Jump to content

Skal man kun ha mulighet til båtplass i den kommunen man bor i?


Kjetil1

Recommended Posts

Som ikke-jurist (ikke en gang ikke-hobby-jurist) skal jeg være forsiktig med å tolke EU-regler. Men at Norge har et spesielt syn på rettigheter som følger med kommunetilhørighet vet alle vi som har flyttet mellom kommuner, evt brukt deler av sitt arbeidsliv innenfor EU-systemet.

På et møte som blant annet kom inn på norske "spesialordninger" på kommunalt plan fortalte lederen av den danske delegasjonen denne historien:

Tre gutter i 7-års alderen diskuterte hvordan man laget barn. Den svenske gutten hadde full oversikt over de nødvendige øvelser. Den danske gutter var like klar på at barna kom med storken og ble droppet ned skorsteinen. Den norske gutten satt litt og tenkte, og kom med følgende konklusjon: "Det vet jeg faktisk ikke, men det eneste jeg vet er at fremgangsmåten varierer fra kommune til kommune"

Det hadde vært interessant med en prøving av rettighetene til kommunale (offentlige) båtplasser.

Laholm

Link to post

Som ikke-jurist (ikke en gang ikke-hobby-jurist) Det hadde vært interessant med en prøving av rettighetene til kommunale (offentlige) båtplasser.

Jeg har heller ikke disse kvalifikasjonene, men lurer litt på; Hva hadde "vi" båtplasseiere(leiere) sagt hvis vi ble avstengt fra hytter/ hyttetomter i innlandskommuner som vi ikke bor i?

Mvh

spilli

Link to post

Hvis det var kommunalt eide tomter så hadde det vært helt greit, men svært lite trolig, ja nærmest hypotetisk, og hvis kommunen hadde nektet private grunneiere å selge tomter og/eller hytter til folk som ikke bodde i kommunen så hadde vel det politiske flertallet endret seg rakt vil jeg tro?

Saken her dreier seg jo om kommunal grunn som er stilt gratis til disposisjon til en båtforening under forutsetning av at dette godet (gratis tomt og kanskje sågar infrastruktur betalt av kommunenes egne innbyggere, ingen andre) skal forbeholdes kommunens egne innbyggere, et greit prinsipp etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Saken her dreier seg jo om kommunal grunn som er stilt gratis til disposisjon til en båtforening under forutsetning av at dette godet (gratis tomt og kanskje sågar infrastruktur betalt av kommunenes egne innbyggere, ingen andre) skal forbeholdes kommunens egne innbyggere, et greit prinsipp etter mitt syn.

 

Gratis er det ikke.

Link to post

Gratis er det ikke.

 

 

kan det hende de ikke betaler leie til kommunen. Men det vet jeg som sagt ingenting om.

 

LBA er Leangbukten Båtforenings Andelslag og ASAL er Asker Seilforenings Andelslag, begge har etter det jeg vet festekontrakter med kommunen og betaler null niks og ingenting for disse, eller gratis som det heter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Den dagen det blir eiendomsskatt på bryggeanlegg, til inntekt til kommunene, så kommer det nok et frislepp på utbygging av private anlegg. Men hva skjer med prisene, tror dere, om det blir en storstilt utbygging og vesentlig kortere venteliste? -eller ingen venteliste..

Selv har jeg privat brygge på arvet sjøtomt, så bryggeplassen har kostet ca 30tusen i bygging av brygge, kjøp av utrigger og tau. Båtplass i foreninga på andre siden av veien koster 120tusen... Da blir det dyrt å ha en silver viking med 15 hk for fiske i fjorden..

 

Dere som har peiling på utbygging av havner og pris på dette, gjenspeiler prisen på plassene det det koster å bygge ut, eller er den høye etterspørselen med å på dra prisene til himmels?

Link to post

I Larvik betaler båtforeningene - de som altså disponerer kommunale havner - sånn ca. 1000,- i årlig leie til Larvik Havn KF pr. båtplass (dette som et gjennomsnitt). Bryggeanleggene er eldgamle og nedbetalt for lengst. All utbedring i form av nye bryggeanlegg osv betales enten gjennom innskudd av leietagerne eller i form av lån og dermed og økt årlig leie til Larvik Havn. Ikke noe gratis her i gården. Havneloven pålegger kommunene/havnevesenet å gå i null med alle havner.

 

mvh tuffff

Link to post

Det er ikke riktig. Det er faktisk ikke så veldig mange år med venteliste i Oslo. For de minste plassene er det faktisk ikke mer enn 4 års ventetid - for store plasser mer. Jeg står selv i "kø" i Oslo, og har har plass til mitt behov i kikkerten, dvs i løpen av noen år. Hadde jeg hatt min forrige båt ville jeg nok ha fått plass nå utfra det jeg ser i forening hvor jeg står. Og jeg har ikke vært medlem i så veldig mange år...

 

At noen symes det er akseptabelt å stå i flere år på venteliste er greit for meg. Men jeg mener at det kan gå an å stå på venteliste noen måneder, kanskje opp til et år. Men flere år er IKKE greit.

 

Eller er det ikke spesielt vanskelig å få tak i en plass, hvis man bare er villig til å akseptere litt kjørevei. jeg har plass på Kambo, ca 40 min. kjøring fra der jeg bor i Groruddalen. Tok en telefon når jeg hadde kjøpt båt og plassen var min.

 

Ellers er mitt standpunkt et det ikke er greit for en kommunal båthavn å bare tildele plasser til sine egne innbyggere. Greit med båtforeninger som har plasser til sine medlemmer dersom de ligger på "privat grunn". Men dersom kommunen driver båthavn må det være mulighet for de som ikke bor i kommunen å få plass på lik linje med borgere utenfor kommunen. Da er båthavnen offentlig og alle borgere i EU/EØS området skal ha like rettigheter.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Men dersom kommunen driver båthavn må det være mulighet for de som ikke bor i kommunen å få plass på lik linje med borgere utenfor kommunen.

Har enda til gode å høre om kommuner som driver båthavner. Stort sett er det vel båtforeninger som driver de kommunale båthavner. Og der i gården har de sine egne regler som igjen er godkjent av kommunen eller havnevesenet.

Link to post

Har enda til gode å høre om kommuner som driver båthavner.

 

Å, det er ikke mer enn ti år siden alle kommunale båthavner i Larvik - der er vel seks stykker fra Helgeroa til Lågens munning - ble drevet av havnevesenet.

Det er ellers riktig at reglementet for hver enkelt havn nå blir godkjent av Larvik Havn (havnevesenet), men der finnes et overordnet reglement utarbeidet av Larvik Havn hvor utenbysboende altså blir forfordelt. Dette tror jeg er problematisk i forhold til EU/EØS.

 

Dette er neppe enestående for Larvik.

 

mvh tuffff

 

PS: Er ikke Son f.eks., drevet av kommunen også? DS

Link to post

begge har etter det jeg vet festekontrakter med kommunen og betaler null niks og ingenting for disse, eller gratis som det heter.

 

Nettopp. Omtrent slik jeg antydet at det kunne være. Hvis båtforeningene i Asker ikke betaler noe for landareal til parkering/vinteropplag, er de nok litt heldigere stilt enn båtforeningene i Oslo. Uansett utgjør ikke dette mye pr. år for det enkelte båtforeningsmedlem.

Link to post

Hører av og til folk si at de må vente med å kjøpe båt til de får seg båtplass, eller en rimeligere båtplass enn det som er å få tak i i dag her i Ålesund. Da ville det jo, også ellers i landet, vært en ide for båtforhandlere å bygge ut eget anlegg hvor de leide ut plasser til båter solgt hos dem. Ville jo vært en genial måte å trekke til seg kunder.

 

Men hvor er flaskehalsen og årsaken til at det ikke er flere plasser tilgjengelig? -er det mangel på utbyggere, mangel på tomter eller treghet og motvilje hos kommunene?

Link to post

Dere som har peiling på utbygging av havner og pris på dette, gjenspeiler prisen på plassene det det koster å bygge ut, eller er den høye etterspørselen med å på dra prisene til himmels?

 

Kan bare svare konkret på ditt spørsmål hva angår utbygging av nye båtplasser der jeg er medlem, LBA, og der betaler man hva det koster å bygge nye båtplasser, hverken mer eller mindre.

 

Hvis båtforeningene i Asker ikke betaler noe for landareal til parkering/vinteropplag, er de nok litt heldigere stilt enn båtforeningene i Oslo.

 

Så vidt jeg vet så betaler de ikke noe som helst for noen ting.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Men hvor er flaskehalsen og årsaken til at det ikke er flere plasser tilgjengelig? -er det mangel på utbyggere, mangel på tomter eller treghet og motvilje hos kommunene?

 

Det er vel litt slik at foreningene har plasser til sine medlemmer og ønsker ikke å bli større. Da blir det heller ikke utbygd. MAn vet hva man har , ikke hva man får.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Leie av grunn.

 

Det var en del bråk om slik da Oslo kommune ville gi bort en fin tomt til Vålerenge Fotball som de skulle bygge stadion på. Kommunen hadde ikke lov til å gi bort en tomt til noen, den måtte legges ut på det åpne markedet for ikke å komme i konflikt med EU/EØS regelverket om subsidier.

 

Det kan vel også være tifelle her?

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Leie av grunn.

 

Grunnen er fortsatt tilgjengelig for almenheten og ville aldri ha kunnet blitt utnyttet på annet inntektsbringende vis så regner med at dette burde være greit. Men registrerer at hvis kommunen legger til rette så er det galt og gjør de det ikke så er det galt, i det hele tatt er sutringen blitt en folkeskydom! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

I kommunen hvor jeg bor er det i utgangspunktet bare en båthavn. Havnen har ca 200 plasser, og ca 120 personer står på venteliste.

De få som fikk tildelt plass i fjor hadde stått på listen siden 1998, så det er litt ventetid :eek:

 

Jeg har heldigvis båtplass i en annen kommune hvor jeg bodde tidligere slik at dette ikke er noe problem for meg, men jeg har uansett satt meg på listen, slik at jeg om 8-10år kan få en plass som er nærmere der jeg bor nå, hvis jeg ikke har flyttet eller lagt inn årene for godt innen den tid.

 

Problemet er at en del båtforeninger nå, inkludert den foreningen hvor jeg har plass i dag, ønsker å eksludere alle som ikke bor i rette kommunen, og enkelte foreninger i området har allerede i en årreke prioritert ventelisten etter postnummer, slik at de som bor nærmest får plass først.

 

Om det er feil eller ikke vet ikke jeg, men det burde være slik i ett land med så mye kyststripe og så mange muligheter til å bygge havner, at dersom behovet er så stort at folk må stå i kø i over ti år, å håpe på at noen andre avlider, så burdes det tilbys flere plasser.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...