Jump to content

biltema's lensepumper, erfaringer?

solei

Recommended Posts

:yesnod: :yesnod: Samme her.

Det gjelder bruk i tresnekke hvor den står delvis i vann hele tiden og har hyppige start/stopp. Se også at du får en som ikke er festet med slike små plastklips som ryker med en gang.

Hvorfor pokker skal noe så viktig som lensepumper med nivåbrytere absolutt være noe billig dritt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

3-400kroner for en lensepumpe man kanskje er usikker på kontra en lensepumpe til 7-800kr som er bygget av noen marine-fabrikat....

Tror jeg ville satset på den dyre pumpa så jeg slipper å våkne om natta å tenke på om båten ligger på eller under vann.

Kjøpte meg en pumpe fra BT selv som jeg hadde en kort tid i sommer, og etter noen dager med regn og dårlig vær, hørte jeg fort at denne BT pumpa begynte å skrike i lager osv...

Kjøpte ny på en båtbutikk og stoler nok mer på den ja

DENNE hadde jeg!

og

Denne kjøpte jeg

Sover litt bedre om natten, når man vet at feks båten ligger på vannet 8mil unna og at det er feks en uke eller 2 til jeg kan sjekke båten

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Jeg er litt usikker på om Biltema er så fryktelig ræv som mange skal ha det til ? Altså, jeg vet at man får kjøpt mye skrot, og pris kan ofte gjenspeile kvalitiet.

Jeg har pr i dag 3 pumper fra Biltema, den eldste er vel 3 år ? Den fungerer like godt fremdeles.

Husk at alt hos Biltema er labelprodukter. Et labelprodukt blir produsert under mange navn. Biltema betaler et firma for å produsere ting til dem (de har jo mange leverandører) med sitt navn på (klistrelapp og emballasje)

Se på utvalget de har i teak. Jeg ser ingen forskjell på det og det som finnes i båtsjappa. Jeg kjøpte 4 nye fendere for litt over en uke siden, og de har en merking som IKKE er Biltema for å så det slik. De finner man nok også i en og annen båtbutikk :)

Stopper lensepumpa pga feil i pumpe eller flottør er det ikke navnet på pumpa som avgjør om båten går til bunns eller ikke.

Jeg fikk nesten flottørbryteren til lensepumpa i trynet for en stund siden. Den lakk vann og når det kom strøm til og andre saker så ble det trykk, og hele driten gikk i lufta med en stort smell (jeg har en tråd om det her på forumet) og den flottøren er ikke Biltema :yesnod:

Så jeg er ikke helt enig i at alle pumper og utstyr som selges på Biltema er skrot, selv om det er litt billigere enn båtsjappa, som er overpriset på det meste.....

Føkk deg...

DENNE hadde jeg!

og

Denne kjøpte jeg

Nøyaktig samme bytte som jeg har gjort

.....Se på utvalget de har i teak. Jeg ser ingen forskjell på det og det som finnes i båtsjappa......

Dersom det er teakmaterialene du tenker på, altså ikke de ferdige teakproduktene, er det ræva teak de selger på BT. Det kan bruker innvortes, men til bruk utendørs på båt er det lite egnet. Det er ung teak, sannsynligvis plantasjeteak, som er flaskskåret og med mye feil.

Ellers er jeg enig i at nivåbryteren er minst like viktig som lensepumpa. I mitt relativt korte liv som båteier har jeg allerede opplevd nivåbrytere som ikke starter pumpa (BT og Lazinas) og, kanskje verre, som ikke stopper den igjen (Lazinas). Når en lensepumpe ikke stopper går batteriet etter hvert tomt og trebåten synker. Da hjelper det lite med to eller flere systemer som backup. Heldigvis var jeg tilstede da det skjedde.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg tenkte mest på de ferdige produktene som flaggstenger, rekkverk og div holdere for alt mulig rart. De har ikke så veldig mye materialer i de to Biltemabutikkene her. Noen slike lange plater og litt lister.

jeg opplevde av pumpa mi ikke stoppet etter jeg hadde satt ut snekka. Men der var det masse løv og drit som hadde samlet seg under nivåbryteren slik at den ike gikk ned igjen (båten sto jo med nesa ganske høyt når den skulle ut på vannet)

Men jeg har 2 separate pumper/flottører, og batteriet er koblet til lader hele tiden. Jeg stoler ikke 100% på slikt utstyr, samme hva som står på klistrelappen :yesnod:

Føkk deg...

har god erfaring med BT lensepumpe av den minste typen til 179kr eller hva det var.

dårlige klips til festing av pumpa ja . det henger ikke helt sammen med tynt plast feste og en tykk stiv slange som skal innpå men di har funket fint i flere år

jeg har prøvd begge flottørene deres. di har også fungert. men etter en stund så vil di ikke mer. kommer viss jeg rister litt på den. akkurat det syns jeg er litt dårlig.

nå i den nye snekka mi er det montert den største pumpa deres.

BT impeller pumpe til drøy 1000 lapp.

har ikke nivåvakt på denne men bruker den via knappen på dasjbordet til og lense kjøsvinet derhvor grease koblingen til aksel er.

den virker så langt til og være robust med gummi fester og tåler endel har jeg følelsen for vertfall. :)

Jeg har rett og slett misshandlet flere billige lensepumper fra biltema, å har ikke noe negativt å si om dem. De klarer MANGE gangtimer uten problemer. Har skrevet en del om dette i andre tråder.

Biltema har noen bra pumper, men nivåbryterne tåler ikke å stå rettpå pumpa for da stryker de med. Har hørt at folk bruker rele og da virker det utmerket.

Pumper stryker fort med hvis spenninga blir for lav eller høy, tenk på det...

Jeg har hatt biltema's billigste lensepumpe (200,-) i min Nordkapp 16 i 3 år nå. Jeg stoler ikke på at den skal holde båten tom for vann når jeg ikke er ved båten selv, men dette skyldes i utgangspunktet dårlige erfaringer med mye dyrere lensepumper (~800,-).

Jeg har ikke plukket ut pmpen ved vinteropplag, men bare hellt litt glykol ned i bunn av båten, og den fungerer glimrende fortsatt.

Jeg kan jo si det sånn at kjøper og innstallerer heller 2 stk av BT sine pumper enn én dyr til 800,- hvis det er driftsikkerhet jeg er ute etter....

Har brukt en drøss av pumper til priser fra 600,- - 1.200,- kr

Samtlige har gått heden, fylles med vann før eller senere.

Bruker nå en rimelig pumpe fra Europris til ca 160,- kr

Den bruker noe tid til pumping, men har ellers fungert greit i ett par år.

Ville ikke stolt på en automatisk lensepumpe og tilkoblet nivåbryter uten oppsyn med båten.

Mener man bør ha båten under oppsyn uansett, og da vil man fort merke hvis ikke pumpen virker, uansett pris.

Redigert av Auskar (see edit history)

Kan man man bruke lensepumpene fra biltema i vann som er fylt med masse diesel. ( Diesel lekasje) ?

Det burde gå greit det, pumpa er jo lukket og beregnet for å stå under vann. Så gnister er ikke noe problem. Men en annen sak er at du ikke bør lense dieselen på sjøen da! Pump den heller opp i en kanne, og lever den på et egnet mottak! En liter diesel lager et digert oljeflak, og lukter heller ikke bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...