Kjetil1 Startet 30.September.2010 Del på Facebook Startet 30.September.2010 Det var skriverier i avisene her for en månedstid siden, om en politiker (skal ikke nevne navn eller tilhørighet) som hadde sett seg lei av ventelisteordninger, der man betalte i "store" summer for å stå på liste for å få båtplass. Han mente også at det var kun de som bodde feks i Stavanger kommune som burde få plass i Stavanger? Dette reagerte jeg på. Politikere har gått ut og sagt at folk måtte tenke nytt og bosette seg i nabokommuner for å ikke skape "press" i boligmarkedet i Stavanger. Så hvis jeg hadde hatt plass i Stavanger og så flyttet til Time, skulle jeg mistet plassen? Eller siden jeg allerede bor i Time, skulle jeg ikke fått lov å få meg plass i Stavanger? Dette kunne fort blitt diskriminerende, hvis alle kommuner skulle hatt slike regler, da Time kommune ikke har egen strandlinje... Riktig eller galt? Hva synes dere? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nordan family 27 Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Det er mange steder som har post-nummer kriterier til om du kan ha plass i havna eller ikke. Noen steder er det ikke hele kommunen engang - kun de med et eller to helt konkrete post-nummer. Noen kommuner (oslo) har også innført som krav til foreninger som driver på kommunal grunn at i tillegg til kommunens innbyggere kan de som bor i nabo-kommune uten strandlinje også søke. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Da hadde ikke så mange Oslofolk hatt båt, tror jeg ! Mange som legger båtene nedover i Østfold. Nesten umulig å få plass i Oslo.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Eg tror eg ville blitt ganske snurt om eg ikkje fekk båtplass i min kommune (rennesøy) pga folk fra f.eks Stavanger har alle båtplassene... Bør ihvertfall være en viss andel plasser som er for folk fra området... Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Ja, det er helt OK at innbyggere i kommunen kommer foran turister på ventelistene til de kommunale havnene. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) Men det burde kanskje vert opplyst når vi skrev oss på ventelista og har betalt (for egen del) kr.500,- pr år i en del år, for å stå på denne lista? Eller vil vi få refundert disse pengene? Leste i avisen at "venteliste-pengene" utgjorde ca 650000 kr pr år i en "hærverende båtforening" . Redigert 30.September.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Her er første avsnitt i Oslo kommune's VEDTEKTER FOR SMÅBÅTUTVALGET, RETNINGSLINJER FOR TILDELING AV BÅTPLASS: "Ledige båtplasser i båtforeninger på kommunal grunn tildeles fortrinnsvis personer bosatt i Oslo Kommune. Unntatt fra denne regelen er personer bosatt i kommuner som ikke har grenser til sjøområder. Disse skal forstatt ha adgang til å søke båtplass i Oslo kommune." Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Worry II Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Ja, man må jo være medlem for å få lov til å stå på den lista.. Kan nok være lurt å få svar på hvor mange som står i kø før deg ! Er det 50 eller 1050... Kanskje ikke noe vits i å stå på liste om antallet foran er høyt ? Om det er spekulasjon..? ikke godt å si, men det gir greit med penger inn ! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Kommuner som forfordeler utenbys personer driver antagelig en ulovlig praksis. Tror neppe dette ville stått seg i en eventuell rettssak. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Riktig eller galt? Hva synes dere? Kommunale båtplasser mener jeg at kommunens egne innbyggere bør ha fortrinnsrett til. Alle andre kan kjøpe eller leie plass hos private aktører i markedet. Hvis det mot formodning skulle være ledige kommunale plasser kan disse fordeles via medlemskap i båtforeninger etter ventelister eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Kommuner som forfordeler utenbys personer driver antagelig en ulovlig praksis. Tror neppe dette ville stått seg i en eventuell rettssak. Noen som vet om dette har vært prøvd for retten eller er kjent med uttalelser fra juridisk hold om dette? Ser ut til å være en ganske vanlig praksis enten at man må være bosatt eller får preferanse som i praksis vel blir omtrent det samme. Det er vel ikke vanskelig å finne argumenter for begge syn i en slik sak, men at kommunens egne innbyggere har noen fordeler i egen kommune fremfor andre bosatt hvor som helst er vel rent generelt ikke helt urimelig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Farco Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Noen som vet om dette har vært prøvd for retten eller er kjent med uttalelser fra juridisk hold om dette? Har ikke hørt om det. Jeg vil tro en person fra f.eks. Nesøya vil ha en dårlig sak mot Oslo kommune om han ikke får stå på en venteliste i Oslo. Han kan neppe gå til sak mot den enkelte båtforening, da de i h.h.t. avtalen med Oslo kommune har forpliktet seg til å følge Småbåtutvalgets vedtekter. Disse vedtektene tror jeg er fra 1980. Å eie en båt, er frivillig. Eier man en båt har man dessverre neppe krav på å bli tildelt en båtplass heller. Presset i indre Oslofjord er enormt, og Oslo kommune planlegger flere tusen nye båtplasser. Likedan er det vel i flere andre kommuner i Oslofjorden. Presset er nok like stort mange andre steder, ihvertfall i Sør-Norge. Tips: Kjøp aksjer i en bedrift som produserer bryggesystemer. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
tuffff Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Borgere har krav på likebehandling innen EU/EØS - uavhengig av bosted. På bakgrunn av dette tror jeg en båteier ville ha en god sak. Selvfølgelig ingen som har krav på båtplass, Farco, men likebehandlig har man krav på. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Borgere har krav på likebehandling innen EU/EØS - uavhengig av bosted. OK. Men det der er det jeg vil kalle et langskudd. Denne bestemmelsen kriminaliserer nok hundrevis av kommuner i mange typer saker. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Tips: Kjøp aksjer i en bedrift som produserer bryggesystemer. Den bedriften kan ikke leve av bare å produsere brygger. Mye billig fra Latvia/Polen. Er nok ikke de beste investeringsobjekt, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Denne bestemmelsen kriminaliserer nok hundrevis av kommuner i mange typer saker. Jepp, det stemmer nok - så også i min hjemkommune. Bestemmelsene er i de fleste tilfeller gamle, og har hengt med opp gjennom årene. Så lenge ingen prøver dem for retten så er de aller fleste kommuner og båtforeninger bekveme med disse. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Er nok ikke de beste investeringsobjekt, eller ? Jeg kan jo selvfølgelig endre det fra "produsent" til "å drive i bransjen". Joda, det er bare å sette sammen saker og ting fra Latvia/Polen her, og smelle på en logo, så kan du trygt kalle deg produsent, eller? Aksjer har jeg heller ikke greie på. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
TICORA Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Kommunale båtplasser bør være til folk bosatt i kommunen. Private kan leie ut til hvem som helst, markedet bestemmer her. Enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Jeg mener at med den kystlinjen vi har, burde det vert en folkerett å få båtplass, på lik linje med barnehageplass. Uavhengig av tilhørighet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Jeg mener at med den kystlinjen vi har, burde det vert en folkerett å få båtplass, på lik linje med barnehageplass. Uavhengig av tilhørighet. Jeg er bare enig hvis det følger med permisjon og kontantstøtte, for å ikke snakke om båttrygd. Redigert 1.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Jeg er bare enig hvis det følger med permisjon og kontantstøtte, for å ikke snakke om båttrygd. For ikke snakke om likebåtsrett...og likebåtslønn Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Og fradrag i skatten for alle utgifter på båten samt momsfritak på alt av nødvendige dippedutter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Farco Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 ABP = Avtalefestet BåtPensjon Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
nordan family 27 Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Nesten umulig å få plass i Oslo.. Det er ikke riktig. Det er faktisk ikke så veldig mange år med venteliste i Oslo. Det kommer an på størrelsen på båtplassen selvsagt, men det er nok mange som "tror" det er helt umulig uten selv å prøve. For de minste plassene er det faktisk ikke mer enn 4 års ventetid - for store plasser mer. Jeg står selv i "kø" i Oslo, og har har plass til mitt behov i kikkerten, dvs i løpen av noen år. Hadde jeg hatt min forrige båt ville jeg nok ha fått plass nå utfra det jeg ser i forening hvor jeg står. Og jeg har ikke vært medlem i så veldig mange år... Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Da hadde ikke så mange Oslofolk hatt båt! Mange som legger båtene nedover i Østfold. Nesten umulig å få plass i Oslo.. Spørs om ikke de som bor i Oslo ville hatt en svært så mye lettere tilgang til båtplass ved sitt eget bosted, om alle som ikke bor der ble strengt prioritert etter Oslo-innbyggere. Også de som allerede har plass i Oslo måtte vike for Oslofolk. Slik som kommunene rundt Oslo prioriterer "sine egne", f.eks Son, Asker etc. Virker som det dobbeltmoral ute og går, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.