TICORA Startet 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2010 Skal på sesongavslutningstur i dag med familien og dattera mi lurte på om vi kunne bruke dieselvarmeren mens vi kjørte. Jada, sa jeg, det har vi gjort før....men er det egentlig ok? Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Selvfølgelig er det ok. Du har vel varmeapparatet på i bilen når et er kaldt ute også, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Bruker selvfølgelig varmapparatet i bilen...men det er overskuddsvarme fra motoren. Her snakker vi om dieselvarmeren som tross alt har egen brenner. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Min bil har også en 5.5kw Webasto D varmer og den gjør jobben. så at det ikke skulle funke i båt la den puttre å gå. skal ikke være noe problem i det hele tatt, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TICORA Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Da blir dattera mi varm i dag og turen er reddet Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Jeg forstår spm godt, for min erfaring er at den skrur seg av når båten får nok risting/hopping. Så jeg har den kun på når jeg putrer avgårde i 5-7 knop, eller ligger stille. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Salt Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Bruker selvfølgelig varmapparatet i bilen...men det er overskuddsvarme fra motoren. Her snakker vi om dieselvarmeren som tross alt har egen brenner. men det kan jo hende du etter hvert får lyst til å installere et vanndrevet varmeapparat tilsvarende det som biler har; varmeveksler koplet til kjølevannskretsen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Amfea Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Nå på høsten og vinteren starter vi varmeapparatet når vi går ombord, og stenger det når vi kommer hjem etter endt tur. Går både dag og natt, ingen problem. Eber D4 Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Jeg forstår spm godt, for min erfaring er at den skrur seg av når båten får nok risting/hopping. Hadde ikke varmeren min (eber D2) tålt det, hadde det blitt umiddelbar reklamasjon til produsent! Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SeaRaymond Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 At brennern kan slukke under mye vibrasjoner og slag kjenner jeg ikke til, men jeg har da kjørt min Eber D4 under alle forhold i min planende båt selv ved stiv kuling og 0,5-3 meter bølger uten feilslag. men den er og montert i motorrom, altså akterut der dt er minst påkjenning. Du spør om der går greit å kjøre selv under gange, der er svaret "selvfølgelig" ja. Men optimalt ville jo være å installere en defroster som får overskuddsvarme fra motorens kjølevann, det er okonomi. Fordrer i hovedsak at motoren er ferskvannkjølt (lukket kjølekrets) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Fordrer i hovedsak at motoren er ferskvannkjølt (lukket kjølekrets) Er du sikker på det? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
finnmarken Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Kan ikke se at det skal være problematisk å bruke dieselvarmer under gange. Det har jeg gjort flere ganger. Jeg tror likevel at man kan oppleve at den kan slukke. Tror ikke den vil slukke på grunn av risting, men kanskje dersom det skulle komme mye vann inn i eksosen. På min siste tur denne høsten kjøre jeg med voldsom sidevind. Da jeg fortøyde tente jeg ganske snart eberen. Den starta opp som vanlig, men så kom det mye røyk for deretter å slukke igjen. Jeg tror det må ha slukket på grunn av mye vann inn i eksosen. Noen minutter senere startet jeg det opp igjen. Da brant det igjen som som før. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Tror ikke den vil slukke på grunn av risting, men kanskje dersom det skulle komme mye vann inn i eksosen. Enten har du vært ute i et forferdelig vær eller så er eksosslange og utvendig stuss feilmontert. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Ja, den går stort sett hele året på våre kanter, men eg slår som regel av om natten. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Hei! Jeg har brukt min Webasto hele tiden de siste dagene, starter den når vi kommer ombord og stopper den etter at vi har fortøyd. Det er imidlertid en ting jeg lurer på, om man overnatter i båten og lar varmeren stå på, er det her noen fare for forgiftninger om brenneren skulle slukke ila natten Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Det er vel en dobbelt slange (metall) fra brenneren og ut, forbrenningslufta kommer inn gjennom ytterdelen av denne, mens avgassen går ut gjennom den indre. Så fremt dette systemet er i orden, skal det ikke bli noen fare hvis brenneren slokner. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mariell Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Det er vel Wallas som har det systemet som "salt"-JanP skisserer her. Både Eber og Webasto har separate forbrenningsluft og eksosslanger. Om varmeren skulle slokke i låpet av natta, vil den heller ikke produsere eksos, følgelig ikke noe fare for forgiftning. Værre er det om det skulle oppstå en eksoslekasje på natta. Da er det viktig å ha en CO alarm. Hvis ikke kan følgende være fatale. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Brumm Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Ja, at folk tør å la varmeren gå gjennom natta mens man sover uten å ha en CO alarm montert i båtens soverom er meg en gåte. Slike får man kjøpt f eks på Clas Ohlson til en rimelig penge. Tenk sikkerhet! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Det irriterende med CO alarmen til Clas Olson er at den blinker ett irriterende grønt blink, hvert annet minutt. Men den virker. Alarmen har gått ett par ganger på natta. Ikke på grunn av eksos fra varmer, men pga. avgasser fra mitt høyst personlige "gasskraftverk" Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Brumm Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Den blinker irriterende ja. Helt enig. Jeg hadde en gjest i båten en gang som trodde det spøkte der. Men man kan jo sette en tapebit foran dioden, så forsvinner spøkelset :) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Alarm bør man ha på alle lugarer og helst også i alle rom. Dobbel slange vil hjelpe noe men gir desverre ikke full sikkerhet. Man kan få lekkasje i brennkammeret også etter en tid osv.osv. Derfor praktiserer eg i de aller fleste av årets 365 dager at vi slår den av om natten. Sover også best når det ikke er for varmt. Går jo forholdsvis fort å få opp tempen om morgonen. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Det er vel Wallas som har det systemet som "salt"-JanP skisserer her. Både Eber og Webasto har separate forbrenningsluft og eksosslanger. Ja, jeg kjenner det bare fra Wallas. Har for øvrig hatt 2400-en gående de siste ettermiddagene og nettene. En CO-alarm burde jeg nok skaffe før neste sesong, men systemet for disse varmeapparatene er rimelig sikre, med helt adskilte varmluft- og forbrenningskretser. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Brumm Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Alarmen har gått ett par ganger på natta. Ikke på grunn av eksos fra varmer, men pga. avgasser fra mitt høyst personlige "gasskraftverk" Sikker på at det ikke var alarmen fra en evt partner? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Men tar dieseleksosen knekken på deg? er den like farlig som fra bensinmotor? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 (redigert) Er ikke noe ekspert på giftige gasser. Har da fått inntrykk av at CO gass er CO gass uansett om det kommer fra bensin eller diesel. Geia er jo at gassen i seg selv ikke er spessielt giftig, men at den fortrenger oksygenet som vi trenger for leve. Svaret er da. Ja, du sovner like godt inn av diesel eksos Redigert 3.Oktober.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.