Jump to content

Hvor ofte må man bytte belg på Volvo Penta seildrev?

Farside

Recommended Posts

Det offisielle svaret på dette fra Volvo Penta er 7 år. Og så vidt jeg har kunnet finne ut, er dette grisedyrt. Men er det nå egentlig nødvendig å bytte belg etter bare 7 år? Det ser ikke slik ut, hvis man skal tro det som står i et innlegg på den svenske Bavaria-klubbens sider: http://www.bavariakl...ew.asp?id=20653 Noen som har erfaringer eller kunnskap om dette?

Gummien har ordentlig kvalitet.

Hvis du holder belgen helt ren og fri for kjemikalier, slipende partikler som sand etc så kan den holde lenge. Viktig å følge godt med med sterkt lys og tannlegespeil e.l. etter sprekker og fremmedpartikler.

En båteier jeg snakket hadde ikke skiftet siden båten var ny og da snakker vi om mer enn 30 år. Men sprekker den og man oversitter tiden med mer en enn 2 år så blir det vel avkortning i forsikringen.

Men selvfølgelig: Hvorfor ta sjansen?

Edit: Linken i føreste innlegg virker ikke. Bruk knappen for å sette inn link til høyre for smilefjeset i verktøylinjen over teksten.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

En båteier jeg snakket hadde ikke skiftet siden båten var ny og da snakker vi om mer enn 30 år.

Men selvfølgelig: Hvorfor ta sjansen?

Jeg kjenner en som måtte bytte etter 25 år, da begynte det å lekke litt fra en sprekk. I forrige båt byttet jeg en belg som var rundt 10 år gammel. Da jeg sammenlignet den nye og gamle belgen så kunne jeg ikke se forskjell. Ingen antydning til sprekkdannelser eller slitasje av noe slag. Båten jeg har nå har rundet 7 år og jeg har inspisert belgen som ser like fin ut. Kommer ikke til å bytte før om et par-tre år tidligst.

Hvorfor ta sjansen....? Tja, er det virkelig så stor sjangs å oversitte denne fristen med noen år? Tror faktisk ikke det. Et verksted tar forøvrig rundt 15000 kroner for å bytte "gummiringen", så det er ikke akkurat billig for dem som helst setter bort slikt arbeid.

Manualen sier riktignok bytte etter 7 år, men ifølge fyren på VolvoPenta-standen i "Båter i sjøen" for noen uker siden har det ennå ikke vært ett kjent tilfelle av lekkasje grunnet belgen i Norge. Jeg har snakket med flere som har byttet belgen først etter 20 år. Etter bytte har de rengjort den gamle belgen, og rullet og knadd den etter alle kunstens regler, og ikke engang så mye som en liten overflatesprekk har kommet til syne. Med andre ord er disse belgene laget av høykvalitets gummi!

Når det er sagt; om det likevel skulle skje at du får en rift i belgen som fører til vanninntrengning, kan du vel være 100% sikker på at forsikringsselskapet ikke gir deg noen utbetaling...

Prisene på belgen er bare et par høvdinger (pass på å få en som er stemplet med inneværende årstall!), men selve byttet kan fort koste deg alt fra 10 til 40 tusen kroner, alt etter verksted som utfører jobben og tilgjengelighet i motorrommet for å kunne skyve motoren litt fram under byttet.

En kompis fikk VolvoPenta-forhandleren i Kristiansand til å bytte belg i sin båt, og fikk presentert en regning på 38.000! Dette må være norgesrekord!

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

• 1 år senere...

Låner denne tråden :)

Jeg har nå kjøpt meg en Scanmar 33 fra 1986. Det har vært en eier før meg og han såg ingen betenkeligheter med å gå videre med den originale belgen.... Båten har stort sett vært på sjøen i alle år foruten vårpuss, og belgen ser helt strøken ut. Han hadde spurt en "Volvo Penta mann" som mente at så lenge belgen såg ut som ny var det ingen grunn til å bytte..... Jeg regner med å bytte denne snart, men hva er egentlig fasitsvar på dette? Finnes det dokumenterte brudd på slike belger?

(jeg skriver med IPad men de norske bokstavene endres når jeg trykker post. Hva er galt) redigert: Nå virket det...

Redigert av Storskarv (see edit history)

Det finnes et fasitsvar:

Den skal byttes når det begynnet å lekke inn vann..... minus 10 timer :wink:

Men da dette er umulig å få til i praksis er nok annbefalingen fra Volvo Penta ganske grei.

Jeg sjekket opp med forsikringsselskapet og i følge dem var det ikke noe problem selv om den var litt over 7 år men at det var lurt å ha en takstmann eller et verksted til å se over for svakheter. Min er når 7 år og jeg tror jeg bytter til neste år slik at jeg unngår å lure på om membranen ryker og jeg blir en sesong uten båt.

Når membranen først byttes blir det også mulig å rense kjøle systemet, kjølevannet går gjennom drevet og det har en tendes ti å gro igjen. Så slipper jeg å bekymre meg over det også.

Finnes det dokumenterte brudd på slike belger?

Dette er tatt opp flere ganger i forumet tidligere, også i denne tråden. Sjansen for gjennomtregning er liten selv om belgens alder er langt ut over de anbefalte 25 år. Men her snakker vi altså om en -86 modell Scanmar, så det må vel være grenser for hvor mye man bør strekke strikken. Likevel - sjekk belgen når du tar den ut og inspiser den nøye. Det er slett ikke sikkert du finner tegn til svakheter på den. Hadde jo vært morsomt om du kunne dele denne erfaringen med forumet....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Jeg har selv byttet belger på 2 tidligere båter. En etter 9 år. Den andre hadde antagelig stått i hele 15 år. Inspiserte i begge tilfeller belgene nøye, uten å finne svaketer i dem. Klemringen på sistnevnte hadde derimot sett bedre dager.

Begge belgene hadde sikkert holdt i flere år, men i begge tilfeller var det delvis forsikringsselskapets betingelser, samt tryggheten ved å vite at alt er OK, som var utslagsgivende for mine bytter.

I begge tilfeller var det meget lett tilkomst, slik at selve jobben gikk greit. Rent teknisk er det ikke den store utfordringen heller.

Men jeg har også sett eksempler på så trang tilkomst til akterkant av motor at jeg hadde lett valgt vekk jobben - betalt meg ut av det.

Selv har jeg hørt priser fra 5000 til 15000 for bytte av belg.

Skal love å dele bilder og erfaringer med forumet. Skifte blir nok ikke tatt før i påsketider 2013.

Noe som bekymret meg mer en selve belgen var at babord motorlabb var ødelagt. Ved belastning forover løftet "trekanten" seg ut av gummien med ca 2 cm! Dette gir også økt belastning på belg.... Nå er nye labber i bestilling og den defekte er stripset ned på plass inntil ny er kommet. Hvor mange år eller mnd denne har gått slikt er umulig å si. Denne feilen er ikke mulig å se i fri....

• 11 måneder senere...

Da er belgen som er stemplet 11.12.81 skiftet. Båten er produsert i 1986. Muligens jeg prøver å rive den i stykker med bruk gripeverktøy/tenger. Den virker bunnsolid selv om den er litt skadet i toppen. Bildene taler for seg selv :)

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15489/img_2977.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15489/img_2971.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15489/img_2975.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15489/img_2970.jpg

• 2 år senere...

Jeg endte opp med å bytte etter 9 år fordi det kom inn vann i oljen mellom drev og girkasse, da pakningen i overgangen hadde sviktet. Selve belgen var det ingenting galt med.

Stor og dyr jobb, men når man først har løftet motoren frem er det også endel andre ting som er enklere å komme til - etter nærmere 10 år kan det være litt plukk her og der.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

• 2 år senere...
Det er mange som sier belg til seildrev holder mye lenger enn service intervall til Volvo på 7 år.

Min båt var ny i 2006, og belg til seildrev ble først byttet nå. Belgen så helt fin ut fra innsiden, var ikke mulig å se at det var noe galt med den før seildrevet var demontert.

Fikk ganske sjokk av hvor dårlig tilstanden var, etter 12 år. Neste gang bytter jeg på 7. Det var stor sprekk ganske dypt inn i gummien rundt hele belgen. Irring fra mellomplaten hadde spist seg inn i gummi, mellomplaten var også i så dårlig stand at den måtte byttes. Se vedlagte bilder. Øvrige deler av drevet var i god stand, uten tæring/irring.

Drevet er Volvo Penta 130S.

belg-seildrev.jpg

mellomplate.jpg

mellomplate-irring-skrapet-vekk.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...