Ask Startet 1.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2010 Hei Me skal byggja naust. Kor mykje høgare enn flomålet bør isolert naustgolv vera? Tomta er i god hamn og det er ikkje store bølger der. Me skal ikkje ha slipp og treng difor ikkje å ta hensyn til det. Det skal vera kai føre naustet. Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Du kan sjekke maksimal flomål på vannstand.no for noen havner i Norge fra 1991 til i dag. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Hallo igjen Ask, Mange takk for sist forresten, det ble et hyggelig treff på kaikanten - og ombord i SANDNES Det er nok ikke godt å gi noe almengyldig svar på spørsmålet ditt, men jeg bidrar gjerne med noen erfaringer og tanker. Selv kjøpte jeg sjøhuseiendom i 1995 og som du kanskje husker hadde vi omkring 1992/93 noen ekstreme flodperioder midt på vinteren. I sjøhuset mitt er gulvet i samme høyde som betongkaien utenfor og det viste tydelige merker etter at sjøen hadde stått 20-30 cm over gulvet på det verste. Da jeg like etter måtte bygge en ekstra betongpir valgte jeg å forhøye den 25 cm i forhold til gamlekaien og sjøhusgulvet. I løpet av de 15 årene som har gått har jeg aldri hatt sjø inne på sjøhusgulvet og den betongpiren som er forhøyet, den er i det høyeste når mindre båter skal bruke den. Det er greit nok for min POSEIDON II, der er den omtrent i dekkshøyde, men mindre båter kan risikere å komme innunder fendrene på ekstremt lavvann. Hos deg har du litt større spenn på tidevannet enn vi har her i Stavanger, men jeg vil ikke anbefale å bygge sjøhusgulvet mer enn 30 cm over det høyeste nivået vi hadde på 1990-tallet - ihvertfall ikke hvis det er din båt du skal ved kaien utenfor. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Takk for svar begge to og takk for sist Poseidon. Sandnes er ein fin båt! Eg har fått godkjent, og har kjøpt, flytebrygga så eg er ikkje avhengig av at høgda på kaien er tilpassa båten. Flytebrygga skal gå rett ut frå kaien. Eg tenker å ha seglbåten på eine sida og småbåtar på den andre sida. Eg tenker at naustgolvet skal vera eit par tre trinn høgare enn kaien. Er det lurt? Dersom kaien er for låg så risikerar ein at mindre båtar kjem opp på kaien ved høg flo. Det eg eigentleg lurar på er ideell høgda i cm over høgaste flomål, men forstår at det er vanskeleg (uråd) å gje eit presist svar på det. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Ja, med flytebrygge blir livet adskillig enklere Men sørg for at den blir solid nok og hvis du vil spare deg selv for vedlikehold så er betong det eneste rette.... Tanken med å ha naustgolvet et par trinn høyere enn kaien er sikkert god, men du fratar deg samtidig muligheten for å trille saker ut og inn. For meg var det et vesentlig element i vurderingene og derfor endte jeg opp med en "skråning" på ca 1 meter for å jevne ut høydeforskjellen på 25 cm. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Flytebrygga er av galvanisert stål med tredekke. Stekkmetall blei vurdert, men er lite barnevennleg. Båtlaget like ved har hatt trebrygger i 25 år så eg reknar med at stål held like lenge. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.