Jump to content

Bordsøyle dørk - rufftak

tuffff

Recommended Posts

Jeg har planer om å rigge til et litet bord i ruffen. Siden denne blir lite brukt vil jeg gjerne ha noe som ikke er i veien sånn til daglig, og ser for meg at en søyle fra dørk til rufftak med et bord som kan gli opp og ned på denne hadde vært ideelt. Bordet må også kunne svinges slik at det kan stå innover sittebenk oppunder taket når det ikke er i bruk. I prisippet holder det med to posisjoner en nede i bordhøyde og en helt oppe - og med 90-130 grader sving.

Noen som vet hvor/om slikt kan skaffes? Har lett rundt men kan ikke finne noe som passer, på tross av at jeg vet jeg har sett det i enkelte seilbåter tidligere.

Bordplaten kan jeg fikse selv - det er leamikken jeg er ute etter.

mvh tuffff

Norsap var linken til Rolf også. Finner ikke noe der som passer.

Jeg må ha et rør som er sånn rundt regnet to meter langt med en låsbar ring som kan gli i hele (1,5 m) dets lengde. På ringen må det være fester til en bordplate. Dørk og rufftaksfeste (to dørkfester) for røret må jeg også ha naturligvis.

Jag kan mekke noe til ved å slakte en stolsøyle jeg har og improvisere noen fester oppe og nede, men er usikker på hvor elegant denne løsningen blir, og mangler uansett et alu/rustfritt rør på 63-64 mm ø av to meters lengde.

mvh tuffff

Vil ikke se bort fra at de selger deg et 2m rør selv om de ikke har det i sin produktkatalog. Jeg ville tatt en tlf og fortalt hva jeg trengte....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ups, blinkslet litt på linken til Rolf. Ellers så har jeg et slikt arrangement i min Saga27. Denne båten er nå gått ut av produksjon, men hva med en telefon eller mail til Saga Boats og spørre om hvem som laget dette for dem? Email: adr@sagaboats.no, telefon: 57 85 84 80. Hjemmeside: sagaboats.no

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tenker meg noe slikt som dette på linken Bordsøyle

Hvis man bare bruker armen samt delen for og feste bordplate på.

Spørsmålet er vel hvor stor diameter på søylen du må ha?

Hvis jeg hadde brukt den jeg linker til, så ville jeg lagd hull i bordplaten også, og tredd alt på før jeg hadde festet søylen.

Søylen kan festes med egne ringer laget av teak f.eks

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...