ryfylkefjords Startet 28.September.2010 Link til dette innlegget Startet 28.September.2010 Er fersk båteier og trenger litt tips ang. vinterlagring av min båt Polar 770 med Volvo Penta TAMD30. Båten blir liggende på sjøen over vinteren så lurer på hva som bør gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) Jeg pleier å ta motorservicen nå på denne tiden av høsten: - Skifte olje og oljefilter - skifte finfilter og grovfilter diesel - skifte veivhusfilter - skifte sinkanoder på motor - sjekke vifte-/drivreim, evnt skifte - skifte/kontrollere kjølevæske - skifte/kontrollere girolje (se forøvrig motormanualen) Da slipper en å gjøre noe av dette til våren og motor bør ha "frisk" olje til vinteren for best mulig smøring...og det er vel det som står i instruksjonsboka også. Noen kjører vel også ferskvann gjennom saltvannsdelen av motorens kjølesløyfe, men når du allikevel kanskje starter motoren 1 g i uken eller hver 14. dag (som er å anbefale), vil jo saltvann gå gjennom systemet igjen, så akkurat dette er jeg litt usikker på. Det er vel mest for å få skylt ut salter fra bla varmeveksler at en del gjør dette. I båten er det vel viktigst med sirkulasjon, slik at ikke det dannes grunnlag for mugg/råte ol i kabin. Vurdere frostvakt i motorrom og kabin; det er jo avhengig av om du har tilgang til strøm og hvor kaldt det vanligvis blir. Når båten ligger på vannet er den jo i prinsippet bedre sikret mot frostskader, hvis du da ikke "fryser inne". En skikkelig vask av interiør med zalo eller et godt vaskemiddel for å få bort salt ol er jo også bra, med tanke på å unngå jordslag ol. For min del setter jeg på litt varme og prøver å åpne opp godt inne i båten. Hva gjør en så med kalesjen? Mange legger ingenting på den ser jeg (i båthavnen). Andre legger presenning på, men vær oppmerksom på at presenning(1 stk) kan føre til at kalesjetaket slår seg, drypper av vann. Kan derfor være smart å legge på 2 stk for å få dette "drenert" i mellom presenningene. Er det forresten noen som legger opplagspresenning på båten (som er tilpasset den og gjerne dekker den helt ned til fenderlisten) på sjøen? Blir det for tett da? Usunt for interiøret? Kjekt å ha båten på sjøen gjennom vinteren når en har trygg og isfri havn. Mange fine dager dukker gjerne opp både i november og desember. Samtidig gir det jo noen ekstra bekymringer. Bla må en huske å se jevnlig til båten og sørge for å måke av snø ol. Så mange triste eksempel på båter som ikke ble sett til i fjor vinter; der kalesjestenger og kalesjer ble brutt ned og ødelagt av snøen. Redigert 28.September.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Polarn Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Har du planer om å bruke den eller bare la den ligge? Skal den bare ligge kan du ha dekk-stativ. Da bær du også konservere maskinen. Du tar av slangen til sjøvannsinntaket og legger slangen i en bøtte. Fyller bøtta med ferskvann for så å fyre motoren. Etterfyll bøtta mens motoren går en stund så den får skylt seg godt igjennom. Stopp motoren og fyll bøtta med 50/50 vann og glykol og fyr motoren igjen. La motoren suge opp all glykolen og stopp rett før den suger luft. Sjekk om glykolen har gått helt igjennom ved eksosutløpet, om ikke fyll en bøtte til. Gratulerer med flott båt forresten Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.