TICORA Startet 30.September.2010 Del på Facebook Startet 30.September.2010 Har fulgt med på båtmarkedet i hele år,både på Finn og messer og finner to helt forksjellige oppfatninger av markedet. 1. Båtprodusenter foretller om godt salg og mye etterspørsel. Lunde Båt skryter stort av mange salg, det samme Marex. 2. Båter på Finn ligger i evigheter, både nye og gamle. De færreste blir solgt og de som går ut av Finn blir som regel inaktive, ikke solgt. Dette til tross for mange gode kjøp der ute. Etter min klare oppfatning er markedet neste like trått som for halvannet år siden og Askeladden og Windu har permittert deler av arbeidsstokken. Hvorfor fortsetter produsentene å gi inntrykk av bonanza? Tror de vi som kunder er dumme og ikke følger med i timen? Det blir litt for dumt etter min mening. Mange leverandører leverer også opplagstjenester. Brukte selv en av disse i fjor da jeg fikk "rabattert" pris på kjøpet med båten. Virkeligheten i år er at andre leveandører av opplagstjenester er mye billigere med helt likt innhold som de etablerte merkene. Jeg fikk 30% hos levernadør av båten min men endte med en betydelig billigere (og anerkjent)leverandør etter en ringerunde. Har andre samme erfaring? Neste år kan vi kanskje slå oss sammen og presse prisene ytterligere? Synes ikke dette er galt når noen leverandører tar 600,-+mva pr time for å vaske båten innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 For å underbygge dette les her: http://www.dn.no/privatokonomi/article1986294.ece Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Tenker at du har rett i at båtmarkedet er i stampe, spesielt på gamle båter. Seriøse aktører i båtmarkedet holder kompetanse og etterhvert meget dyrt og avansert verktøy, maskinpark internett og bomring osv. osv. Det er ikke usansynlig at mekanikeren som bruker en datamaskin for å feilsøke på din båtmotor er den som stoffer båten din, pusser og oljer teaken din, polerer, vokser å vasker. Denne personen vil ha lønn året gjenom for å gidde å høre på deg å dine problemer når du kommer rekende for å få reddet båtferien om noe har skjedd. 600 kr timen reflekterer ofte dette. Motsatsen er for eksempel Polske vaskehjelper som gjør akurat samme jobben, uten å ha hverken kompetanse eller spesialverktøy, resultatet ser ofte helt identiskt ut, kansje bedre og, i hvertfall prismessig selv om den siste løsningen muligens kan vise seg som meget ulykkelig å kostbar på sikt. Når du nevner ting som bare er for dumt, å sutre over 600 kr timen for å få båten vasket innvendig, det er bare dumt! skjerp deg, har du ikke råd så gjør du det selv slik som mange av oss gjør Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Eldre, pleietrengende betaler 800 kroner for to timer for vask av gulv og banking av tepper. 600 kroner for å vaske en båt, ja, såpass skulle jeg hatt. Men så er det sikkert en betingelse å få ha opplag hos bedriftene, at de tar arbeidet med vinterklargjøring og vårpussen. Lar du dem ikke ta jobben, så får du ikke ha båten der.. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Når det gjelder bruktbåter er det opplagt kjøpers marked. Har inntrykk av at nybåtmarkedet går noe bedre, noe som muligens skyldes at de som virkelig har penger ønsker seg ny båt. Men det kan godt bare være en illusjon skapt av leverandørene for det jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Ifølge en kjent norsk motorbåtprodusent på sørlandet har det i år hvert ekstremt tungt å selge båter til over 500 000. Markedet for motorbåt har i år stagnert der og selv for båter under er vanskeligere å få solgt i år. Så noen bonanza for norske importører og produsenter har det ikke vært i år. Når det kommer til Lunde og Marex så har heller ikke de hatt en super sesong, så vidt meg bekjent har salget vært dårlig hos dem også... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Lunde Motor har tjent greit med penger i både 2008 og 2009. Båtbransjen merket det tidligere en andre. Lunde seil har hatt det tyngre. Redigert 1.Oktober.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
TICORA Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Seriøse aktører i båtmarkedet holder kompetanse og etterhvert meget dyrt og avansert verktøy, maskinpark internett og bomring osv. osv. Det er ikke usansynlig at mekanikeren som bruker en datamaskin for å feilsøke på din båtmotor er den som stoffer båten din, pusser og oljer teaken din, polerer, vokser å vasker. Denne personen vil ha lønn året gjenom for å gidde å høre på deg å dine problemer når du kommer rekende for å få reddet båtferien om noe har skjedd. 600 kr timen reflekterer ofte dette. Motsatsen er for eksempel Polske vaskehjelper som gjør akurat samme jobben, uten å ha hverken kompetanse eller spesialverktøy, resultatet ser ofte helt identiskt ut, kansje bedre og, i hvertfall prismessig selv om den siste løsningen muligens kan vise seg som meget ulykkelig å kostbar på sikt. Når du nevner ting som bare er for dumt, å sutre over 600 kr timen for å få båten vasket innvendig, det er bare dumt! skjerp deg, har du ikke råd så gjør du det selv slik som mange av oss gjør Sakesn kjerne er: - De dyrete i opplagsmarkedet er de som har flest polske og utenlandske hjelpere. Skal garantere deg at mekaniker'n er ikke den samme som vasker. - 600,-+mva for ufaglært vaskehjelper er vannvitig dyrt og dette er ikke "sutring", bare sjekk timepriser på vaskebyråer. Du har helt rett i at jeg kan gjøre dette selv hvis det er for dyrt. Det har jeg gjort alle år inntil i fjor. Mitt poeng er at det er mange billigere og like gode alternativ på markedet nå. Uansett er det alltid en kundes rett å forsøke å presse prisene, det er hele dynamikken i kunde-leverandør forholdet så jeg har ikke tenkt å "skjerpe" meg. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Uansett er det alltid en kundes rett å forsøke å presse prisene, det er hele dynamikken i kunde-leverandør forholdet så jeg har ikke tenkt å "skjerpe" meg. Det er selvfølgelig ikke slik at alle kunder kan velge fritt, vi har da en god og lang tradisjon med monopoler i Norge, og jeg kan ikke se at det skal være noe annerledes i båtbransjen. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 He he...proves my point Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 ...lang tradisjon med monopoler i Norge... Henviser du til matvarebransjen eller byggbransjen? Eller begge deler? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.