Mads Nygård Startet 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2010 Har en 8HK Mariner stående på hytta som ikke blir brukt lenger. Kunne tenke meg å kjøpe en gummibåt så den kan få jobbe litt igjen. Hva synes dere er passende str på en gummibåt til en slik motor? Ser for meg noe som er så lite at det gir LITT fart, men samtidig såpass at det er plass til fler enn bare fører. En annen ting jeg lurer på er dette: har MIN motor lang eller kort stamme? Målet fra øvre festepunkt til antikavitasjonsplata er 42 cm. Mener å ha lest et sted at definisjonen på kort stamme er 38 cm. Takk for alle svar, dette har jeg absolutt ikke greie på. Mvh Mads Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Jeg har en 10 fots Rib (Seabo) med en tilsvarende motor 8 HK Yamaha, en gammel totakter. Tror den er lik til Mariner 8 HK. Den går ganske godt. Planer med meg og kona (ca 95-100 kg + 65 kg). Ikke så verst det Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Jeg har en 10 fts Rib (Zodiac kvalitetsrib. den kan du kjøpe veldig billig av meg om du vil) den er veldig lett og veier bare 50-60kg regner med at den vil gå ganske godt med 8hk. dette er en 310, men en 285 gikk 16 knop met 5hk;) Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Denne er billig hos Maritim: http://maritim.no/product.aspx?id=22494&groupkey=008010030 Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 (redigert) Har en Arimar Elite 250 rib med 8 hk. Denne gjør rundt 20 knop. Bildet er lånt fra hjemmesiden til Buholmen Båt AS. Min er uten styrekonsoll. Redigert 2.Oktober.2010 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Sturee Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 (redigert) den til maritim er ingen rib da men billig er den;) men jeg liker ikke den båten, naboer av meg kjøpte en slik, den var veldig ustabil i plan, jeg satt meg på pontongen, som jeg gjorde på gummibåten jeg hadde før og riben jeg har nå, men maritimjolla hadde velta hadde jeg ikke satt meg på midten igjen. Redigert 2.Oktober.2010 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mads Nygård Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Takk for gode tips alle sammen! Da skjønner jeg ca lengden på båten som jeg bør ha. Men er fortsatt nysgjerrig på hva dere mener om motoren min; KORT eller LANG stamme? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 kort, min båt er til kort stamme og er 40 cm opp til ned. send IM om du er interesert. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 (redigert) Men er fortsatt nysgjerrig på hva dere mener om motoren min; KORT eller LANG stamme? Klippet fra nettet: Kort eller lang stamme på motoren? Måling på båten: Du måler fra der du sitter motoren medpå speilet på båten. Også måler du ned til bunnen, altså det nederste punktet på bunnen. Kjølen skal ikke tas med i beregningene. Måling av motoren: På motoren skal du måle fra der du sitter motoren nedpå til kavitasjonsplaten (den platen som er over propellen). Kort = 38 cm Lang = 52cm Ekstra lang = 64 cm Ved montering av motor, skal kavitasjonsplaten være 0 - 2,5 cm under det nederste punket på bunnen. Kjølen skal ikke tas med i beregningene. Måtte selv med min kortstammede motor heve denne ca. 4 cm på min rib, Redigert 2.Oktober.2010 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.