Jump to content

La båten ligge på sjøen med opplagspresenning

Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg har båten liggende ute hele året, men blir vel ikke helt klok på hva som er båtens beste til enhver tid. På høsten/vinteren blir det jo til at båten brukes i ny og ne, men ikke så ofte som i høysesongen. Da blir den selvsagt liggende mye "for seg selv"; noe ensom...men alltid med omtanke og varme like i nærheten, for å si det slik.

Det er jo viktig med luftbevegelse i båten for å unngå at det blir innestengt og grunnlag for mugg og annen drit...så kanskje har jeg allerede svart på spørsmålet selv, men hva mener spisskompetansen om følgende:

1. Båten ligger på vannet med kalesje; bare med en beskyttende presenning over toppen. Enkelt og ta av og på. Presenningen er vel så mye på for å unngå fugledrit ol., som vær, vind og etterhvert noe snø. Har lunk på i båten (et par fastmonternte frostvakter/stråleovner i kabinene)

2. Båten ligger med opplagspresenning. Denne er helt tilpasset båten fra baug til akter, men dekker jo båten ned over fenderlisten med kun en liten åpning helt akter. Grei å ta av og på, men betinger at kalesjen m/bøyler fjernes først. Kan jeg ha varme på?

Hva tykkes eder? Noen som lar båten ligge på sjøen med opplagspresenning; gir "maksimal beskyttelse" over fenderlisten, men er det sunt for båtens inneklima når den ligger på sjøen?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...