Jump to content

Elektronisk sjøkart, hvilke har flest detaljer ?

Vikane Inlander

Recommended Posts

Sammenlignet Navionics-kartet på min Lowrance plotter i dag opp mot et på en simrad plotter, usikker på hva det er på disse, men er det mye forsjell på de forskjellige kartbasene, hvor mange er det snakk om ?

Synes det stod flere dybdemålinger på simrad plotteren, og jeg synes faktisk det kunne vært noe mere på min Lowrance. Drømmen hadde jo vært å hatt kystverket sitt kart med dybdedata da, men det er vel ikke mulig å få på noen plotter ?

Har fått samanlignet litt Navionics gold på ein lowrance plotter mot min egen C-map på ein Interphase plotter.

Her rundt om Brattvåg på sunnmøre har iallefall C-map mykje meir info om djupnedata, bunnforhold og diverse.

Ut fra det eg har sett har C-map samme info som dei store sjøkarta, og båtsportkarta mener eg har litt mindre med info.

Det som irriterer meg mykje med Navionics karta er at dei har klart og fått på eit grynne kryss på kartet, men enkelte plasser har dei ikkje klart og fått på kor djup den grynna er.

Ser heller ikkje noko system med det, så den grynna kan vere 1meter eller 10meter.

På dette punktet missliker eg Navionics sterkt, og for og sjekke om eg hadde alle innstillingane rett var tok eg kontakt med lowrance reperantøren for og sjekke, men alle instillinger var korrekte.

Eit + for Navionics var at den hadde eit korrekt oppsett av havna her i Brattvåg, men C-map har ikkje opptatert kart fra havna.

Ut frå manglende info om grynnedjupner på Navionics vil eg heller velge C-map, dette er synd da mange gode kartplottere har Navionics.

Spesielt Lowrance som har forholdsvis gode kartplottere med høgteknologiske ekkolodd og radar muligheit som passer fritidbrukaren, er det synd at dei velger dette kartsystemet.

Redigert av Terje338 (see edit history)

Jeg vet ikke hva som er bedre/best osv, og forskjeller er det sikkert. Vær likevel klar over at både plotter-oppsett og zoom-nivå påvirker hva som faktisk vises på den aktuelle kartplotteren til en hver tid. Og også tid for når kartet sist var oppdatert. Sånn sett kan det være risiko for at trådstarter kan ha sammenlignet litt epler og pærer. Som sagt, det er helt sikkert forskjeller på ulike kartsystemer, men at det skulle være "mye" (slik det påstås) - i alle fall når det gjelder "basic" i form av dybder, grunner, skjær etc - det kan jeg vanskelig tro. Øvrig "ekstrainformasjon" i form av spisesteder, bensinstasjoner, havnebilder osv. varierer nok mye, men det er jo noe helt annet.

Redigert av Ronald (see edit history)

Ronald er inne på noko med zoom nivå og innstillinger.

Merket dette på Lowrance plotteren at om ein zoomer mykje ut vil enkelte djupnedata forsvinne.

Men enkelte grunner som nemnt tidliger viser ikkje uansett zoomnivå eller plotterinstillinger.

Tipper dette gjalt 5-10% av alle djupnestikka av grunnene rundt om her.

Det som irriterer meg mykje med Navionics karta er at dei har klart og fått på eit grynne kryss på kartet, men enkelte plasser har dei ikkje klart og fått på kor djup den grynna er.

Nettopp dette er et stort irritasjonsmoment ja, står en mengde kryss som er ment avmerket som topper, og når jeg går på punktet med pekeren og trykker info, så kommer dybden opp, hvorfor i granskauen kan ikke dybden stå på kartet ??!! Akkurat dette er noe som irriterer meg grenseløst, og gjør at jeg vil vurdere plottere med andre kartsystemer.

Sammenligningen min er gjort direkte, med de to aktuelle plotterne ved siden av hverandre, kartet på simrad'en er faktisk gamlere enn mitt eget navionics kart, og i samme zoom-nivå viser dette flere dybde-målinger, må si jeg ble litt skuffet da :(

Om du går inn på ifo på grynnen og der står djupnestikket i meter er det mykje sannsynlig at det er innstillingene dine som er problemet.

Prøv ein dag du har tida og sett deg grundig inn i menyen på plotteren, og prøv også med meir zoom over grynne om djupnestikket kjem da.

På dei grunnene eg refererer til var ikkje der noko info om eg gjekk på info om grunnen.

Man bør være klar over at når man "zoomer" inn og ut i slike kart, så vil kartmaskina bytte kart. I kartmaskina mi kan jeg ved å høyreklikke i kartet få fram informasjon om hvilke kart jeg har til rådighet i det aktuelle området. De skalaene som er merket med et lite kartsymbol er de jeg har, og den som er uthevet er den som er i bruk. Det står også på skjermen hvilken skala jeg har zoomet til.

skalaer01.jpg

Sånn zooming skal man være meget forsiktig med. Å zoome et 1:250000 kart til 1:5000 vil garantert gi en voldsom mangel på informasjon, rett og slett fordi informasjonen ikke er der.

Bruker jeg 1:10000 kartet og så velger 1:50000 zoomer maskina ut.

Mulligan:

Dersom man med de overnevnte to plotterne zoomer seg inn på lik målestokk, f.eks. "0,86nm" for et gitt område,

skulle man ikke da forvente omtrent samme detaljinformasjon i kartbildet,

dvs at plotterne velger det kart med høyest detaljgrad ut fra fra zoom-valg og målestokk?

En plotter velger jo vanligvis kartgrunnlaget automatisk når man zoomer og ikke manuelt slik du viser til over.

Mulig det var klønete spurt, men du skjønner sikkert hva jeg mener... ;)

Redigert av Phoebe (see edit history)

forvente omtrent samme detaljinformasjon i kartbildet,

Jo, dersom kartgrunnlaget er det samme. Hvis det ene systemet har detaljkart og det andre ikke har vil det bli forskjell. Poenget mitt er at det er viktig å vite hvilke kart man har til rådighet.

Kartmaskina mi kan også velge skala med ut/inn knappene på skjermen. Det er ikke bare manuellt valg. Jeg kan også velge et område med cursor på skjermen. Det interessant er at dersom jeg velger et lite område mitt i Skagerrak med cursor så gjør maskina ingenting. Rett og slett fordi det ikke finnes detaljkart. Samme hvis jeg zoomer for langt inn. Skjermen blir grå. Inne på havna i Strømstad kan jeg zoome inn til 1:250 fordi jeg der råder over spesialkart. Selv om 1:250 er hinsides fornuft.

Jo, slik oppfører også mine to Simrad-plottere seg med C-Map Max -kart.

Zoomer jeg inn "utaskjærs" stopper detaljgraden og innzoomingen der hvor kartgrunnlaget har begrensninger.

Kjører jeg derimot zoomen i bånn i Stavern havn, er til og med akterfestene (blåsene) i gjestehavna inntegnet :giggle:

Men tilbake til trådstarters spørsmål; Gitt to ulike plottere og/ eller kartgrunnlag:

Skal man ikke forvente samme detaljgrad (for eksempel dybdeinfo) i samme målestokk og kartoppløsning selv om det er forskjellig hardware"?

Det er vel uansett Kartverket som har levert grunnlagsdata for de elektroniske kartene, uavhengig av merke?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Nettopp dette er et stort irritasjonsmoment ja, står en mengde kryss som er ment avmerket som topper, og når jeg går på punktet med pekeren og trykker info, så kommer dybden opp, hvorfor i granskauen kan ikke dybden stå på kartet ??!! Akkurat dette er noe som irriterer meg grenseløst, og gjør at jeg vil vurdere plottere med andre kartsystemer.

Siden info kommer opp når du plasserer kursor på krysset, så betyr det at informasjonen finnes i kartet, men at det er programvaren i plotteren som velger å ikke vise informasjonen.

Med slike forutsetninger skal det være likt.

Mnjaa, ikke nødvendigvis vel? Som jeg nevnte tidligere, så mener jeg plotterens oppsett også kan påvirke dette. F.eks. kan det settes gresnser for for dype grunner som evt skal skjules. Ergo kan sågar samme hardware vise ulik detaljering med samme kart og samme zoom.

...eller er jeg på villspor, og har misforstått spørmålet...?

Og hvis jeg ikke er på villspor: Tar vi dette videre til ulik hardware, så kan det godt hende at fabrikkinnstillingene for de nevnte settings er noe ulike...? Det finnes vel ingen internasjonal standard for hva som skal være default?

plotterens oppsett også kan påvirke dette. F.eks. kan det settes gresnser for for dype grunner som evt skal skjules.

Yepp, slik er det på min Interphase plotter (som kjører C-map kart). Jeg har satt opp slik at kun grunner på 3m og grunnere vises. Jeg er ikke interessert i grunner på 20m dybde midtfjords.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Altså at det ikke er gitt at to plottere av ulik hardware viser det samme selv om kartgrunnlag og zoomnivå er likt?

Selvsagt. Men de er i stand til å vise det samme. Og det var det som var spørsmålet. Jeg kan sette kartmaskina mi i "Low detail" men jeg ser ikke hensikten.

Det går an å stille og skru seg vekk fra den siste rest av funksjonalitet.

...Og det var det som var spørsmålet...

Nå skal jeg ikke spikke flis, men jeg opplevde ikke spørsmålet sånn. Det stod: "...Gitt to ulike plottere og/ eller kartgrunnlag: Skal man ikke forvente samme detaljgrad (for eksempel dybdeinfo) i samme målestokk og kartoppløsning selv om det er forskjellig hardware?"

Jeg mener at disse forutsetningene ikke er nok for å kunne svare ja på spørsmålet. Man må også sikre at plottersettingene er identiske mht hva som skal vises av detaljer.

Men vi er nok enige i sak :cheers:

Som et innspill kan jeg nevne at min lowranceplotter (LMS) ikke var til å kjenne igjen etter en firmwareoppgradering for et år siden. Før oppgraderingen var jeg sterkt misfornøyd med kvaliteten på "navionics-kartet", men etter oppgraderingen kom det flere dybdekoter, mye mer hensiktsmessige dybdevisninger i de fleste oppløsninger etc, og feile +markeringer på stor dybde var fjernet, selv om dataene på kartbrikken var de samme.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...