ebonita Startet 27.September.2010 Link til dette innlegget Startet 27.September.2010 (redigert) Dubbla vattentankar Jag har en Princess 40. Ursprungligen har båten haft 2 vattentankar på vardera 240 liter, men i samband med installation av tvättmaskin så har den tidigare ägaren tagit bort en av vattentankarna för att få mer plats. Alltså har vi nu 240 liter vatten och en tvättmaskin ombord... Detta fungerar trots allt ganska bra för vi är för det mesta bara 2 personer ombord, och då räcker vattnet i alla fall 3 dagar vilket innebär att vi gör av med c:a 70 liter per dag. Tvättmaskinen drar c:a 50 liter per tvätt, men den kör vi när vi har ’vattenpåfyllning i sikte’ (eller ligger i hamn). Men - det skulle givetvis inte varit fel med lite mer tankkapacitet, plus att två tankar ger mer symmetrisk lastfördelning. Den nuvarande vattentanken är dessutom placerad på ’första parkett’ i lastrummet, och den platsen skulle givetvis kunna omvandlas till attraktivt stuvutrymme, eller man kan tänka sig att inrätta en tillfällig sovplats för en tonåring där. Det är utprovat och inte så illa som det låter… Genom bl a omstuvning av batteribankarna har jag två utrymmen ytterst på flyglarna bak i lastrummet som skulle kunna vara lämpliga till vattentankar och som dessutom är för svårtillgängliga för att ha någon bra funktion som stuvutrymmen. Jag räknar med att få plats till två tankar som skulle kunna rymma vardera 160 l alltså 320 liter totalt. En dag extra mellan vattenpåfyllningarna mao. Se skiss. Nu är jag intresserad av erfarenheter och kunskaper hur man installerar två parallella vattentankar. Till exempel: Skall det vara påfyllning på båda sidor? Eller räcker det att kunna fylla på den ena? Vilken dimension skall det vara på transferslangen mellan tankarna? Hur ordnar man bäst anslutning till färskvattenpumpen? Kan den kopplas till en lågpunkt i transferslangen eller måste man ordna någon form av pumpsump? Luftning? Aluminium eller rostfritt? MM MM Redigert 27.September.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) Skall det vara påfyllning på båda sidor? Eller räcker det att kunna fylla på den ena? Hva med å bruke det som var orginalt. Vilken dimension skall det vara på transferslangen mellan tankarna? Bruke den størrelsen som er på den andre tanken, Hur ordnar man bäst anslutning till färskvattenpumpen? Kan den kopplas till en lågpunkt i transferslangen eller måste man ordna någon form av pumpsump? Her også bruk likt opplegg som den andre tanken har. sett in ventiler i et kryss slik at du selv velger hvilken tank du tømmer først da har du bedre oversikt over hvor lenge du har vann. Luftning? Den gamle orginale må jo finnes der ennå. Aluminium eller rostfritt? Lik som den andre tanken din. Enkelt og greit, Redigert 27.September.2010 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ebonita Svart 27.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Tack Careka för svar, Jag kanske uttryckte mig oklart, men det var den tidigare ägaren som tog bort den ena vattentanken, och tyvärr försvann de flesta spåren av hur det hela varit kopplat. Någon påfyllningsstuds i däcket över den borttagna tanken finns inte, och har kanske heller aldrig funnits? Men en 32 mm utluftningsslang hänger kvar ansluten till en bordgenomföring, så den tänker jag förstås använda. Inte heller transferledning mellan tankarna finns kvar, och heller inget extra utlopp till sådan i den kvarvarande tanken. Bara ett bottenutlopp, nu anslutet till vattenpumpen och det är ett i tanken nedre hörn svetsat alu rör, 22 mm utvändigt. Frågan är väl närmast hur klen slang som kan vara aktuell som transferledning eftersom grov slang alltid är svårare att få på plats. Kan 22 eller 25 mm räcka även om man räknar med att fylla båda tankarna via den befintliga däcksgenomföringen? Och kan man då sätta ett T-rör i en lågpunkt och gå vidare till vattenpumpen därifrån? Och Din ide om att man skulle bygga någon form av väljarventil passar väl bäst om man räknar med att kunna fylla var tank för sig? Ja sedan beträffande tankmaterial så var ju min tanke att utnyttja helt nya utrymmen för de nya vattenbehållarna (pos 1 och 2 i figuren), så det kommer ju att handla om nytillverkade och skräddarsydda tankar. Och jag frågade eftersom jag möjligen tror att det kan vara lättare att hitta förskruvningar etc till rostfritt jämfört med aluminium? Annars blir ju aluminium lättare även om man får gå upp en millimeter i plåttjocklek. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Har ikke så store forhold som hos deg, men har to påfyllinger og en liten (16mm)slange fra hver tank som gjennom T-stykke, går inn på pumpe.Sikkert ikke problem på så stor båt som du har, men det tar hvertfall tid før vannet evt forsterker en slagside med tynn slange, men man er avhengig av to påfyllinger. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) Jeg tok ut tanken på Saowanee som lå midt i lasterommet og erstattet den med to tanker på siden. Jeg trengte mer vekt på babord side, fikk større tankkapasitet og kjempegod plass i lasterommet. Mine vanntanker er nok mye mindre enn dine (2x70 l) men prinsippet er kanskje det samme. Jeg brukte den gamle dekksgjennomføringen til å fylle begge tankene. Jeg har T-stykke på transferledningen i bunnen av tankene til vannpumpen. Der har jeg også et T-stykke med ventil til å tømme tankene. Opplegget går frem av bildet. Hos meg ligger tankene tett inntil hverandre, slik at det var enkelt å ha fylling til begge tankene fra fra samme slangen. Dersom tankene ligger lengere fra hverandre går det sikkert å bare ha fylling til den ene tanken og heller ha større dimensjon på transferledningen mellom bunnen av tankene. Selvfølgelig er det viktig at transferledningen ikke ligger høyere enn bunnen av tankene. Redigert 27.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.