Jump to content

Service på drev og innbordsmotor - styr unna xxxxxxx

Buffalo

Recommended Posts

Da er endelig noen bilder klare, her blir den ene rustet delen tatt ut (vet ikke hva den heter):

004.jpg

... og her er den rustet delen:

003.jpg

Skal også få bilde av delen som satt i selve drevet som også var rustet.

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

det er vel gimbal-lageret det der ja

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

til trådstarter, huff og huff, så ikke bra ut. Stå på du videre med din klage og glem alle andre i mine øyne tette uttalelser i trådene her. Ligner mest på et kjerringforum spør du meg. Er det rart det blir krig spør jeg. Rart du klarer å holde deg egentlig.

Trådstarter lytter til sine servicemenn som uerfaren båtmann/mekaniker og har alle forutsetninger for å skulle bli fornøyd etter den prisen, så hvorfor etter 2 dager begynne å hakke på vedkommende???? samt rakke på hans tilitt, nei vet du hvam han skriver at dokumentasjon og oppdatering kommer til uken eller når denne er fremlagt han. Har dere så jævlig lite å gjøre så gå heller ut og puss båt.

Har selv en god historie om en kalesje, men skal ihvertfall IKKE legge den ut her..........

Til Kire, hvis en ikke tåler kritikk så bør man ikke oppholde seg på ett forum i det hele tatt. Inntrykket jeg har fra tråden her er at det mangler tilstrekkelig informasjon for å kunne avgjøre om verkstedet har gjort noe feil, det er vel ingen som har sagt at verkstedet ikke har gjort feil, men for å reklamere må man ha noe å vise til. Sitter det for eksempel en fiskekrok i belgen er det vanskelig å klandre verkstedet for det, er belgen derimot falt av er det en helt annen sak. At lageret er rustet som følge av vannskade kommer ikke som noe overraskelse, men det forteller lite om grunnen til lekkasjen.

Til Buffalo, jeg tror ikke medlemmene her er ute etter hverken deg eller verkstedet, noen får gjerne følelsen at alle sider av saken ikke kommer frem når kun ene parten uttaler seg, da kan det vere fristende å ta motparten i forsvar. Reaksjonen hadde kanskje vert annerledes om tråden hadde startet med "Vann i belgen bravo 2, hva kan ha skjedd?". Om det viser seg at første verkstedet har gjort en slett jobb må du bare stå på og få dekket dine utgifter, men ha også i bakhodet at vannlekkasje også kan skje selv om arbeidet ble gjort riktig. Det beste er å dokumetere slikt før man fjerner deler fra drevet, helst sammen med verkstedet som gjorde første jobben.

-alltid lurt å dokumentere tilstanden på noe før man skrur opp ting, slik som belg. Nå har jeg aldri sett en lekk eller ødelagt belg før, men jeg skulle tro at mekanikeren hos verksted 2 så etter slikt før han begynte å demontere. F.eks løs slangeklemme, manglende liming, -som er nevnt over, hull/rift/ avglidning. Var det bløtt inni belgen? Man gjør da ikke slikt i blinde.. Kan det være produksjonsfeil på belgen, -isåfall er det ikke noe verksted 1 kan klandres personlig for. Og da har trådstarter snubla allerede i første stavtak. Hva om sjøvann har tatt andre veier inn, enn belgen?

Dessuten, om det tar så lang tid å vurdere og konstatere feil/ magler / skader, og årsaken til dette, så er det jo litt tidlig å flagge mangelfult arbeidet ved verksted 1, og henge dem ut her, i realiteten for hele kongeriket, før verksted 2's skriftlige tilstandsrapport foreligger.

Håper for trådstarters del at bildedokumentasjonen som IKKE er lagt ut her, holder en bedre kvalitet, både hva gjelder oversiktsfoto, detaljfoto og fokus i linsa... For de bildene der er ikke verdt mye. Oversiktsfoto og detaljfoto trinn for trinn fra det tidspunktet "feilen " oppdages, er det som duger. Forstår at det ikke blir tatt foto før man oppdager at det er noe galt. Men fra det tidspunktet må det dokumenteres, om man skal hevde feil ved arbeidet som er utført.

Enig med Frk Fryd om at det kan være "smartere" å starte en tråd som er noe mere edruelig enn denne. Av og til kan det være greit å puste tre ganger med magen og velge sine ord med omhug, så en kan ha en god, erfaringsbasert debatt om dette. For det er vel det vi er best på her på baatplassen, dele erfaringer, basert på kunnskap? Vi bør ihvertfall strebe etter det for å være etterrettlige. Tråsdtarters erfaring er gull verdt den for oss andre, -og da snakker jeg om erfaringer med sjøvannsinntregning i drevet, erfaringer med verksted 1's håndtering og respons kommer dernest. Og de har jeg så vidt jeg forstår ikke kommet på banen enda.

Redigert av Eureka (see edit history)

Se der kom bildene :clap:

Synes ikke dette ser så ille ut jeg da. Når saltvann kommer inn i belgen vil gimbal lageret begynne å ruste nesten umiddelbart, da dette er deler som i utgangspunktet ikke skal komme i kontakt med saltvann.

Har vært borti at motoren må ut, og lageret meisles ut i småbiter innenfra pga. rust.

Regner med at kryssene og deler av dobbeltlagerboksen også har fått noe overflaterust, men dette er overkommelig, selv om det selvfølgelig er kjedelig for den som eier båten, og dersom det skyldes inkompetanse fra ett godkjent verksted, er det enda kjedeligere, uten at jeg kan si noe om det enda.

Uten at det behøver å ha noe betydning, ser det ut som det er lite fett på det lageret. Lageret har smøremuligheter, og skal smøres regelmessig.

Det er mulig lageret er tørket rent for fett på bildet ???

Det vi alle venter på er vel en beskrivelse av belgen, og av hva som var feilen. Rust på delene er bare ett uungåelig biprodukt av feilen med belgen.

Det ser ut som dette er tatt såpass tidlig at jeg ville tro at drevet ikke har tatt skade av dette, men det er selvfølgelig umulig for meg å vite bare ved å se på noen bilder på en skjerm.

Dersom vannet har funnet veien forbi tetningene og inn i drevet er det sannsynligvis bare å skylle igjennom drevet(ikke med vann, selvfølgelig), noe som bør gjøres så raskt som mulig

Trykk/vakuum test drevet, og det er sannsynligvis tett. Fyll det opp med HP olje igjen snarest, før det danner seg rust inne i drevet. Sett ikke bort drevet for vinteren før dette er gjort.

......Har dere så jævlig lite å gjøre så gå heller ut og puss båt.......

Har selv en god historie om en kalesje, men skal ihvertfall IKKE legge den ut her..........

Blir vel litt kjedelig her hvis alle skal la være å si sin mening, og bare leke at de er i lala land å jatte med. Blir enda kjedeligere hvis alle går ut å pusser båt, hvem skal svare på alt da :confused:

Du trenger ikke prøve å friste med den gode kalesjehistorien din, det er ingen som truer deg til å dele den med oss, men hvis du velger å legge ut historien din, må du vel regne med at noen andre sier sin mening om historien, og ikke bare gratulerer deg med tidenes historie, med mindre det er tidenes historie selvfølgelig.

Ingen synlige tegn til rust her:

saltvann_inn_0.jpg

Men er kan man begynne å se mulig årsak:

saltvann_inn_1.jpg

Og her:

saltvann_inn_2.jpg

saltvann_inn_3.jpg

Når jeg får tatt av gummibelgen får jeg vel svaret på om den har vært limt på eller ikke.

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Noen bilder fra 2003, 3 mnd. etter at nytt drev var montert av forhandler.

Ble oppdaget ved en tilfeldighet da drevet måtte av siden motoren havarerte :worry:

p1010254.jpg

p1010252.jpg

p1010262.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ser ut som Buffalo har vært heldigere enn teerex :eek:

Ser det nye lageret er på plass, og regner med at det er satt slik at hullet til smøringen av lageret stemmer.

Vanskelig å se på bilder, men det ser ut som belgen er hel, og at lekkasjen er der du påpeker. I så fall er det i 95% av tilfellene feil montering, feil ved liming, ingen liming eller dårlig rengjøring som er årsaken.

Husk å rengjør skikkelig før ny belg settes på, slik at det blir rustfritt og så jevnt som mulig før den nye belgen monteres.

Dersom gimbal lageret er det eneste som må byttes, har du vært heldig tross alt.

Ikke lett å se på bildene, men jeg forstår det slik at belgen er hel og fin men at den føles løs ved indre festet?

Ja det er korrekt, gummibelgen er hel, men når slangeklemmene ble tatt av satt belgen løst på, og det var ikke mulig å spore festemiddel/lim eller lignende. Ja, jeg har vært heldigere enn mange andre, slik det ser ut nå så er det "kun" gimbal lageret som trenger å skiftes. Den andre "store dingsen" i drevet kunne de smøre opp, det sparte meg for 8000,- + arbeid. Likevel er det surt og tusenlappen har fått bein å gå på. Så reklamasjon på tidligere service blir det uansett.

OIOIOI! Det der var ikke bra Teerex! Dette ble vel ikke noe reklamasjon, men eller en garantisak for deg ? Hva ble resultatet ? Nytt drev uten kostnad ?

OIOIOI! Det der var ikke bra Teerex! Dette ble vel ikke noe reklamasjon, men eller en garantisak for deg ? Hva ble resultatet ? Nytt drev uten kostnad

Nei selve drevet var OK. Fikk vel et nytt kryss til universalleddet.

Nå var det ikke drevet som var hovedtemaet men motoren som havarerte. Fikk nye deler der, bl.a. veivaksling.

Ja om belgen er hel er det kun to veier vannet kan komme inn, i endene.

Lim skal iallefall benyttes, jeg har ikke selv demontert belg som er limt men jeg har gått på 4 året nå så den erfaringen kommer til våren. Men dere andre da, har dere erfaring med hvordan belgen sitter når den er limt?

lot seg heldigvis smøre opp

Dette er drivknuten og det er ikke godt nok å smøre denne opp kryssene må skiftes.

Sjøsetter du med samme kryss er sansynligheten meget stor for at kryssene begynner å lage ulyder alt neste sesong. Dette da det kommer litt saltvann inn i kryssene lager banene begynner å ruste og da slites nålelagerene fort.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Må egentlig bare rose trådstarter for at han deler sin historie.

Hva er det egentlig dere som klager på trådstarter forventer? Dere må jo ha noe tålmodighet og forståelse. Vi er jo ikke fagfolk alle sammen her på forumet.

Også er det jo så mange her som har piggene ute hver gang noen klager på et verksted. Kunden har nok feil virker holdningen her å være. Også vet vi alle sammen at man ikke trenger noen som helst formell kompetanse for å jobbe på båtverksted. Klart det er mye dårlig arbeid i båtbransjen. Dette vet jo alle, men nei kunden har skylda sjøl....

Klart vi må advare hverandre mot dårlige verksteder. :flag_bp:

Det ser jo ut til at trådstarter har rett til å klage på denne bedriftens behandling av ham. Det å legge ut navn på bedifter som har gjort dårlig håntverk ser jeg på som uproblematisk, ikke noe verre det en for eksempel TV3s Bygg og bedrag eller en herværende tråd om hva en ikke bør kjøpe på biltema for den saks skyld.

Tenker videre at man ikke bør legge ut en slik tråd (eller andre tråder for den saks skyld) i sinne, men starte tråden med saklighet og gjerne med litt dokumentasjon. Det var vel dokumentasjonen som skortet noe i denne tråden til å begynne med, som av flere etterlyste å som nå er på plass.

Så gjenstår det å se hva firmaet som trådstarter benyttet opprinnelig er villig til å gjøre for å kompensere for den blunderen de har gjort. Både seriøse og useriøse selskaper gjør feil både titt å ofte, de seriøse ordner opp å lærer av det. De useriøse bør få sitt navn smørt utover overskriften her i båtplassen, på tv2 hjelper deg, i avisen osv. slik at vi andre slipper å erfare dette på egen hånd. Blir det startet mange tråder om samme firma så er det nok litt ild bak all røyken, gode verksteder vil nok bli forsvart i innlegg fra fornøyde kunder.

og slik så denne dingsen ut, lot seg heldigvis smøre opp, men ikke noe vakkert syn :(

Smøre opp den dingsen??? Hvis du får et ansvarlig foretak til å fortelle at den greia der kan smøres opp, så bør du sjekke om de har nødvendig kompetanse. Inni dingsen sitter det åtte nålelagere. De tåler ikke å bli særlig våte. Har de satt seg grunnet vann, så er de defekte og må skiftes. Dessuten må splinen i enden kunne gå frem og tilbake med lav friksjon.

Du bør bytte nålelager og kanskje også kryss, som andre også har sagt. Dette koster ikke all verden og er en fordel å gjøre med en gang.

Det kan godt hende at kryssene og lagrene er bra, da det ofte ikke er noe problem dersom de har vært fylt med fett.

Det er tross alt akkurat samme kryssene som på drivaksler og mellomaksler på biler, og de kommer stadig i kontakt med vann uten at det er noe problem.

Det er vanlig å skifte kryss og lager, da det koster såpass lite å gjøre det nå, istedet for å ta av drevet igjen dersom det viser seg at de ikke er bra.

En annen ting jeg kan nesten garantere er at tetningen på drevet der akselen går inn kommer til å begynne å lekke olje etter kun kort tid.

Det er nok tett nå, men det er en del rust der, og av erfaring vil dette slite ut tetningen rimelig fort, og det vil lekke girolje inn i belgen. Bytt denne med en gang, og gjør godt rent.

Når kryss og lager skiftes, skifter du lokkene på endene også. Resten av akselen legger du i olje noen dager når den er demontert, så er det ikke noe problem å bruke akselen og leddene om igjen, bare sjekk lagerbanene i leddene før du monterer nye kryss og lager. Splines'en er ikke noe problem, bare gjør godt rent og puss bort hvis det er rust som ikke går av etter ett skikkelig oljebad.

Pass på at retningen på motoren sjekkes nøye når du først er i gang, dette gjøres vanligvis samtidig som kraven ytterst på den nye belgen utvides.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takker for alle seriøse tilbakemeldinger!

Dere skal bli oppdatert også etter at reklamasjonen er oversendt til det aktuelle verkstedet. Er nok redd for at dette kan ta tid :)

Når det gjelder drivknuten/"dingsen" så kommer jeg til å kjøpe ny. Da jeg antar det er stor sannsynlighet for å vinne frem med en reklamasjon.

Redigert av Buffalo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...