Jump to content

Hvor lenge varer zinkanodene i 4,2 l mercruiser 320hk


jallis b

Recommended Posts

Aner ikke, de var slik 3 mnd etter at jeg kjøpte båten så... :puke:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ang. anodene så fikk jeg beskjed om at man ikke trengte å skifte hele anoden med muteren da denne koster 500 kr , bare å skru inn ny anode i muteren. Betalte 108 kr x2 hos merkeforhandler.

 

Jeg prøvde å kjøpe kun anoden ifjord hos den lokale pusheren. Da ble det sagt at det kun ble solgt som sett fra importør.

 

Har du eventuelt part nummer på sinken til intercooler (den med den store pluggen) og hvor jeg eventuelt kan kjøpe den fra?

Link to post

....Du får gi en lyd når du skal skifte så får jeg sende deg noen zinker..art.nr er 806000 og 816000. Ser at prisen er eks. mva.

 

Disse delenummerene ser ut til å være riktige, og Quicksilver katologen oppgir for eksempel 806000 til å passe til følgende motorer:

 

CMD 2.8 EI/ES 165

CMD 4.2 EI/ES 250/270/300/320

CMD 4.2 MI/MS 200/230

D2.8L 165 D-Tronic

D3.0L

D3.6L

D4.2L 200/220

D4.2L 250/300 D-Tronic

 

 

Problemet mitt er at det i katalogen står at disse anodestavene for motoren er laget i zinc. Er det noen av dere som har kjøpt disse som kan bekrefte at de er i zinc, og ikke aluminium.

 

Ville i såfall vært pussig, ettersom alle drevene nå leveres med alu anoder, at motoranodene til Mercruiser fremdeles er zinc.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ikke egentlig relatert til tråden kanskje men prøver alikevel.

Ser at dette er nevnt lenger oppe "we protect them all the way to the core with industrial hardcoat anodizing"

Noen som vet eksakt hvilken overflatebehandling det er snakk om? Eller er det anodesystemet de snakker om?

 

Eg bestillte nylig 6 stk. Clasar sapag nd 200 tilbakeslagsventiler med inconel fjær og rilsan overflatebehandling.

Dette er etter hva eg finner ut noe av det beste på sjøvann. Noen som har erfaring med rilsan belegging? Hulda? ev. andre?

Link to post

Hvordan finne ut om anoden er zink eller alu da? Noen enkel kjemisk eller metallurgisk metode?

 

Jeg har liggende en helt ny pose merket Quicksilver 10-811487 plugg med anode til ladeluftkjøleren.

Selve sinkanoden (som antagelig heter 816000) har grove gjenger ca 9,5 mm i ene enden og ca 7,5 mm i andre enden:

 

motorsink1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Anoden på mitt foregående bilde har 10 mm gjenger i enden som skrus inn i pluggen og 8 mm gjenger i motsatt ende.

På etiketten står det "VM Zinco Compl. Tappo, made in Italy 1 123 2001 G" foruten at det står "Quicksilver 10-811487 screw date 18.06.04".

 

Nytt delenr er visstnok 879194217 for hele greia til blodpris $71,21 på boats.net men ifølge HER bare £20.

 

HER er imidlertid en slik uoriginal sinkanode CDZ9-83 som erstatter 816000 til den beskjedne sum av $17,63.

Men den er altså ikke i alu.

Flere erstatningsanoder HER

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Anoder som passer pluggen på toppen har samme gjenger som enkelte Yanmar anoder.

Jeg var på ferie i Spania og var innom en båt rekvisita sjappe i havnen i Altea og fikk kjøpt noen sink staver som lignet de til Mercruiser, diameter på gjengene var 10mm. Så jeg tok sjangsen på at de passet, noe de gjorde. Prisen var 6 Euro pr stk..

De varer ikke lenger enn en sommer sesong, men om mutteren er hel og kan brukes blir det noe

rimeligere.

Viktig å bytte anodene i kjøleren, det blir liggende sjøvann der om man ikke skyller systemet

med ferskvann etter hver tur.

Om det blir korrosjons skader inne i varmeveksleren er det lite rep muligheter, alle rør er

sveiset (loddet) på en plate som igjen er loddet fast på endene og å løsne og få byttet ut de dårlige er en besværlig affære.

I følge service manual er varmeveksler med intern feil ikke reparerbar, men hele enheten må byttes.

Inntil 3 rør kan dog plugges iflg manualen om de er lekk, men er det først korrodert varer det ikke lenge før ny lekkasje oppstår.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

 

Nytt delenr er visstnok 879194217 for hele greia til blodpris $71,21 på boats.net men ifølge HER bare £20.

 

HER er imidlertid en slik uoriginal sinkanode CDZ9-83 som erstatter 816000 til den beskjedne sum av $17,63.

 

 

Den prisen er vel oppgitt i £ og ikke i $. Det dobbler vel bortimot prisen.

Men dette er en het potet hos meg også. At en liten metallbit og en messingskrue skal koste 600 spenn henger rett og slett ikke på greip, det er ikke gull vi snakker om her! Jeg har selv takket nei til den lokale forhandleren da jeg fikk forelagt prisen. Og de sto fast på at anoden og skruen kun ble solgt sammen parvis. Dersom noen har butikknavn og delenummmer til anode og messingskrue til skapelig pris, mottas dette med takk :yesnod:

Ellers lurer jeg på om noen her har peiling på hvordan man kan måle forholdene for tæring i sjøen rundt drevet, uten å måtte kjøpe dyrt måleutstyr selv.

Link to post

Mye intressant her, men har ikke fått lest allt. Prøvde å sette meg inn i emnet for noen år siden men har rett og slett gitt opp å forstå dette med tæring. Det skal jo liksom være en logikk i dette sier de som forstår seg på saken og det stemmer sikkert. Har dreimot sett en del skrekkeksempel på nyere større skip/båter med både påtrykket spenning og sink så det holder.

Siste skrik i jordfeilsystem osv.osv.osv, men alikevel så tærer ting sundt og det ofte på få måneder.

Trur mye av problemet rett og slett er att det nå er brukt mye mer edle metaller som alubronse, titan, rustfritt, plast og lignende. Gode malingssystemer er også en medvirkende årsak vil eg tru. Så da er det den stakkaren som er lavest på kjeden som får belastningen. Fks. ett hakk i malingen i garneringen i en lastetank eller lignende. Har sett tilfelle der vi snakker om hull på en 7mm garneringsplate på under ett år. Det er forresten mange nå som bruket kadmiumfri sink også i RSW tankene, da denne er godkjent i lag med fks. fisk.

Så hvor lenge varer anodene? Eg har ingen aning men det er ihverfall viktig å sjekke ofte nok da ting plutselig kan endre seg.

Link to post
  • 1 år senere...

det sitter nå en på toppen av ladeluftkjøleren og en nede på varmeveksleren, styrbord side var det vel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

rimelig anode http://www.eurofritid.no/?PageID=183&ItemID=4073 men det er jo ikke NPT på aftercooleranoden ? Så her har de nok blandet sammen, det må være varmeveksleranoden 806000. Det er CM E-1F som er samme nr. som fra boatzincs i nederste linje her.

 

Yanmar bruker samme anode som mercruiser 816000 http://www.boatzincs.com/yan120650-13420.html

 

Messingpluggen med 8 mm innvendige anodegjenger http://www.boatzincs.com/ZF-BP.html (original Mercruiser har 10 mm)


4,2 literen skal ha aluanoder,slik som drevet. Man kan ikke bruke zink. Det skal være likt på motor og drev,så zink må ikke brukes her. Dette pga alulegeringer i motor og drev. Undersøkte dette nøye da jeg hadde en ES 200 med Bravo 3 tidligere. Ta kontakt med Marine power hvis noen er i tvil,det gjorde jeg.

På den originale Quicksilver aftercooler-anoden (produsert av VM italia) jeg har liggende er det alu anode men på de uoriginale jeg finner på nettet ser det ut som det stort sett er zink.

 

Denne var jo kjempelang og billig, kan vel kuttes til ønsket lengde om så. ser ut som alu men det står zinc. http://www.boatzincs.com/ZF-3217108021.html

 

I motsetning til denne nærmest gratis og korte zinkanoden http://www.boatzincs.com/ZF-321730702101.html

 

Komplett anode 806000 til varmeveksler nærmest gratis her, E-1F http://www.boatzincs.com/engine-sizes.html (kryssreferanser nederst)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 år senere...

Det er litt klønete formulert med "liming", anoden sitter skrudd fast i en plugg, pluggen skrues inn i motoren. Det er viktig å bruke noe som låser gjengene mellom anode og plugg, slik som Loctite, slik at anoden ikke skrur seg av og forsvinner inne i motoren. Dette er gort på denne måten fordi en anode som hadde vært skrudd rett i motoren vill forårsaket lekkasje dersom den ble helt slitt vekk, derfor sitter anoden på en plugg i ett annet metall, som regel messing.

 

Gammel men alltid like aktuell tråd.

Er det ikke også viktig at det er metallisk/elektrisk kontakt mellom anodematerialet og messingpluggen?

I tilfelle man bruker et eller annet stoff på gjengene, men man trenger jo ikke bruke det på hele gjengepartiet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

 

Er det ikke også viktig at det er metallisk/elektrisk kontakt mellom anodematerialet og messingpluggen?

I tilfelle man bruker et eller annet stoff på gjengene, men man trenger jo ikke bruke det på hele gjengepartiet.

Helt rett i de du sier, skal være god kontakt ellers varer anodene lengeee.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det er greit det med å lime fast anoden, om man er i tvil og redd for at noe skal ramle inn i kjølekappen og kunne føre til en mekanisk skade. Det er ikke så mye kontakt som skal til for å gi tilstrekkelig strømgjennomgang. Er man i tvil, sett et multimeter mellom anodestaven og messingpluggen. Og du vil uansett garantert se 'lukket kontakt' etter at anoden er skrudd fast til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...