ottis Startet 28.September.2010 Link til dette innlegget Startet 28.September.2010 Har satt båt inn for vinterlagring. Motor Mercury 80 hk. 4t. 06 mod. Motor ble vasket og skylt grundig, men den ble ikke kjørt igjenom med ferskvann Forstår at dette er en viktig del, men hvor viktig er dette.?? Er det blitt gjort en tabbe her.... Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Ja, dette er en tabbe. Mye viktigere å kjøre gjennom med ferskvann enn å spyle utvendig. Er ganske enkelt å fikse nå da om hengeren står på en bukk eller på båten. Sette på klokker på kjølevannsinntaket på undervannshuset (Biltema har slike) start motoren - sett på vannet. La den gå på tomgang i noen minutter slik at du får skylt ut alt saltet. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Jo fortere du får gjort det, desto bedre Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kasper22 Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Du risikerer ikke noe havari for å si det sånn.. men det er greit å få skylt ut salt og annet grums mens det fortsatt er nogenlunde ferskt. Etter noen mnd i opplag vil det tørke inn og stivne rundt omkring i kjølekanalene i motoren. Du kan få en pekepin på hvordan det ser ut hvis du plukker ut termostaten og offer-anodene fra blokka. De bør uansett sjekkes/rengjøres før båten går på vannet til våren. Mener jeg så et innlegg her om en som med kjørte motoren i sitronsyre for å få ut salter, kansje noe å vurdere hvis det ser ille ut ?. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Mercury har alltid vært motorer med mange fine detaljer så kanskje den motoren har en enkel anordning for å sette på en hageslange og spyle gjennom uten å starte motoren. I tilfelle ville jeg latt den spyle gjennom i min. 10 minutter. Sjekk bruksanvisningen! Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) Sikkert greit å kjøre i ferskvann, men min far hadde en 5hk Evinrude som gikk i 30 år uten å noen gang blir kjørt i ferskvann eller konservert. Redigert 28.September.2010 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 kansje den var luftkjølt Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 På min Mercruiser er det i håndboken anbefalt å spyle sjøvannsystemet etter hver eneste tur. I praksis helt håpløst, men er produsentens måte å gardere seg på. En skikkelig gjennomkjøring hver høst er nok fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Tabbe og tabbe, får neppe noe konsekvenser selv om du har glemt å spyle gjennom motoren med ferskvann. Men en klar fordel er det nok. Mange som ligger på vannet vinteren igjennom med utenbordsmotorer og svært lite bruk av båten, om noe i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.