Jump to content

Dieselmotor - hvor mye røyk er normalt


Trekoggen

Recommended Posts

Du må få noen med tilsvarende motor til å uttale seg. Det er ikke slik at alle motorer skal være uten blårøyk ved varm motor... Vår gml Yanmar 77 hk røyk blått alltid, mer som kald, men også endel som varm og den gikk problemfritt i 20 år, 2000 timer så det var neppe veldig mye galt med den motoren... Irriterende med blårøyk, men det er normalt på de fleste motorer av litt eldre årgang også som varm, det er mer mengden en må vurdere. Min nåværende Yanmar YM30 er den første motoren som er totalt røykfri ved normal drift, også ved oppstart om jeg gløder først... deilig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Dersom jeg gløder min Volvo Penta TAMD40B maskin i 30 sekunder (som det står i boka) så ryker den ingenting ved kaldstart.

"Ingenting", som i ikke synlig røyk i det hele tatt.

Eksosen kommer ut under vann og bobler opp bak båten, så sjøen filtrerer kanskje litt.

Før jeg visste jeg måtte gløde så leeeenge så røyk den litt hvitt i de første sekundene.

 

(Ja, jeg vet at nå sank troverdigheten min noen hakk, sier at en gammel Volvo Penta ikke ryker)

 

Men, den er kun kjørt 1700 timer... kanskje derfor.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Min lille Yanmar 3 syl. fra 87' (2000 timer) ryker en liten dott hvis jeg gir litt mye gass ved kald start. Under gange ryker den ikke, ved full gass kan jeg kjenne lukt av dieseleksos men ingen røyk.

 

Røyk er vel ikke normalt ved en tipp-topp stand motor, men endel motorer tar sikkert ikke skade av litt røyk mens det på andre kan være et tegn på at noe ikke er helt bra ?

Link to post

Anbefaler trådstarter å finne noen med tilsvarende motor å sammenligne med. Min over 40 år gamle TMD50 som kun har gått 1500!! timer ryker på tomgang enten den er kald eller varm, lukter diesel av eksosen, bruker ikke nevneverdig med olje, så det må jeg nok leve med. Fortsatt en stund til første ventiljustering i henhold til servicemanualen, denne skal tas ved 2500 timer, så om ca 20 år så blir det vel en liten jobb!! hehe

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Har 2 BMW motorer. D190, 165hk.

Den ene ryker omtrent ikke, den andre ryker mye, og blått, ved oppstart. Har mistanke om at minst en glødeplugg er defekt. Den hoster litt, men roer seg når den får gått 1/2 minutt. De har gått ca 2900 timer.

Jeg har ikke kjørt de mange timene, så jeg har ikke all verdens erfaring selv. Men de bruker ikke merkbart med olje noen av de.

Link to post

Har en Yanmar 3GM30F, på 24 hk og 3 sylindre. Den røyker noe forferdelig ved kald oppstart. Men starter uten røyk sålenge den er varm... Den røyker også på turtall øking, etter den er kald startet... Starter opp, røyker i 5-7 sec, så slutter den... Etter som jeg gir gass røyker den i noen sekunder... Gasser jeg til 1800 rpm, røyker den en stund, og slutter, gasser jeg videre til 3000rpm, røyker den, så slutter den igjen... Etter jeg har nådd fullt turtall (3400), og jeg setter i fri, røyker den ikke ved gasspådrag igjen! Vet ikke hva som er geli! :sweat:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...