Trekoggen Startet 28.September.2010 Link til dette innlegget Startet 28.September.2010 Har ikke svart/hvit-røyk. Hvor mye blårøyk skal en dieselmotor gi ved kald og varm motor? Har en 6 syl BMW. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Blårøyk er forbrent olje. Litt røyk umiddelbart ved oppstart er normalt. Det skal være ingen blårøyk under normal drift. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Du må få noen med tilsvarende motor til å uttale seg. Det er ikke slik at alle motorer skal være uten blårøyk ved varm motor... Vår gml Yanmar 77 hk røyk blått alltid, mer som kald, men også endel som varm og den gikk problemfritt i 20 år, 2000 timer så det var neppe veldig mye galt med den motoren... Irriterende med blårøyk, men det er normalt på de fleste motorer av litt eldre årgang også som varm, det er mer mengden en må vurdere. Min nåværende Yanmar YM30 er den første motoren som er totalt røykfri ved normal drift, også ved oppstart om jeg gløder først... deilig... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kodvaag Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Dersom jeg gløder min Volvo Penta TAMD40B maskin i 30 sekunder (som det står i boka) så ryker den ingenting ved kaldstart. "Ingenting", som i ikke synlig røyk i det hele tatt. Eksosen kommer ut under vann og bobler opp bak båten, så sjøen filtrerer kanskje litt. Før jeg visste jeg måtte gløde så leeeenge så røyk den litt hvitt i de første sekundene. (Ja, jeg vet at nå sank troverdigheten min noen hakk, sier at en gammel Volvo Penta ikke ryker) Men, den er kun kjørt 1700 timer... kanskje derfor. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
kringeland Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Har tidliger hatt BMW 636, på denne var det ingen røyk uten at det var svinkaldt. Har nå Volvo tok en tid å venne seg til røyken. :-) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Må bare vri ting litt på plass her. Det er ikkje normalt at eldre motorer ryker fordi de er gamle,, det er normalt at slitte motorer ryker. Min 6 syl ford ryker så eg nesten dør om vinden blåser det inn kalesjen. Sur dieseleksos. Ingen oljeforbruk, så det er nok dysejustering som trengs. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kodvaag Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 ..og den er gått hvor mange timer Sæbø? Den gamle Yanmar 3,5 turbo intercoleren jeg hadde i denne røyk litt, men den var kjørt 5500 timer: Dette er røyken fra første oppstart på sjøen det året. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Magne A. Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Min lille Yanmar 3 syl. fra 87' (2000 timer) ryker en liten dott hvis jeg gir litt mye gass ved kald start. Under gange ryker den ikke, ved full gass kan jeg kjenne lukt av dieseleksos men ingen røyk. Røyk er vel ikke normalt ved en tipp-topp stand motor, men endel motorer tar sikkert ikke skade av litt røyk mens det på andre kan være et tegn på at noe ikke er helt bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 1800 timer på min. Røyk er alltid eit dårlig teikn. Enten jobber motor (for) tungt, er slitt, har dårlige dyser, får for lite luft ol. Kan være slik i tiår uten at den kollapser Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volvo_penta_ Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 (redigert) Litt grå/svart røyk på en litt eldre dieselmotor må en regne med under oppstart. Ryker det blått er det jo oljeforbruk, ikke nødvendigvis noe problem bortsett fra at en må holde ett godt øye med oljenivået på motoren. Redigert 28.September.2010 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Anbefaler trådstarter å finne noen med tilsvarende motor å sammenligne med. Min over 40 år gamle TMD50 som kun har gått 1500!! timer ryker på tomgang enten den er kald eller varm, lukter diesel av eksosen, bruker ikke nevneverdig med olje, så det må jeg nok leve med. Fortsatt en stund til første ventiljustering i henhold til servicemanualen, denne skal tas ved 2500 timer, så om ca 20 år så blir det vel en liten jobb!! hehe Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
GeirFrode Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Har 2 BMW motorer. D190, 165hk. Den ene ryker omtrent ikke, den andre ryker mye, og blått, ved oppstart. Har mistanke om at minst en glødeplugg er defekt. Den hoster litt, men roer seg når den får gått 1/2 minutt. De har gått ca 2900 timer. Jeg har ikke kjørt de mange timene, så jeg har ikke all verdens erfaring selv. Men de bruker ikke merkbart med olje noen av de. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Min tmd70 motor fra 83 ryker når den er kald. Ikke noe ekstremt, men ryker litt. Etter 5 minutter og varm motor er det ikke noe røyk å se. Tror de fleste slike oppfører seg slik. Motoren har passert 16000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Har en Yanmar 3GM30F, på 24 hk og 3 sylindre. Den røyker noe forferdelig ved kald oppstart. Men starter uten røyk sålenge den er varm... Den røyker også på turtall øking, etter den er kald startet... Starter opp, røyker i 5-7 sec, så slutter den... Etter som jeg gir gass røyker den i noen sekunder... Gasser jeg til 1800 rpm, røyker den en stund, og slutter, gasser jeg videre til 3000rpm, røyker den, så slutter den igjen... Etter jeg har nådd fullt turtall (3400), og jeg setter i fri, røyker den ikke ved gasspådrag igjen! Vet ikke hva som er geli! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.