Jump to content

Seilerute fra Kroatia til Norge, trenger hjelp


Terje Bjørge

Recommended Posts

Azorene - Irskesjøen eller Portugal - La Coruna - Irskesjøen: Å seile om Azorene er jo ca 1000 Nm lengre, så det må vel bestemmes av tid og lyst. Er det en skikkelig havseilas som trekker eller er det hopping fra havn til havn oppover kysten av Portugal og Spania. M.h.t det siste er det mange koselige havner, men ta høyde for motvind og til dels meget tykk havtåke. AIS og radar er absolutt å anbefale.

Link to post

...ta høyde for motvind og til dels meget tykk havtåke. AIS og radar er absolutt å anbefale.

Har sett at det kan bli både butt og grautete, i tillegg til svell. AIS og sannsynligvis bredbåndsradar står høyt på ønskelista - må bare avklare med tollvesenet hvor plundrete jeg skal gjøre det :confused:

 

Havseilas får vi flere av seinere - vestkysten av Portugal og Spania frister i grunnen svært som (for oss) uutforsket land. :smiley:

HF: LB3GH

Link to post

Jeg tok turen fra Korfu til østfold for 3 år siden. Begynte den 15 August og brukte ca 6 uker. Undersøkte mulighetene for å gå kanalen i sør Frankrike (kanal de midi), men her er største dyptgående kun 1,6 meter og det er anbefalt maks 1,5 meter. Min båt er 2,1 meter, så det ble tur rundt Spania.

Brukte 2 uker fra Korfu til Gibraltar. Det ble mye motorkjøring, da det omtrent var flatt vann det meste av veien. La opp til lange dagsetapper og noen nattseilaser over lange strekninger.

Nordsiden av Cicilia var styggdyrt(les mafia)havne avgift opp mot 800 kr. Ellers på turen lå avgiften rundt 450 kr. Hadde planlagt en tur innom Sardinia men her er det luksus-skatt på 1000 euro for båter over 40 fot, så det ble med å se på klippene på sørspissen med kurs videre mot Mallorca.

Gibraltar til La Coruna i nord-spania tok ca 5 dager med 2 nattseilinger. Fortsatt lite vind. 3 timer med frisk seiling ut fra Gibraltar, og deretter mest for motor.

Biscayabukta ble ett friskt bekjentskap. La Coruna til Brest i Frankrike tok 40 timer. Det var værmelding på frisk bris til kuling og vinden kom inn fra sørvest. MEN så var det et lavtrykk som endret kurs ganske så brått, så etter 3 timers seilas fra Spania, var det umulig å snu. Hadde vindkast opp mot 70 knop i kastene og gjevn vind over 55 knop i 3 stormbyger. Bølge høyden var vel på det verste 10 meter. I mellom disse 3 storm toppene, blåste det gjevnt 45 knop.

Gjennom den Engelske Kanal hadde jeg lest om både tåke og vind, båttrafikk og strøm. Men det var stort sett sør vest, stille til bris, hele veien opp til Nederland. Stort sett flott vær og kun en dag med regn. Jeg gikk langs kysten av Frankrike, strømmen var ikke merkbar og så pent lite til all båttrafikken. Den ligger ganske langt ut fra land. Kun fra Dover- Calias og oppover ble det mye båttrafikk.Fra Dover_Calias og opp til Helgoland ble det mere å passe på, en god del grunner, merkbar strøm, mye båt-trafikk og trafikksoner.

Jeg dro opp vestsiden av Danmark og igjennom Limfjorden til Skagen. Krysset over til Smøgen i Sverige og så (E-6) hjem.

Med alle papirene i orden, var det ikke noe problemer i havnene. Noen steder litt rare rutiner og andre steder ikke noe papirarbeid i det hele tatt.

 

Reiserute: Korfu-Leuca-Roccella marina-Milazzo-San Vito Lo Capa-om Sisilia til Portocristo-Mellom Ibiza og Formentera til Torrevieja-Gibraltar-Vilamoura-Cascais-La Coruna-Brest-Cherbourg-Dieppe-Dunkerque-Scheveningen-Vlieland-Borkum-Helgoland-Rømø-Thyborøn-Løgstør-Skagen-Smøgen og hjem.

Turen var en stor opplevelse og anbefales.

Link to post

Unasett er det nok lurt å starte tidlig på sesesongen. Mai er perfekt slik jeg ser det men det er nok da typisk lite vind fra Italia til Gibraltar, selv om du kan oppleve mye vind også. Høsten kan være en utfordring i Biscaia, så jeg anbefaler å krysse før september. Kinsale som ligger syd på Irland er en flott havn med en sjarmerende landsby så jeg ville tatt sikte på å seile La Coruna-Kinsale siden du har bestemt deg for Irskesjøen og Caledoniakanalen.

Link to post

Jeg vurderer båtkjøp i Midelhavet, og har fått priser på både land- og vanntransport. Transport landeveien fra Slovenia til N. Tyskland kommer på ca NOK 60 000 inkl euro VAT. Dette er for en båt på 13 meter, total høyde 4,10 meter og bredde 3,85 meter.

 

Et 3-manns profesjonelt deliverycrew fra Marmaris til S. England kommer på omtrent det samme, men her må man ta høyde for forsinkelser osv, som gjr dette alternativet mer usikkert.

 

EN kollega fikk transportert en Sun Odyssey 34' fra S-Frankrike til Belgia i fjor sommer. Dette kom på ca 35 000,-. Antar min båt blir dyrere pga størrelsen, som sikkert gir fler begrensninger ift eskorte osv. På den annen side, så antar jeg også at det er en del forhandlingsrom på de prisene jeg har fått oppgitt.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...