alidal Startet 30.September.2010 Link til dette innlegget Startet 30.September.2010 Fikk et tilbud fra Fjordboats på Hanse 325 Smartline hvor eneste motoralternativ var Volvo. Noen som vet om Hanse har gått fra Yanmar til Volvo på resten av båtene også? Sitér dette innlegget Link to post
FRI Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Det er helt riktig at de har skiftet leverandør på motorer, de har også skiftet på stående rigg til Selden Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Einkvan som trur at skifte av motorleverandør har med anna enn pris å gjera? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Selvfølgelig har det med pris å gjøre, hva annet kan det være ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Det er neppe for å bedre kvaliteten som fører til dette skiftet... muligens prisen... Nå vet ikke jeg om Yanmar er så mye dyrere enn den grønnmalte bastarden som selges av Volvo.... men jeg formoder at store produsenter har gode avtaler på innkjøp, så det er vel slik at Volvo da kan tilby lavere pris... Om jeg husker rett fra en annen tråd der en D2-75 kostet 175k NOK (fra leverandør)... så er vel ikke det heller å betrakte som rimelig. Hva koster en Yanmar 75hk med seildrev da? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Junke Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Dette henger nok sammen med en total avtale de har forhandlet frem. De har jo nå Hanse, Dehler,Moody, Fjord. (glemte jeg noen?) Dette blir en anselig mengde motorer i året (1000 i året?), og de har nok helt andre priser enn oss her på berget. Tipper også at det ligger inne avtaler om lagerhold, montering etc.... De tar nok ikke så mye hensyn til hva kundene vil ha, eller kvaliteten på service leddet rundt i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Dette henger nok sammen med en total avtale de har forhandlet frem. De har jo nå Hanse, Dehler,Moody, Fjord. Det stemmer i allefall med hva deres selgere sa om saken på båtmessen i Sandvika for noen uker siden. Ja, du glemte vel Dehler for tror det var i en av de båtene jeg fikk forklaringen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hanse325 Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 En selger sa til meg at Volvo har "over-natten" leveringsgaranti på deler. Det må jo være en kjempebra fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 (redigert) Har selv gått fra Yanmar til Volvo. Angret ikke på at jeg valgte Yanmar i første instans og heller ikke at det ble VP i neste. Yanmar fungerte meget bra men jeg savnet den ikke da jeg tok sølefritt oljeskift/filterbytte i dag på mine VP's. Heller ikke vaskingen av sot i hekken som jeg nå er forskånet fra. Når det er sagt ville jeg heller ikke vært bekymret av å kjøpe en ny Yanmar med common rail, tilpasset dagens teknologi. Begge merkene leverer utmerkede motorer. Redigert 31.Mai.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Grunnen til at Bavaria havnet på Volvo i sin tid var bla. den enkle ting at Volvo imøtekom kravene til Bavaria om: Ingen lager: Bavaria vil ikke ha motorlager, de er ekstreme på logistikk, og lageret er når motorene er i en semitrailer under transport. Så det er konstant 3 semier i trafikk. En laster, en kjører og en leverer på verftet. Ingen embalasje: Bavaria krevde at ingen motorer skulle være embalert eller stå på palle. Dette krevde i tilfelle arbeidskraft å pakke ut og et avfallshåndteringsproblem som ville kreve arbeidskraft. Motorene kommer derfor med en løftestropp uten embalasje og kan løftes rett ned i båten. Dette er noen av punktene til at Bavaria kan produsere billige båter. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Ja. Båtprodusentene har sine grunner til å velge de motorene de gjør hvor økonomi og effektiv produksjon er det det stort sett dreier seg om. Hensyn til båteierens båthold, problemer og utgifter etter 3-5-10-20 år står nok ikke høyt på lista. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.