coco Startet 27.September.2010 Link til dette innlegget Startet 27.September.2010 Har bestemt meg for å la båten flyte i vinter, og er interessert i tips angående vinterkonservering. Motor er en Mercruiser 4,2l diesel. Fant etterhvert tanken for frostvæske, veldig lite tilgjengelig i motorrommet. Denne var tom.. og må fylles ikke sant ? Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
Bartesam Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Bør nok fylles ja, og sjekk også frysepunktet på frostvæsken. Viktig å sjekke hva slags frostvæske som er på motor fra før slik at du etterfyller med samme type. Noen frostvæsker tåler ikke blandes. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Explorer Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Nei den tanken skal ikke fylles, det er en ekspasjonstank som skal fange opp frostveske som eventuelt blir presset ut av varmeveksleren. Det står i boka. Så lenge du varmeveksleren din er full og frysepunktet er akseptabelt trenger du ikke å gjøre noe med ferskvannsdelen. Saltvannsdelen ville jeg konservert uansett. Hvis du ikke vet hvordan så les brukermanualen eller spør. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Bare en liten rettelse, kikket litt nærmere i boka og det står faktiskt at ved normal driftstempratur så skal nivået i ekspasjonstanken være mellom ADD og Full. Nivået i varmeveksleren skal være like under lokket. Klarer ikke helt å skjønne hvorfor det skal være frostveske i ekspasjonstanken, det er vel ikke forbindelse mellom disse to før trykket i kjølesystemet overskrider 0,7bar og ventilen i lokket åpner, men men det er jo ikke alt man skal skjønne.. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Klarer ikke helt å skjønne hvorfor det skal være frostveske i ekspasjonstanken, det er vel ikke forbindelse mellom disse to før trykket i kjølesystemet overskrider 0,7bar og ventilen i lokket åpner, men men det er jo ikke alt man skal skjønne.. Vil tro det er som på bil. Da er ekspansjonstanken det den heter, dvs. en tank med litt rom/luft i som kjølevæsken kan utvide seg i når den blir varm. Den har et (trykk)lokk som slipper ut trykket når det blir for høyt. Hvis det ikke er expansjonstank, er det vanligvis "etterfyllingstanker" men da er det et toveis trykklokk på motor/påfylling av kjølevann-(vanligvis på radiator på bil) når trykket blir for høyt-slipper det væske ut i en tank, og når kjølevannet minsker eller blir kaldere- skapes det undertrykk, og væsken blir sugd tilbake i kjølesystemet. og bare et enkelt plastlokk på beholderen. Begge deler har vanligvis et merke for min/max, henholdsvis cold/hot, e.l Derfor skal det også være frostvæske med samme frysepunkt i etterfyllingstanken. Gjentar: slik er det på biler. Mvh Arvid Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Det er viktig å sjekke BÅDE varmeveksler og ekspansjonstank. Varmeveksler skal være full og ekspansjonstank skal være mellom min/max evt mellom add/full. OBS: Varmeveksler må kun åpnes på kald motor, ellers vil en kunne bli skoldet av varmt kjølevann. Hvis ekspansjonstanken er montert på samme nivå eller lavere enn varmeveksleren slik de ofte er i et trangt motorrom i båt, vil selv en bitte liten lekkasje i slangen mellom varmeveksler og ekspansjonstank kunne forårsake at kjølevannet ikke vil bli sugd tilbake slik Arvid beskriver. En kan derfor bli lurt ved at ekspansjonstanken hele tiden er på riktig nivå, mens frostvæsken kan ha blitt borte i varmeveksleren/kjølesystemet. Til forskjell fra båt, i biler er som oftest tanken montert høyere en selve motoren. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
coco Svart 28.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Takk for mange svar! Må innrømme at jeg ikke har klart for meg hva jeg skal gjøre. Er eksempelvis usikker på hva varmeveksleren er.. Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
Aquadoren Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Ta en kikk i instruksjonsboken. Der står det ganske sikkert hva du skal gjøre. Du trenger ikke vite hva varmeveksler er for å fylle kjølevæske.... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
free Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Har samme maskin som deg, men har ikke ekspansjonstank (ofte en "glenomsiktig" plasttank). Hvis du står foran motoren så vil du se et lite tanklokk i sort metall på toppen forrerst på motor, der skal det være rød frostveske. frostvesker med forskjellig farge skal aldri blandes. det er er stuss ved lokket eventuellt med en slange til ekspansjonstank, følger du slangen vil du finne ekspansjonstank eller vise versa, dette systemet bør du ikke fylle før etter at du har byttet offeranodene i systemet. I forbindelse med frostsikring for vinteren så er saltvannssystemet langt viktigere, der kan du godt benytte billig blå frostveske etter at du har kjørt rikelig med ferskvann gjenom , dette bør du få hjelp til av en som har greie på det om ikke du er helt sikker på hva som skal gjøres, det er ofte meget kostbart å drite seg ut på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) Takk for mange svar! Må innrømme at jeg ikke har klart for meg hva jeg skal gjøre. Er eksempelvis usikker på hva varmeveksleren er.. Varmeveksleren tilsvarer det man gjerne kaller radiator i biler. Du blander frostveskekonsentrat og vann i et 50/50- forhold og fyller direkte på varmeveksleren til denne er full. Ved kald motor kan du også fylle opp til maksmerket på tanken tilkoblet varmeveksleren. Ikke fyll over maksmerke, da denne skal kunne ta i mot overskuddsvann. Det ideelle er å ikke blande ulike vesker, men dette er i realiteten uproblematisk. Det viktigste er at du har veske påfyllt. Billig fungerer i praksis like bra som dyr. Det du evt. bør gjøre er å teste hvor mye kulde vesken tåler. Slike instrumenter fås kjøpt billig f.eks. på Biltema. Vesken bør tåle den frosten som kan forventes å komme der du bor. 50/50-blanding skal normalt tåle temp. ned til -30. Det beste vil være å tømme motoren for gammel veske og fylle på ny blanding. Men i ditt tilfelle virker det som om motoren var mer eller mindre tom for veske fra før, slik at etterfylling i hovedsak vil bestå av ny veske. Har du sjøvannskjøling i tillegg til ferskvannskjølingen omtalt over (noen motorer har begge deler), er det viktig å få tømt denne delen for vann, slik at det ikke blir stående vann som kan fryse. Systemet bør gjennomspyles av ferskvann først. Deretter tapper du ut vann fra aktuelle tappekraner. Alternativt kan du kjøre frostveskeblanding gjennom systemet, noe som jeg vil anbefale siden frostvesken vil bidra til å forhindre korrosjon i saltvannsystemet i tillegg til å forhindre frost. Ferskvannspyling og frostveskegjennomkjøring i saltvannsdelen gjøres litt ulikt avhengig av om du har aksel- eller drevmotor. Ved akselmotor kobler du ganske enkelt sjøvannslangen fra bunnen og putter denne oppi et kar med frostveskeblanding. (Båten må da i så fall selvsagt stå på land.) Kjør motoren til karet er nesten tomt. For fersvannspyling kan du evt. koble direkte på hageslangen for grundig gjennomspyling og ditto lenger motorgange. (Motoren bør uansett være varm før du kjører frostveske gjennom for å sikre at blandingen når alle deler av systemet.) Har du drevmotor trenger du en spyledyse som kobles på sjøvannsinntaket på drevet. Koble hageslangen på dysen og kjør i vei. Husk å holde turtallet under 1500 omdr. Frostveskeblanding via drev kan enten kjøres inn ved å sette drevet oppi en tønne som passer. Hvis drevet er for stort for denne løsningen, vil et alternativ være å koble en slange med trakt på spyledysen, for så å helle frostveskeblanding inn i trakten mens motoren går. Hvis du synes alt dette med sjøvannsystemet høres omfattende ut, innser du også en av fordelene med motorer som kun er ferksvannskjølt. :-) I praksis er det ikke særlig omfattende bare du har gjort den en gang eller to. Redigert 28.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Varmeveksleren tilsvarer det man gjerne kaller generator i biler. øøøh? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Ideen var jo god da !!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) øøøh? Obs! Trykkleif ;-). "Radiator" skulle jeg si. Redigert 28.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 (redigert) Det ideelle er å ikke blande ulike vesker, men dette er i realiteten uproblematisk. Det viktigste er at du har veske påfyllt. Uten å henge meg opp i detaljer, må jeg arrestere deg litt. det er absolutt ikke uproblematisk å blande forskjellige frostvesker. Fargen på frostvesken kommer fra fargestoffer som brukes, da glycol i utgangspunktet er gjennomsiktig, men glycol har flere forskjellige kjemiske sammensetninger, den blå er som regel Monoethylene Glycol, mens den røde er som regel en organisk syre, merket OAT, som inneholder forskjellige additiver, blant annet diverse silikater. Silikater blandet med vanlig Monoethylene Glycol vil bli til en trivelig brun grøt, som ikke verken kjøler eller beskytter mot rust. Det er derfor en fordel å ikke blande forskjellige typer frostvesker. De fleste butikker som selger slikt, selger som regel en frostveske som kalles G12+ (ikke vanlig G12, men pluss), som kan blandes med alle andre typer glycol. Denne er rød. Dersom du er usikker på hva som er der fra før, tapp kjølesystemet så godt det lar seg gjøre før du fyller på ny frostveske av en eller annen farge(forskjellen ligger stort sett i tæringen av metall og korrosjeonsbeskyttelse), eller bruk G12+. Hvis du synes alt dette med sjøvannsystemet høres omfattende ut, innser du også en av fordelene med motorer som kun er ferksvannskjølt. :-) Mulig jeg tar feil, men er ikke alle motorer til syvende og sist sjøvannskjølt. Enten kun med sjøvann, eller med lukket system med ferskvann, som igjen er avkjølt av sjøvann. Forskjellen du tenker på må i så fall være at eksosmanifoldene også er ferskvannskjølt, men varmeveksler(og normalt risere) må vel uansett kjøles med sjøvann Ellers ett godt inlegg med en god forklaring Redigert 29.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Mulig jeg tar feil, men er ikke alle motorer til syvende og sist sjøvannskjølt. Enten kun med sjøvann, eller med lukket system med ferskvann, som igjen er avkjølt av sjøvann. Forskjellen du tenker på må i så fall være at eksosmanifoldene også er ferskvannskjølt, men varmeveksler(og normalt risere) må vel uansett kjøles med sjøvann Det var vel litt flisespikkeri? sånn sett er alle biler luftkjølt også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
adeneo Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Flisespikkeri ...... hvor !!! Joa, er enig det, men Cruiseliner sa følgende : Hvis du synes alt dette med sjøvannsystemet høres omfattende ut, innser du også en av fordelene med motorer som kun er ferksvannskjølt. :-) I praksis er det ikke særlig omfattende bare du har gjort den en gang eller to. Det hørtes ut som det ikke var noe behov for å kjøre frostveske i gjennom en motor som var "kun ferskvannskjølt", noe jeg har til gode å se. Man bør jo uansett kjøre frostveske igjennom slanger, varmeveksler osv. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Uten å henge meg opp i detaljer, må jeg arrestere deg litt. det er absolutt ikke uproblematisk å blande forskjellige frostvesker. De fleste butikker som selger slikt, selger som regel en frostveske som kalles G12+ (ikke vanlig G12, men pluss), som kan blandes med alle andre typer glycol. Denne er rød. Du har rett i dette, men jeg er av den oppfatning at det som selges av rød frostveske i dag stort sett dreier seg om G12+. Men det er selvsagt ingen grunn til å ta noen sjanser, men i trådstarters tilfelle får man inntrykk av at han er tom. Mulig jeg tar feil, men er ikke alle motorer til syvende og sist sjøvannskjølt. Enten kun med sjøvann, eller med lukket system med ferskvann, som igjen er avkjølt av sjøvann. Forskjellen du tenker på må i så fall være at eksosmanifoldene også er ferskvannskjølt, men varmeveksler(og normalt risere) må vel uansett kjøles med sjøvann Ellers ett godt inlegg med en god forklaring Personlig har jeg enten hatt kun sjøvannskjølt eller både og. Hvorvidt det finnes rene ferskvannsystemer er jeg faktisk usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 [ Personlig har jeg enten hatt kun sjøvannskjølt eller både og. Hvorvidt det finnes rene ferskvannsystemer er jeg faktisk usikker på. Hei! De finnes!F.eks. motorer med kjølesløyfe under bunnen som varmeveksler og tørr eksos! Med hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Eller de som går på elver og innsjøer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hehe!!! Båter som går i ferskvann er selvfølgelig "ferskvannskjølt", men nå passet både jeg og Cruiserliner på å skrive sjøvannskjølt og ikke saltvannskjølt, så vi har vårt på det tørre. Som SiA sier finnes det båter med kjølesløyfer i eller utenfor skroget. Har sett noen fra det store utland på nettet, som har kobberkjølere innbygd i skroget, eller rør under osv. men kan telle på en hånd de gangene jeg har sett den løsningen i Norge, og det har vært på fiskebåter e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Eller de som går på elver og innsjøer. Joda, men med 'ferskvannskjøling' i denne sammenheng tenker vi vel på lukkede systemer, uten eksternt vanninntak. Biler fungerer jo slik, i tillegg til luftkjøling. Det er mulig å tenke seg slike systemer også i båt. At det finnes systemer helt uten ekstern vannkjøling bekreftes også over. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Har sett noen fra det store utland på nettet, som har kobberkjølere innbygd i skroget, eller rør under osv. men kan telle på en hånd de gangene jeg har sett den løsningen i Norge, og det har vært på fiskebåter e.l. Da kan vi nok konkludere med at alle båtmotorer i hovedsak også er sjøvannskjølte, og behovet for å frostsikre sjøvannsdelen er tilstede. Beskrivelsen jeg gir over burde dermed være relevant for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 (redigert) Helt lukkede systemer finnes, har vel også sett dette på seilbåt når jeg tenker meg om. Der var det en stor kobberkjøler som var støpt inn i skroget, slik at vannet som passerte på den siden av kjøleren som var ut mot vannet kjølte ned kjølevannet som gikk i rør inne i kjøleren. Har også sett bilder av systemer med rør bare lagt i bunnen av båten. Ingen av disse løsningene egner seg for planende båter, men kan fungere på noen båter. 99% av alle fritidsbåter har nok en form for sjøvannskjølt motor, og den delen av kjølesystemet bør absolutt konserveres med frostveske før vinteren, så din gode forklaring er relevant. Når jeg tenker meg om så var selvfølgelig løsningen med rør inne i båten utført på en aluminiumsbåt, hvor dette sikkert fungerte glimrende. Redigert 29.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.