Jump to content

Seilerute fra Kroatia til Norge, trenger hjelp


Terje Bjørge

Recommended Posts

Har ingen personlig erfaring, men det er 3 alternativer.

Seile den hjem den lange veien. Ned rundt Italia, vestover og ut av Middelhavet,

så nordover enten via Engelske kanalen eller nord om Skottland.

 

Neste er seile den til Syd Frankrike og ta elver kanaler gjennom Frankrike og ut i Tyskland / Holland.

Du må ned med masten og ha den som dekkslast.

 

Enkleste/men dyreste er trailer fra Koratia opp til f.eks. Kiel området.

Sjøsett den der og seil den hjem derfra.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Har ikke seilt i Middelhavet, i alle fall ikke noe å snakke om, men bøygen her er vel kanskje nordover i Atlanteren?

 

Vestkysten av Portugal og N-Spania (Galicia) er "plaget" med sørgående strøm, noe tåke og mye nordavind. Motorseile nordover om natten og tidlig om morgenen før vinden tar seg opp er kanskje lurt? Det er "langgrunt" og masse dårlig merket fiskeredskap her så regn med å bade.

 

Det er heldigvis ikke så forferdelig langt :-)

 

Og det er mange fine plasser å besøke, noe langt mellom havnene enkelte steder.

 

Anbefaler Cascais, Figueira da Foz, mange fine småplasser i Galicia, f.eks. Camarinas og Baiona. Isla Cies er flott for dagsbesøk (ankringsplassen er kanskje litt utsatt).

 

Biscaya krysses greit fra La Coruna eller Azorene.

 

Veien videre; Kanalen eller Irskesjøen...? Har seilt begge og holder en knapp på Irland, Isle of Man, Caledonia-kanalen. Men for all del, det er mange fine plasser gjennom kanalen også. F.eks. St. Malo, St. Helier, Cherbourg, Yarmouth, Blankenberge, Amsterdam ...? Frisiske øyene er og interessante synes jeg.

 

Kielkanalen er imponerende kjedelig.

 

Det er viktig med riktig timing i forhold til årstidene/sesong, skaff deg "World Cruising Routes" av Jimmy Cornell og Atlas of Pilot Charts, North Atlantic (pub 106 gratis nedlastbart A3 pdf) som du bruker når du planlegger.

 

Havneleie kan være nokså stiv enkelte plasser, du sparer lett inn et skikkelig anker om du har tenkt å ta deg god tid. Har du ikke tenkt å ta deg god tid kan du like gjerne vurdere landtransport.

 

Masse nyttig info på www.noonsite.org

 

Hva slags båt er det snakk om?

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post

Å seile fra Kroatia til Norge er laaangt. Beregn deg god tid.

Ikke helt sikker på avstandene inne i Middelhavet, men vi traff noen svensker i Cherbourg i månedsskiftet juli/august. De hadde startet seilasen hjemover fra Kroatia i starten av april på tur til Sverige.

 

Fra Gibraltar til Oslo er det nærmere 2.500 nautiske mil. Vi brukte 5 uker fra Algarvekysten i Portugal til Oslofjorden i sommer med motorbåt. Vi gikk i 8 knop. Av de 5 ukene hadde vi 5 -6 liggedager, ellers var det 8 – 10 timer underveis hver dag.

 

Som GeirKS skriver må du være forberdt på motvind (nordvest) og motstrøm (ca 1 knop) langs Portugal og Spaniakysten. Hadde også motstrøm på turen over fra La Coruna til Guernsey. Så vidt jeg har forstått er dette et sommerfenomen (ala solgangsbris). En havensjef jeg snakket med i Portugal anbefalte å ta turen i april for å unngå å kjempe mot vind og strøm.

 

Hvis du går opp engelske kanal, så vær oppmerksom på at i hvert fall på franskesiden er det bare noen av havnene som er åpne på alle tidevannshøyder. Ellers må du planlegge å komme/gå 1-2-3 timer rundt høyvann. F.eks havnen i Calais er bare åpen noen timer rundt høyvann, i tillegg er det en svingbro som bare åpner hver halve time i høyvannsperioden.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

 

Enkleste/men dyreste er trailer fra Koratia opp til f.eks. Kiel området.

Sjøsett den der og seil den hjem derfra.

 

 

Vet ikke om det er så mye dyrere. Har en bekjent som hentet hjem sin 12 meter i sommer, treseiler på 62 fot. Han fikk pris på trailertransport til Kiel på rundt 70.000,- fra Kroatia. Han valgte å ta den sjøveien og brukte 50.000 i diesel(mye motvind og lite vind), + kanskje det samme til brennevin : ) Og brukte 4 mnd på turen, så hva som blir billig kan vel diskuteres.

.

Link to post

Sunflyer tok turen i 2008. Ruten: Sukosan-Brindisi-Messina-Sardegna-Mallorca-Ibiza-Alicante-Cartagena-Gibraltar(her ble det en pause på tre uker pga mannskapbytte)- Lagos-Vigo-La Coruna- Portsmouth-Bergen. Turen til Gibraltar tok tre uker mens Gibraltar-Bergen tok litt over to uker (inkl 4 dager med reperasjoner og 2 dager værfast).

 

Dette er fullt mulig, men sørg for at seil og rigg er i god stand, så du slipper å bruke så mye tid på å reparere seil. Kjøp også en hardværssfokk og stormfokk før du drar slik at du tåler motvind bedre. Det var mye fin seiling men tiltagende motvind når man nærmet seg gibraltar og også endel utenfor portugal. Da er det greit å ha et lite forseil som tåler en trøkk. Og gjerne en gennaker eller spinnaker som du kan bruke i lite vind. Da sparer du endel diesel.

 

Mitt tips er uansett å bruke god tid, helst mer enn to måneder, slik at du har tid til å vente på gunstige vindretninger samt å kose deg på land av og til.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Vet ikke om det er så mye dyrere. Har en bekjent som hentet hjem sin 12 meter i sommer, treseiler på 62 fot. Han fikk pris på trailertransport til Kiel på rundt 70.000,- fra Kroatia. Han valgte å ta den sjøveien og brukte 50.000 i diesel(mye motvind og lite vind), + kanskje det samme til brennevin : ) Og brukte 4 mnd på turen, så hva som blir billig kan vel diskuteres.

Enig med Moosewine.

Trailer til Kiel er nok enklest. Men seil først til Koper/Slovenia. Henting i Kroatia blir ekstra kostnader for transportøren. Kroatia er ikke medlem av EU ennå, så transport fra Slovenia til Kiel blir liksom innenriks. Eller blir det mye mas med utførselpapirer/export osv. Dette sier ihvertfall transportørene jeg har snakket med.

Koper er en utmerket plass for lasting over på trailer. Mange transportører henter der. Fleste tyske, men også noen svensker så jeg. Rigging ned av seil/master går fort.

Seiling hele veien gjennom Middelhavet og videre nordover tar lang tid, og passer nok bare for oss AFP,er som har lørdager hele året :lol:

Lykke til!

Link to post

Nå er det ikke alle båter som er så greie å ta på trailer heller. Min har dyp kjøl (2,55) og både kjøl og ror måtte dermed demonteres og monteres igjen. Dessuten koster det å få rigget båten av og på samt at risikoen for skader ikke nødvendigvis er mindre på landeveien enn på havet. For meg kostet det hjemturen ca 80 000,- (inkl reperasjoner og diesel) til tross for at jeg brukte betalt mannskap. Hentet den ikke selv.

 

Men så kjøpte jo jeg en seilbåt, ikke et flytende st.hansbål... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

cintra5739.jpg

 

Vel, hvis dette kan kalles et st Hans bål...nå er det ikke denne men tilsvarende...

 

Synes det var rart de måtte ta av kjøl på den lille plastbalja din, men har vel kanskje noe med 2 meter fribord å gjøre? 12 meteren stikker minst like dypt som din men har litt mer balanserte mål i forhold lengde, bredde, fribord... : )

.

Link to post

Jøss Flyer, nå sank du dypt.

Tenk å kalle en skikkelig seilebåt for et sommer bål. :lipseal:

------

Skal vi da kalle tupperwearen din for plast flytebrygge laget for middelhavet ? :giggle:

 

Nei hvis du skal ha den lett opp og samtidigt seile litt så få den på bil til Kiel og seil hjem derfra,

snakk med de store transp firma og se om de kan ta deg billigt med på retur last etter oppdrag for Båtfabrikkene.

Menge muligheter, men du må ha alle papirer klare for transportør slik at han ikke får problemer ved grenseovergangene.

 

Her kan du lese litt om andre som sendt båten hjem fra omtrent samme plassen.

http://www.seiltursiden.com/

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Vel, hvis dette kan kalles et st Hans bål...nå er det ikke denne men tilsvarende...

 

Jøss Flyer, nå sank du dypt.

Tenk å kalle en skikkelig seilebåt for et sommer bål. :lipseal:

 

Vel, hvis man bruker 4 måneder og 50 000,- i diesel på 3000 nautiske mil kan man umulig ha en seilebåt? Selv med motvind hele veien kan det jo ikke stemme? Men det er selvfølgelig mulig at det var mannen som ikke kunne seile eller noe sånt...

------

 

Skal vi da kalle tupperwearen din for plast flytebrygge laget for middelhavet ? :giggle:

Vel Careka; først må du kjøpe deg båt. Så må du seile den 25 000 nautiske mil. Så kan vi treffes, sammenligne vedlikeholdskostnader og diskutere kvalitet/holdbarhet på båt og utstyr. Inntil videre er båten er en rask, trygg havseiler.

 

 

Nei hvis du skal ha den lett opp og samtidigt seile litt så få den på bil til Kiel og seil hjem derfra,

snakk med de store transp firma og se om de kan ta deg billigt med på retur last etter oppdrag for Båtfabrikkene.

Egentlig et godt råd hvis båten lar seg kjøre på trailer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Enkleste/men dyreste er trailer fra Koratia opp til f.eks. Kiel området.

Sjøsett den der og seil den hjem derfra.

 

Hvis man ser utelukkende på kostnadene er det vel best å ta frakt på trailer, det behøver ikke være veldig dyrt, det går mange charterbåter bl.a. fra Bayern ned til Adriaterhavet så det er muligens en del tomme trailere motsatt vei. Du sparer deg tid, slitasje på båten, diesel og havneavgifter. Skal du ta turen rundt må det først og fremst være for moro skyld.

Link to post

Hvis du velger ruten ut Gibraltar, anbefaler jeg at du tar en sving innom Azorene. Legg til i Horta på Faial og besøk Peter's Cafè Sport. Ha med maling og skriv en hilsen på moloveggen. Hvis du dykker, ta kontakt med den lokale klubben.

Hvis du spør en azorer om han snakker engelsk - svarer han : "selvfølgelig".

 

 

Du får også greiere seilas til den engelske kanal på derfra. Du går glipp av Biskaya - men...

Link to post

Det ser eg ikke bort ifra, men han var en av de dyreste. Ihvertfall i nov. 2005, men dette kan jo ha endra seg. Det viktige er og få priser med mange selskap. Det er fullt mulig å prute på fraktpriser også. Ellers meiner eg å huske at man slepp moms på frakten visst man frakter fra et eu land til et ikke eu land??

Personlig ville eg ha reist til Kroatia kanskje i mai juni og seilt litt i området som ferie. Så tatt båten på bil til kiel/Fredrikshavn eller gøteborg og fortsatt ferieturen nordover og hjem.

Link to post

Rundt 3500nm totalt, Kroatia til gibraltar rundt 1700 mil. Dette burde gå på 6-8uker burde det ikke ?

 

Enkelt regnestykke sier at om man holder 5kn. i gjennomsnitt tar det 14,16666 døgn, dersom man seiler hele veien i et strekk.

Så kan man bare legge til ligge og hviletid.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Hei, hva slags båt har du kjøpt? Ser ikke det i tråden.

Jeg kjøpte en Hanse 371 i Split, Kroatia iår og brukte en del tid på å undersøke transportalternativer (sjøveien var ikke aktuelt for meg pga tid og kompetanse). Jeg endte opp med en tysk transportør som jeg kan anbefale.

Tok båten til Fredrikshavn og seilte derfra. Kost EUR 6.000,- Split-Fredrikshavn

Alt gikk etter planen.

Kontakt meg gjerne på alumag@online.no omg du ønsker mer detaljer.

 

Erik

Link to post
  • 6 måneder senere...

Løfter denne igjen. Planlegger å seile Ingeborg hjem i 2013, og da er det opplevelsen som gjør at de 3500 milene fra Athen er attraktive. Har også sett for meg at 3 måneder kan være gjennomførbart med balansert rom for gangtid, ventetid, reparasjonstid og rekreasjonstid. Antatt tid for å legge fra kai primo mai, er fortsatt usikker på om hva som er best opplevelse/nytte-koeffisient ved kursvalg etter Gibraltar; Azorene - Irskesjøen eller Portugal - La Coruna - Irskesjøen. Caledoniakanalen blir det uansett. Får komme tilbake til detaljer når jeg har spekulert mer... :cheers_wine:

HF: LB3GH

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...