Jump to content

Drevproblemer med større diesel motorer.


TPBS-277

Recommended Posts

Stadig så hører man om problemer med drev i tilknytning med store diesel motorer,spesielt så er det vel dreimomentet som er den største synderen.

Men det jeg lurer på er om det er overdelene som ryker eller om det er girhusene også som tar kvelden?

Jeg lurer også på tips til girhus som tåler minimum 200hk og en god dose dreimoment fra en diesel motor.

Turtallet på inngående aksel er ikke et problem,det kan gires både opp og ned.

Et girhus uten eksos utløp og vann pumpe er så apsolutt og foretrekke.Duopropp er selvsakt også en fordel.

Link to post

Nå er det slik at girhuset normalt henviser til den øvre delen av drevet, og det er denne som oftest ryker ved for høyt moment.

Mens den nedre delen av drevet er under vann og får relativt god kjøling, er den øvre delen over vann har en tendens til å bli varm.

Ved for høyt moment vil varmgangen øke, og girhuset vil ryke. En drevdusj kan til dels hjelpe på problemet.

Link to post

Prater med masse båtfolk på tur rundt omkring, og det som går igjen ang.drev, uansett merke, er vedlikehald,vedlikehald...

Har drevbåt selv, 2x41 P med 290 duoprop.desse står på en 6 tonns Viksund.Selvsagt fordeler 2 drev belastningen bedre enn ett.skifter belger annenhvert år, kontollerer gearolje hvert år, skifter uansett annethvert år den og.sink hvert år, smører prop.akslinger, kontr.prop. hvert år.sjekker knuter ved belgbytte. staker opp, kontr. s-slange, vanninntak, etc...

Hadde en Halco 29 offshore tidlegere med et Konrad 520 singeldrev.dette og 540 skal vere sterke saker.540,en skal tåle over 400 hk, med god margin, men dei er dyre...En opprettingsjekk i forhold til motor, i løpet av noen år, glemte eg vel å nevne..drev er dyrere å vedlikehalde,veldig dyrt ved skifte, men driftsutgifter i forhold til suppe er mye bedre,fartsressurser i forhold til motorstyrke er bedre :yesnod: ...tilte opp ved prop.skifte,slepp å ta opp båt...

Link to post

Kameraten min har en 200 Hk Volvo fra 88, drevet er på vei inn i sitt 23 år. Går som et skudd ennå og har ikke løsnet en skrue, men som han sier: Jeg kjører det pent opp og pent ned og er bevist på å unngå brå gassing og store rorutslag hvis jeg kan. Mine 2 DP-G drev er som barn......det er noe hele tiden :-)

Link to post

helt enig med 2xdiesel, at fin behandling ,som på stort sett alt annet, vil forlenge levetid betydeleg. kjenner og til drev som har bikket 20 år og går fint enda. sink stort sett det eneste som er skiftet.Belger kan og holde mange år, men det Kan bli dyrt å spare seg til fant.

Noen i forumet som har erfaring med overhaling av drev, og hva det koster? Tenker da på drev som ikke er havarert, men gjerne en 15 år, eller 1000-1500 gangtimer. -skifting av knute,lager etc.såfremt det ikke er opptært. pris på overhalingsett, noen som vet?

Link to post

Hær blir det snakk om bare undervannshuset og elektrisk motor på 200-250 hk.Så dreimomentet er stabilt høyt hele turtall spekteret.Trenger derfor ikke gir,eksos,kjølevanns pumper eller noe annet ekstra.Bare rett og slett et undervannshus som tåler MYE krefter og timer.

Selvbygg ala reodor i planlegging.hehe

Link to post

Man kan gå opp i spenning og få ett mindre strømforbruk, men effekten forblir den samme, slik at mengden nødvendig energi også vil bli den samme.

Dersom du får til å bruke en 250hk el motor som fremdrift i en båt, og klarer å finne en måte å supplere nok energi, uten å ha en hel lekter med batterier hengende bak båten din ville du blitt en rik mann.

 

Lagoon og FP leverer nå nye katamaraner med muligheten for elektriske motorer som fremdrift, men disse drives da igjen av en generator. Disse motorene er også bare på noen få hester, og ikke i nærheten av 250hk. Løsningen har uansett mange fordeler, da elektromotorer har fult moment på hele turtallsregisteret, og gir vistnok mye bedre manøvrering osv. Samtidig er det helt lydløst når ikke generatoren går for lading.

 

Jeg håper virkelig du får det til, da jeg i mange år har drømt om den dagen jeg lydløst og uten drivstoffutgifter kan gli utover oslofjorden i båten min(uten å kjøpe båt med pinne).

 

Dette temaet har vært diskutert på boatdesign.net i en årrekke, og jeg har fulgt med på en del av de diskusjonene som har gått der med stor interesse.

Forumet på Boatdesign frekventeres av noen av de dyktigste båtdesignerene og ingeniørene i verden, så jeg legger ved noen linker du kan se på, dersom du ikke allerede har sett de, da dette er interessant stoff.

 

Diesel/elektriske hybridløsninger.

Elektrisk båtdesign

Batteriteknologi

 

Det finnes flere laaange tråder om dette på Boatdesign, så søk litt på rundt sidene så finnes det sikkert mer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hær er det ikke prat om og kjøre lydløst og uten drivstoff utgifter.Man kommer ikke langt med batteridrift på båt over 3 fot uansett.Så det blir diesel elektrisk drift med relatift store generatorer,noe som ikke er helt uvanelig idag på større båter.

Noe belona båt er det ikke snakk om i det hele tatt.

Og en slik tekstil racer blir det bare over mitt lik.

Link to post

Slik jeg oppfatter trådstarter skal han ha diesel elektrisk fremdrift, altså dieselmotor(er), generator(er) og elektriske motorer som står på toppen av 2-3 undervannshus fra drev. Stemmer det er jeg på sykkeltur nå?

Ett par ting jeg tenker på da;

-hvordan vil du feste undervannshusene? Aluminium kontra stål...

-hvordan skal du regulere turtallet på motorene?

-Skal du ha flere dieselmotorer, hvordan fordeler du lasten?

 

Spennende høres det iallefall ut til å være.

Link to post

Stemmer det frøken fryd.det blir vel litt mere inviklet en det siden det skal konstrueres nedsenkbare podder ala azimuth trustere som er 360 grader vribare uavhengig av verandre.

Stål kontra aluminium er ikke et stort problem siden den bevegelige delen av podden blir i aluminium den også.

Turtalls regulering av en elektro motor har jo strengt tatt ikke vært noe problem iallefall ikke etter ww2.

Om du tenker på vekt fordeling så er det et mindre problem på min størrelse av båt.Mye vekt kan fordeles rundt i skroget med hvordan man lager innredning og plasering av tanker og annet utstyr.Men om du tenker belastnings fordelingen imellom de respektive propellene så kan det løses så enkelt som med turtellere og ampærmetere på hvær motor.

Så den elektriske biten bekymrer meg ikke serlig mye.er bare morro det og sitte og tenke og tegne forsjellige tekniske løsninger.

Link to post

He he.Nå er jeg ikke en elektrikker til dagelig så jeg kan ikke alle de riktige navnene på alt el utstyr.men det er mulig og sammenkople flere generatorer inn til en felles tavle eller koplings punkt om du vil.

Så langt er jeg ikke kommet i den elektriske planleggingen riktig enda at jeg har sjekket opp i alle navn og løsninger dær.

Men planen er 2 store og 1 liten generator som vil klare og holde skuta med forbruks strøm samt nokk til og holde 5-6 knop.

Skal farten økes så vil en eller begge de resterende generatorene fyres etter behov.

Men som sakt så er det det fysiske designet av den mekaniske propell delen som står først på listen foreløpig.

Link to post

Volvo IPS og Merc/Cummins Zeus er vel noe sånn omtrent den løsningen du tenker på.

Har selv tenkt på det flere ganger, at det måtte vært lurt om for eksempel Volvo hadde kommet med en festeanordning som gjorde det mulig å feste underdelen fra ett gammelt AQ drev på samme måten som IPS, under båten, da det ville gitt mye bedre manøvreringsegenskaper enn den vanlige plasseringen av ett drev, og mer fleksibel motorplassering.

Jo mer jeg tenker på det, jo flere problemer finner jeg, og jeg har etterhvert skjønt hvorfor ikke Volvo har gjort det. De skal selvfølgelig også gjerne selge de nye IPS drevene, så en slik løsning ville også vært dårlig butikk.

 

Når det kommer til regulering av fart, så kan man vel kjøre motorene på DC og spenningsregulere de, og bare snu fasene for å endre retningen.

 

Det bør nok uansett en batteribank til som backup, og diverse styringssystemer, spenningsregulatorer osv. men interessant er det.

 

Som sagt har Lagoon allerede levert dette som tileggsutstyr til sine seilkatamaraner i noen år, og de ligger langt fremme på dette området. Ett søk på nettet kan kanskje noen tips om hvordan de har løst dette.

Link to post

Utrolig spennende prosjekt! om du får dette til å virke så burde du fått hederspris! for å få dette til å virke sammen kreves det jo lit mere kunskap enn allmenkunnskap om elektronikk og strøm! ser for meg problemstillinger da som manøvrering i havn og om man skulle komme ut for uvær og sterk vind i en stor båt med såppas tonnasje og vindfang og med bekjeden motorkraft..

På større båter med en hviss tonnasje er jo dieselelektrisk veldig bra og samt besparende for maskiner! lett jevn belastning.

 

Når du har anskaffet styringssystemer og regulatorer overganger osv.instalasjon og systemer for generatorene, drivstoffsystemer osv. tror jeg du må påberekne en del kronasjer da..

 

hvorfor vurderer du ikke et sikkelig mainegear og en traust CAT med 400hk+ og strak aksel?

er det prinsipp å velge en utradisjonell løsning på fremdriftssystem?

 

Uansett gleder jeg meg til å følge med på dette foregansprosjektet, og ønsker deg lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...