Jump to content

Hanse fra Yanmar til Volvo?

alidal

Recommended Posts

Det er neppe for å bedre kvaliteten som fører til dette skiftet... muligens prisen... Nå vet ikke jeg om Yanmar er så mye dyrere enn den grønnmalte bastarden som selges av Volvo.... men jeg formoder at store produsenter har gode avtaler på innkjøp, så det er vel slik at Volvo da kan tilby lavere pris...

Om jeg husker rett fra en annen tråd der en D2-75 kostet 175k NOK (fra leverandør)... så er vel ikke det heller å betrakte som rimelig.

Hva koster en Yanmar 75hk med seildrev da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette henger nok sammen med en total avtale de har forhandlet frem. De har jo nå Hanse, Dehler,Moody, Fjord. (glemte jeg noen?)

Dette blir en anselig mengde motorer i året (1000 i året?), og de har nok helt andre priser enn oss her på berget.

Tipper også at det ligger inne avtaler om lagerhold, montering etc....

De tar nok ikke så mye hensyn til hva kundene vil ha, eller kvaliteten på service leddet rundt i verden.

Dette henger nok sammen med en total avtale de har forhandlet frem. De har jo nå Hanse, Dehler,Moody, Fjord.

Det stemmer i allefall med hva deres selgere sa om saken på båtmessen i Sandvika for noen uker siden. Ja, du glemte vel Dehler for tror det var i en av de båtene jeg fikk forklaringen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 år senere...

Har selv gått fra Yanmar til Volvo. Angret ikke på at jeg valgte Yanmar i første instans og heller ikke at det ble VP i neste. Yanmar fungerte meget bra men jeg savnet den ikke da jeg tok sølefritt oljeskift/filterbytte i dag på mine VP's. Heller ikke vaskingen av sot i hekken som jeg nå er forskånet fra.

Når det er sagt ville jeg heller ikke vært bekymret av å kjøpe en ny Yanmar med common rail, tilpasset dagens teknologi.

Begge merkene leverer utmerkede motorer.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Grunnen til at Bavaria havnet på Volvo i sin tid var bla. den enkle ting at Volvo imøtekom kravene til Bavaria om:

Ingen lager: Bavaria vil ikke ha motorlager, de er ekstreme på logistikk, og lageret er når motorene er i en semitrailer under transport. Så det er konstant 3 semier i trafikk. En laster, en kjører og en leverer på verftet.

Ingen embalasje: Bavaria krevde at ingen motorer skulle være embalert eller stå på palle. Dette krevde i tilfelle arbeidskraft å pakke ut og et avfallshåndteringsproblem som ville kreve arbeidskraft. Motorene kommer derfor med en løftestropp uten embalasje og kan løftes rett ned i båten. Dette er noen av punktene til at Bavaria kan produsere billige båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...