Jump to content

Kan en bruke dieselvarmer under kjøring?


TICORA

Recommended Posts

Bruker selvfølgelig varmapparatet i bilen...men det er overskuddsvarme fra motoren. Her snakker vi om dieselvarmeren som tross alt har egen brenner.

men det kan jo hende du etter hvert får lyst til å installere et vanndrevet varmeapparat tilsvarende det som biler har; varmeveksler koplet til kjølevannskretsen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Jeg forstår spm godt, for min erfaring er at den skrur seg av når båten får nok risting/hopping.

Hadde ikke varmeren min (eber D2) tålt det, hadde det blitt umiddelbar reklamasjon til produsent!

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

At brennern kan slukke under mye vibrasjoner og slag kjenner jeg ikke til, men jeg har da kjørt min Eber D4 under alle forhold i min planende båt selv ved stiv kuling og 0,5-3 meter bølger uten feilslag. men den er og montert i motorrom, altså akterut der dt er minst påkjenning.

 

Du spør om der går greit å kjøre selv under gange, der er svaret "selvfølgelig" ja. Men optimalt ville jo være å installere en defroster som får overskuddsvarme fra motorens kjølevann, det er okonomi. Fordrer i hovedsak at motoren er ferskvannkjølt (lukket kjølekrets)

Link to post

Kan ikke se at det skal være problematisk å bruke dieselvarmer under gange. Det har jeg gjort flere ganger. Jeg tror likevel at man kan oppleve at den kan slukke. Tror ikke den vil slukke på grunn av risting, men kanskje dersom det skulle komme mye vann inn i eksosen.

 

På min siste tur denne høsten kjøre jeg med voldsom sidevind. Da jeg fortøyde tente jeg ganske snart eberen. Den starta opp som vanlig, men så kom det mye røyk for deretter å slukke igjen. Jeg tror det må ha slukket på grunn av mye vann inn i eksosen. Noen minutter senere startet jeg det opp igjen. Da brant det igjen som som før. :cheers_wine:

Link to post

Det er vel en dobbelt slange (metall) fra brenneren og ut, forbrenningslufta kommer inn gjennom ytterdelen av denne, mens avgassen går ut gjennom den indre. Så fremt dette systemet er i orden, skal det ikke bli noen fare hvis brenneren slokner.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Det er vel Wallas som har det systemet som "salt"-JanP skisserer her.

Både Eber og Webasto har separate forbrenningsluft og eksosslanger.

 

Om varmeren skulle slokke i låpet av natta, vil den heller ikke produsere eksos, følgelig ikke noe fare for forgiftning.

 

Værre er det om det skulle oppstå en eksoslekasje på natta. Da er det viktig å ha en CO alarm. Hvis ikke kan følgende være fatale.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Det irriterende med CO alarmen til Clas Olson er at den blinker ett irriterende grønt blink, hvert annet minutt.

Men den virker. Alarmen har gått ett par ganger på natta. Ikke på grunn av eksos fra varmer, men pga. avgasser fra mitt høyst personlige "gasskraftverk" :blush:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Alarm bør man ha på alle lugarer og helst også i alle rom. Dobbel slange vil hjelpe noe men gir desverre ikke full sikkerhet.

Man kan få lekkasje i brennkammeret også etter en tid osv.osv. Derfor praktiserer eg i de aller fleste av årets 365 dager at vi slår

den av om natten. Sover også best når det ikke er for varmt. Går jo forholdsvis fort å få opp tempen om morgonen.

Link to post

Det er vel Wallas som har det systemet som "salt"-JanP skisserer her.

Både Eber og Webasto har separate forbrenningsluft og eksosslanger.

Ja, jeg kjenner det bare fra Wallas. Har for øvrig hatt 2400-en gående de siste ettermiddagene og nettene.

En CO-alarm burde jeg nok skaffe før neste sesong, men systemet for disse varmeapparatene er rimelig sikre, med helt adskilte varmluft- og forbrenningskretser.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Er ikke noe ekspert på giftige gasser. Har da fått inntrykk av at CO gass er CO gass uansett om det kommer fra bensin eller diesel. Geia er jo at gassen i seg selv ikke er spessielt giftig, men at den fortrenger oksygenet som vi trenger for leve.

Svaret er da. Ja, du sovner like godt inn av diesel eksos

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...