JOO Startet 30.September.2010 Link til dette innlegget Startet 30.September.2010 (redigert) Har alltid hørt at en skal benytte flertrådledninger i båt.(med mange kordeler)- En bekjent av meg som har endel erfaring med båtstrøm mener at han etter dårlig erfaring med flertråd(blir sorte etter få år), heller ville lagt enleder ledninger. Skal bytte mye av det eletriske anlegget i seilebåten, og ønsker inspill/ andres erfaringer. JOO Redigert 30.September.2010 av JOO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 (redigert) Grunnen til at lederne blir svarte er som oftest at de er av ren kobber og blir oksydert. Fuktig saltholdig luft er kobberets verste fiende. Skikkelige anlegg i moderne båter bruker flerleder fortinnet kabel for å unngå disse problemene. Enledere er også mye stivere og tåler dårlig viberasjoner, flerledere er mye mykere. Når det er sagt så er det i alle år brukt mye "vanlig" enleder installasjonskabel i sjarker og skøyter, men du finner det ikke i nyere moderne båter. Det sikreste er fortinnet kabel, men det koster........... Redigert 30.September.2010 av MS Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Hvis du bruker en-leder må du bruke større tverrsnitt, dvs mere kobber, dvs dyrere. Bruk flertrådig men fortinn endene og bryk krympestrømper. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Eg har vore elektrikar i over 30 år, og ogso hatt ein heil del arbeid ombord på båt. I den tida har det aldri vore lovlig å bruka eintråda ledarar i istallasjonar i båt, det er begrunnet med at desse brekkar lettare i båt, på grunn av vibrasjonane. Det må vel då ogso seiast at fritidsbåtar med 12- og 24 volt anlegg er pålagt å følgja loven for installering, men der er ingen kontrollplikt i dette. Når det so er sagt at kopar irrar, og at det går hardt utover mangetråda ledere, so må eg seia meg enig i det. Men det er då berre å pressa på ein kabelsko av skikkelig materiale, og beskytta med ein bit krympeplast MED lim, so er mykje gjort. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Meget bra Dinamo. Hulda har fulgt dette prinsippet. Ombord her har det aldri vært en eneste svart korddel, ikke et eneste strømavbrudd. Det er bare på de lange 60/80 kvadratkablene jeg har benyttet tinnet kabel. Resten er vanlig kobberkabel. Klemte terminaler med og krymestrømpe med lim på de store kvadratene. Vanlig Biltema på de små kvadratene. Men etter hvert som det elektriske anlegget skrider fram, så kommer det til å bli benyttet krympestrømper med lim hele veien. Så ombord i Hulda er det gjennomført, nesten. Det er en halvmeters bit med armert huskabel på landstrømmen mellom skilletrafoen og strømtavla. Det er det hele. Jeg er nokså trygg på at denne ledningsbiten holder seg i skinnet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Om man har båten i ferskvann? Jeg kan ta meg læring av dette ;) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Jeg er nokså trygg på at denne ledningsbiten holder seg i skinnet. På den annen side; å bytte ut den (relativt kritiske) halvmeter'n er vel heller ikke det største prosjektet du har hatt på agendaen? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Nei, men det var en passus et eller annet sted om krav til armert kabel. Denne er armert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Du skal ikke bruke verken entrådet eller flertrådet i båt! Det eneste som er godkjent er mangetrådet, f.eks. RKUB. Fortinnet eller ei, avhengig av fuktighet etc. Men mangetrådet må den være, for å unngå at den blir sprø og brekker av vibrasjonene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Neppe mye vibrasjon i det skottet der ledningsnutten min er spikret fast. Det vibrerer mer i en gammel bygård på Majorstuen enn hva det gjør akkurat her hos Hulda. Jeg viser mot og tar tjansen. Men jeg tar poenget i forbindelse med motor og andre bevegelige deler. Jeg har også rør i vann-, eksos- og dieselanlegget. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Nyttige råd, dette! Selv i robåt er det jo litt pumpe og slikt - men hva er krympestrømpe med lim?? Jeg er også litt i stuss om dette med oksydering/svartfarging av kordelene i kabler; strømframføringen er vel like god, bare man sørger for god kontakt til det innenfor oksydet/det svarte? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Det er neppe kun kabelen, men også hvilken belastning kabelen øver på koblingen som er bakgrunn for "kravene". Jeg har all respekt for deg og ditt båtprosjekt, Hulda, men det er mange fler enn deg som har brent seg på å finne opp hjulet på nytt igjen. Generelt har jeg en innebygd skepsis for mange krav og normer her i samfunnet, men når det gjelder sikkerhet til sjøs, og da spesielt m.h.t. det elektriske, har jeg respekt for det faktum at bak mange av de kravene som stilles, er det store tragedier. Faktisk tror jeg kravene (også til kabel) burde være enda strengere, men hva hjelper det når oppfølging er lik null. En luring på BP har i sin signatur et sitat jeg ikke husker ordrett, men det er noe sånt som at selv ikkeden mest nitide planlegging kan erstatte den reneste griseflaks. Det burde mange, inkludert deg og meg, Hulda, legge seg på minnet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.