering av ventilklaring skal gj0res nar

motoren har gatt 50 timer. Senere b0r man

justere hver 50 time, eller en gang arlig

hvis man ikke kj0rer 50 timer.

Ventilklaringen ma justeres hver gang man

trekker etter topplokksboltene.

Ventilklaringen ma ogsa justeres hvis man

har lasnet pa vippearmene eller brakettene.

Korrekt ventilklaring er 0,2 mm.

 

 

Lagt til: trykkleifene er produsert av Yanmar/Universal Diesel A/S :rolleyes:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

.

 

Toppdekselet må av, sitter med to bolter, kan være en god ide å bytte pakningen når dekselet er av.

 

 

Det er ingen pakning i normal forstand under toppdekslet. I stedet ligger det en lang o-ring i et spor rundt anleggsflaten.

Den kan bestilles som reservedel, men pleier å tåle å bli tatt av noen ganger....

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post

Alle motorer kan i utgangspunktet justeres kalde, selv om noen manualer sier at ventilene skal justeres på varm motor.

 

Ved varme utvider metall seg, og særlig i lengderetningen, slik at en varm ventil vil være litt lenger enn en kald ventil.

Når ventilen justeres varm vil den "krype" litt når den blir kald, slik at ventilen vil bli litt slakkere justert når den justeres varm, som i utgangspunktet ikke er noe problem, problemet oppstår når ventilen blir for stram, noe som kan føre til brenning av ventil, og unormal slitasje av setet.

 

Som TMe sier blir ventilene så fort kalde at forskjellen er minimal, lengdeforskjellen på en ventil som er noen cm lang ved en temperaturforskjell på kanskje 100 grader er uansett så liten at det det ikke vil gjøre noe fra eller til, da feilmarginen ved bruk av en bladsøker sannsynligvis er større uansett.

 

GM spesifiserte tidligere at deres V motorer skulle justeres varme, og helst menst de går, men erfaringer fra løpsbiler viser at justeringen blir riktigst ved å justere ventilene etter en viss prosedyre på kald motor.

 

For en liten tosylindret dieselmotor i en båt vil det viktigste være at ventilene ikke blir for stramme, noe som skjer ved at ventilene utvider seg og trekker sammen hver gang motoren blir kald/varm, og kan etter ett vist antall timer gjøre at klaringene blir for små, derfor bør ventilene kontrolleres med jevne mellomrom, slik som det står oppgitt i service manualen.

 

Det er viktig når man rotere motoren at ventilen står på kammens bakside, og ikke på sidene av kammen, da det vil føre til feil justering. Ventilen skal alltid stå på den motsatte siden av øret på kammen, hvordan man finner den posisjonen varierer litt fra motor til motor, men man er som regel rimelig i nærheten når stempelet på den sylinderen man justerer er på TDC.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...