Jump to content

Nidelv 24. 1972 med MD21, kan jeg få den opp i 13-14kn?

Per Egil

Recommended Posts

Har kjøpt meg en nidelv 24 fot...

Denne marsjer på 2200 rpm ca 9 knop....Er det noen her som kan fortelle meg om hva jeg kan gjøre for å eventuelt få den opp i 13 til 14 knop??? Hvis dette er muligt....

Jeg har en Volvo penta md21b tror det er 61hk i den.ikke helt sikker da ...

jeg har ikke noen problemer med rundt 3000 rpm men da graver den seg bare ned bak.....så blir motoren varm etter en stund....varmen kommer av at det er en liten (hageslange) til kjøling.Denne er nå byttet ut med større slange....Det funker fint nå kan jeg ligge på 3000rpm å den holder seg fint på tempen......Skal også ha den på land snart å bytte dørkplater inne å ute .Har begynt sånn smått å slipe litt små ting å bruke teakolje å lakk(2 lag) dette blir knall :)Noen som har byttet dørk i Nidelv 24 før???Hva slags plater jeg skal bruke??? jeg lurte på vannfast finer å frese spor i de å fylle med sikaflex 252 ........Bilder av båten kommer ....Før Å etter bilder :)

Nidelv 24 i 13-14 knop...nei, det tror jeg ikke du skal prøve å strekke deg etter. Har hatt en slik båt og marsjfart var vel på ca 7 knop, så 9 knop skal du være fornøyd med. Så en gang en Nidelv 24 som sikkert var kraftig overmotorisert og gikk sikkert opp mot 10-12 knop, men den var i ferd med å ta med seg hele fjorden.... :smiley: Denne båten er en typisk deplacement-båt (slik som Saga 27) og neppe egnet for så mye mer fart enn 7-9 knop...og da med ren og fin bunn uten groe, spør du meg. Å bygge flaps vil neppe gi deg noe mer enn 1-1,5 knop. Min Nidelv 26 har flaps og iflg produsent av denne vil du kunne få en økning i toppfart på noe i denne retning. Slipper noe mer av vannet.

På min Nidelv 24, men jeg hadde ikke mer enn 30 HK, kom jeg opp i 8-8,5 knop i medvind og medstrøm (såkalte finn.no knop).

Her er forresten en tråd om dette på Båtplassen for noen år siden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/28462-juks-og-fanteri-ifht-fart-nidelv-24/

Forøvrig har min Nidelv 26 (som har mer halvplanende skrog og flaps) en toppfart på 14-15 knop - da går den i 3600-3700 rpm. Marsjfart er 10-11 knop på 3200-3300 rpm. Motoren har 94 hester og er en Volvo Penta TMD31A.

Gled deg over og kos deg med dine 9 knop. Det er bra for en Nidelv 24!

mvh Bergen Dørk

Er storfornøyd med 9-10 knop jeg :) men hadde hørt at man kunne komme opp i ca 14.....Men hvis du tjener ca 1 til 2 knop på større flaps da gidder jeg ikke bry meg :D

Jeg har kjøpt denne for ca 2 mnd siden å holder på å pusse det gamle treverket bak i båten.....Dette blir bare helt knall.

Skal også bygge ny motorkasse til den da de som hadde den før meg ikke har gjort noe særlig mye med den untatt å bruke den.

Så til sommeren er det mye båt bruk kan man si :D

Bunnen på båten er helt fin ...ingen groe eller noe annet drit

Det er flaps per i dag ja men den er ikke store tingen ......Er vel den som er original som står rett bak hekken på båten som bade stigen står over.....???

Redigert av Per Egil (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...