kringeland Startet 28.September.2010 Link til dette innlegget Startet 28.September.2010 Har en G&M generator som plutselig sluttet å produsere strøm under gange. I manualen er første punkt i feilsøking å "flashe" feltet F+ og F- med 12v. Trodde dette var et problem som oppstod når generatoren stod lenge stille men dette er bare noe jeg tror. Jeg er redd det er noe mer alvorlig Noen som har kunnskap eller erfaring vedr dette ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
DeadLock Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Hei. Generellt er magneter sensitive for varme. Hvor mye hver enkelt magnet tåler varierer. Sterk varme over lengre tid kan redusere magnet-kraften betydelig. Kilde: Temperature effects on magnets. Mvh, Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 En vekselstrøms -dynamo/-generator vil miste elektromagnetiseringen hvis rotorens sleperinger mister kontakt med en av børstene, eller hvis regulatoren er defekt slik at strøm til rotorviklingene brytes. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Poseidon Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Når du oppfordres til å "flashe" så er det remanensen, altså restmagnetismen man sikter til og den kan nok ikke forsvinne under gange. At man mister spenningen på magnetiseringsviklingen blir noe helt annet, og det kan selvfølgelig skje mens generatoren går. Men hva det skyldes kan være så mangt. Hvis det er en liten generator så har den trolig en regulator som er "en liten klump" og må skiftes, men er det en større generator så kan den ha et helt elektronikk-kort - som det heller ikke lønner seg å feilsøke eller reparere med dagens timepriser.... Men for all del: det kan også være noe helt annet som har ført til at den sluttet å levere spenning, så du bør nok feilsøke litt mer før du kaster deg over reservedelskatalogen. Lykke til med feilsøkingen! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Naurstad Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hadde også samme problem med min generator. Flashet også ved å koble 12V rett inn på 230V uttaket i noen sekunder. Måtte gjøre dette hver gang generatoren skulle startes. Har nå fikset feilen på regulatorkortet, fant en NTC-motstand som hadde røket. Loddet inn ny og alt virker som det skal. Det anbefales å koble fra F+ og F- for å ikke ødelegge regulatorkortet. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
kringeland Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 takk for svar. Får prøve med flashing, slik jeg forstår det kobler jeg fra ledningene f+ og f- fra regulatoren setter 12 v fra starbatteriet med rett polaritet på ledningene som er frakoblet noen sekunder for så å koble til regulatoren og starte for test. Hvis det da virker ok men samme problem oppstår ved neste forsøk ligger feilen i regulatoren ? Regulatoren hos meg er en stort sett lukket svart liten boks med en sikring i (denne er sjekket ut at er ok) så her snakker vi vel skifte om problemet ligger her. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Poseidon Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 kringeland skrev On 29.9.2010 at 18.49: ..... Regulatoren hos meg er en stort sett lukket svart liten boks med en sikring i (denne er sjekket ut at er ok) så her snakker vi vel skifte om problemet ligger her. Jeg har jo en standardkommentar i slike tilfeller; det kan virke flåset, men det ligger mange, mange års erfaring innbakt: "De fleste problemer skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser - og dette gjelder også for elektriske anlegg!" Med andre ord, sjekk at du har gode forbindelser, uten irr og med godt strammede skruer og klemmer. Det er rent utrolig hvor mye krøll det kan bli utav en ganske liten vakkelkontakt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
spilli Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 kringeland skrev On 29.9.2010 at 18.49: så her snakker vi vel skifte om problemet ligger her. Hei! Bare et lite tips. Det er mange som har fått "hakeslepp" av å opdage at drivreima var for "slapp" (Egen erfaring) Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Poseidon skrev On 29.9.2010 at 20.34: Jeg har jo en standardkommentar i slike tilfeller; det kan virke flåset, men det ligger mange, mange års erfaring innbakt: "De fleste problemer skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser - og dette gjelder også for elektriske anlegg!" Med andre ord, sjekk at du har gode forbindelser, uten irr og med godt strammede skruer og klemmer. Det er rent utrolig hvor mye krøll det kan bli utav en ganske liten vakkelkontakt En kan lære mye av andres erfaringer, etter å ha syket meg selv ned med tanker om dyre deler og omfattende reparasjoner tok jeg mot til meg og demonterte deksler og startet feilsøk i dag. Av 4 ledninger på regulatoren var det kun 3 som var på plass, den tredje hadde bestemt seg for å hoppe av en stund. 4 ledning satt på plass og alt normalt igjen. Noen ganger er det ålreit :-) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Poseidon Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 kringeland skrev On 23.10.2010 at 13.52: En kan lære mye av andres erfaringer, .....Noen ganger er det ålreit :-) Ja, det var jo en hyggelig tilbakemelding :-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.