Jump to content

Kan en generator avmagnetiseres under drift ?

kringeland

Recommended Posts

Har en G&M generator som plutselig sluttet å produsere strøm under gange.

I manualen er første punkt i feilsøking å "flashe" feltet F+ og F- med 12v.

Trodde dette var et problem som oppstod når generatoren stod lenge stille men dette er bare noe jeg tror.

Jeg er redd det er noe mer alvorlig

Noen som har kunnskap eller erfaring vedr dette ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Når du oppfordres til å "flashe" så er det remanensen, altså restmagnetismen man sikter til og den kan nok ikke forsvinne under gange.

At man mister spenningen på magnetiseringsviklingen blir noe helt annet, og det kan selvfølgelig skje mens generatoren går. Men hva det skyldes kan være så mangt.

Hvis det er en liten generator så har den trolig en regulator som er "en liten klump" og må skiftes, men er det en større generator så kan den ha et helt elektronikk-kort - som det heller ikke lønner seg å feilsøke eller reparere med dagens timepriser....

Men for all del: det kan også være noe helt annet som har ført til at den sluttet å levere spenning, så du bør nok feilsøke litt mer før du kaster deg over reservedelskatalogen.

Lykke til med feilsøkingen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hadde også samme problem med min generator. Flashet også ved å koble 12V rett inn på 230V uttaket i noen sekunder. Måtte gjøre dette hver gang generatoren skulle startes. Har nå fikset feilen på regulatorkortet, fant en NTC-motstand som hadde røket. Loddet inn ny og alt virker som det skal. Det anbefales å koble fra F+ og F- for å ikke ødelegge regulatorkortet.

takk for svar.

Får prøve med flashing, slik jeg forstår det kobler jeg fra ledningene f+ og f- fra regulatoren setter 12 v fra starbatteriet med rett polaritet på ledningene som er frakoblet noen sekunder for så å koble til regulatoren og starte for test.

Hvis det da virker ok men samme problem oppstår ved neste forsøk ligger feilen i regulatoren ?

Regulatoren hos meg er en stort sett lukket svart liten boks med en sikring i (denne er sjekket ut at er ok) så her snakker vi vel skifte om problemet ligger her.

Skjoldastraumen sluse

..... Regulatoren hos meg er en stort sett lukket svart liten boks med en sikring i (denne er sjekket ut at er ok) så her snakker vi vel skifte om problemet ligger her.

Jeg har jo en standardkommentar i slike tilfeller; det kan virke flåset, men det ligger mange, mange års erfaring innbakt:

"De fleste problemer skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser - og dette gjelder også for elektriske anlegg!"

Med andre ord, sjekk at du har gode forbindelser, uten irr og med godt strammede skruer og klemmer. Det er rent utrolig hvor mye krøll det kan bli utav en ganske liten vakkelkontakt :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 4 uker senere...

Jeg har jo en standardkommentar i slike tilfeller; det kan virke flåset, men det ligger mange, mange års erfaring innbakt:

"De fleste problemer skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser - og dette gjelder også for elektriske anlegg!"

Med andre ord, sjekk at du har gode forbindelser, uten irr og med godt strammede skruer og klemmer. Det er rent utrolig hvor mye krøll det kan bli utav en ganske liten vakkelkontakt :headbang:

En kan lære mye av andres erfaringer, etter å ha syket meg selv ned med tanker om dyre deler og omfattende reparasjoner tok jeg mot til meg og demonterte deksler og startet feilsøk i dag.

Av 4 ledninger på regulatoren var det kun 3 som var på plass, den tredje hadde bestemt seg for å hoppe av en stund.

4 ledning satt på plass og alt normalt igjen.

Noen ganger er det ålreit :-)

Skjoldastraumen sluse

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...