Jump to content

JMA-305 Radar sluttet å virke

sjøleik

Recommended Posts

Hei,

er det noen som kan noe om ovenfor nevnt Radar, har en sånn selv, eller har dokumentasjon om den?

Sluttet bare å virke, midt i værste regn- og tåkevær, så klart.

Strømforsyningen, sikringer osv er ok, målte spenningen helt frem dit hvor den forsvinner i elektronikken...

noen ideer/hjelp?

JMA 305

NKE-176 (scanner unit)

NCD-451 (display unit)

driftsspenning 24V

mvh

Karl/Sjøleik

Først må du konstatere hvor feilen ligger. Da er det nyttig å vite :

Hva skjer når du slår den på?

Går antenna rundt?

Ser du i det hele tatt noe på skjermen? Avstandsringer - peilelinjal - sweep - støy - lys i bejeningsknapper?

Før i tida skrudde man opp gain og brill for å se om man kunne se sweepet. Det var den gang radarer var runde. Finnes sikker en måte å gjøre tilsvarende på firkantede radarer.

Piper det i antenna når radaren skifter fra st/by.( Magnetroner må vel fortsatt varmes opp.)

Det gjelder å lokalisere feilen i Sender, Mottaker, Antenne eller Display.

takk for svar.

nei, den er helt død.

Tenkte først på sikring eller strømforsyning, men dette er i orden.

kontrollerte alle kontakter, sprayet dem.

Rotor, belysning osv kommer først etter oppvarmingstiden, dvs 3-4min. men den varmer altså ikke opp...

antagelig en transistor i spennings-/frekvensomformeren - men siden jeg hverken har oszilloskop eller koblingsskjema trenger jeg litt hjelp.

flere ideer?

Du verden. det er jo en rund radarsmiley.gif

nei, den er helt død.

Rotor, belysning osv kommer først etter oppvarmingstiden, dvs 3-4min. men den varmer altså ikke opp...

Den er tydelig vis ikke helt død.

Du skriver "rotor"? Det er to ting som roterer på en sånn radar. Antennen og avbøyningsspolen rundt billedrørshalsen. Roterer begge?

Skru gain og brilliance til max. Ser du noe som helst? En prikk i senter - en rett strek fra senter Roterende sweep uten noe ekko.

Hva slag antenne har du "Osteklokke" eller åpen roterende scanner?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

du misforstår:

det skjer INGENTING når jeg slår på. intet lys, ingenting roterer, null, niks.

som sagt tror jeg at feilen ligger i spenningsstabilisator/-omformerdelen. Men for å finne den trenger jeg noe service-manual - eller en som kan dette...

og, jo, rotor(antenne) sitter under osteklokken.

:confused: :confused: :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...